UPPVMK043 Psychologie stáří

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit základní vymezení životní etapy stáří včetně jeho ustavení v psychologických teoriích. Student se bude orientovat v základních charakteristikách tělesných, kognitivních a emocionálních procesů u seniorů. Pozornost bude věnována také mezigeneračním vztahům, adaptaci na stáří, odchodu do důchodu a vznikající osamělosti u seniorů. Student bude také seznámen s problematikou umírání a smrti, přičemž důraz bude kladen na detabuizaci tohoto problému. Cílem předmětu je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných disciplín, zvláště psychologie a pedagogiky.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
• Student získá a prokáže znalost základních charakteristik procesu stárnutí z pohledu vývojové psychologie včetně vazby stárnutí v psychologických teoriích.
• student umí charakterizovat podstatné znaky této etapy ontogenetického vývoje člověka, pochopí jeho zákonitosti a podmíněnost.

Odborné dovednosti:
• Student se dokáže orientovat v normálním průběhu vývoje jedince ve stáří, včetně rizik souvisejících se stárnutím a umíráním člověka.
• student se spolehlivě orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi.
• student je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru.

• Obecné způsobilosti:
• student bude způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, bude lépe reagovat na potřeby klientů. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Osnova
  • 1. Vývojová psychologie, předmět a dílčí disciplíny vývojové psychologie, historie vývoje oboru (předmět vývojové psychologie v širším a užším slova smyslu, cíle vývojové psychologie, spolupráce s jinými vědními obory, disciplíny vývojové psychologie, stručná historie oboru).
  • 2. Seniorský věk v psychologických teoriích.
  • 3. Metody výzkumu ve vývojové psychologii (metodologie výzkumu, metody vývojové psychologie, výzkumné přístupy, experimentální výzkumy ve vývojové psychologii).
  • 4. Stárnutí a stáří pohledem andropsychologie a gerontopsychologie. Periodizace. Struktura životních vývojových potřeb (teorie sebedeterminace Deciho a Ryana, hierarchie potřeb podle Abrahama Maslowa, členění potřeb podle Vágnerové).
  • 5. Tělesný vývoj a změny ve stáří (tělesná involuce, involuční změny ve smyslovém vnímání).
  • 6. Proměny kognitivních funkcí (základní charakteristika kognitivních procesů a jejich změny: pozornost, paměť, inteligence, tvořivost, komunikační dovednosti; postoj ke zhoršování kognitivních schopností).
  • 7. Emoční proměny ve stáří (proměny emočního prožívání, neurofyziologické procesy ovlivňující emocionalitu a jejich proměny ve stáří; sebepojetí a sebehodnocení seniorů).
  • 8. Adaptace na stáří. Optimální adaptace na stáří. Přechod do důchodu (adaptace, přechod do důchodu, změny v socializaci, strategie vyrovnávání se se stářím, optimální adaptace na stáří: přehled teorií adaptace na stáří, nečinnost a imobilizační syndrom, koncept optimální adaptace podle Švancary, Model selektivní optimalizace s kompenzací).
  • 9. Partnerské vztahy seniorů. Mezigenerační vztahy (manželství seniorů, vliv odchodu do důchodu na manželský vztah, prožívání intimity a sexuality ve stáří, změna významu partnerství v kontextu uspokojování psychických potřeb, vliv zhoršení zdravotního stavu na manželství; vztah k dospělým dětem a vnukům, role prarodiče, mezigenerační soužití).
  • 10. Osamělost a senioři (pojmy samota a osamělost, typy osamělosti, překonávání osamělosti, ovdovělost, uzavírání nových partnerství, manželství ve stáří; problematika ústavní péče, pečovatelská služba, umístění do pobytového zařízení pro seniory).
  • 11. Umírání a smrt (umírání, postoje člověka ke smrti, různé teorie popisující reakce na blížící se smrt, emoce a potřeby umírajících, strach ze smrti, potřeby lidí v bezprostřední blízkosti smrti).
  • 12. Koncept úspěšného stáří a aktivní stáří (příprava na stáří, prevence předčasného stárnutí, vytvoření životního programu).
Literatura
    povinná literatura
  • BLATNÝ, Marek, ed. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Psychologie stárnutí a stáří [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
    doporučená literatura
  • BURDOVÁ, Eva a TRAXLER, Jan. Senior v kyberprostoru. Praha: Středočeský kraj ve spolupráci s VISK, 2016. ISBN 978-80-905893-1-5.
  • ČERNÁ, Milena, ed. a kol. Aktivní senior. Liberec: ProWel, 2015. ISBN 978-80-260-7601-8.
  • ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
  • FRANCESCATO, Simone, ed. et al. Senior tourism: interdisciplinary perspectives on aging and traveling. Bielefeld: Transcript, 2017. Aging studies; volume XIII. ISBN 978-3-8376-3703-8.
  • HANDLÍŘOVÁ, Petra, SPALKOVÁ, Dagmar a MASÁK, Jan. Animace dospělí a senioři. Jablonec nad Nisou: Educa - vzdělávací centrum, s.r.o., 2015. ISBN 978-80-260-7627-8.
  • HOLÍNSKÁ, Anna. Chytré hlavičky: aktivizační program pro seniory: pracovní listy. Hradec Králové: Královéhradecká diecéze Církve československé husitské, 2016. ISBN 978-80-906490-1-9.
  • MUDROVÁ, Hana. Potřebujeme se: (knížka pro lidi). 1. vydání. Týn nad Vltavou: Nová Forma, 2015. ISBN 978-80-7453-573-4.
  • TOTA, Miroslav. Senior, aneb, Ještě mě tu máte. Týn nad Vltavou: Nová Forma s.r.o., 2016. ISBN 978-80-7453-666-3.
    neurčeno
  • HÁTLOVÁ, Běla. Psychologie seniorského věku. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-318-2.
  • KLEVETOVÁ, Dana. Motivační prvky při práci se seniory. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0102-3.
  • MÜHLPACHR, Pavel. Kvalita života seniorů. Brno: MSD, 2017. ISBN 978-80-7392-260-3.
  • SCHMID, Wilhelm. Umění stárnout: jak dosáhnout životní moudrosti. Praha: Euromedia, 2017. ISBN 978-80-7549-178-7.
  • VETEŠKA, Jaroslav. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-905460-7-3.
  • GAEBEL, Wolfgang. The Stigma of Mental Illness - End of the Story?. Springer, 2016. ISBN 9783319278377.
  • In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě. Dostupné na www: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=716
Metody hodnocení
Pravidelná docházka na semináře (prezenční studenti), odevzdání zpracovaného odborného textu v rozsahu 6 normostran, výstup a vedení diskuze na seminářích, splnění písemné formy testu ústní pohovor.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2022.