UPPVMK045 Motorika znevýhodněných

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou motoriky handicapovaných, sportovními a pohybovými aktivitami osob s postižením a jejím využití v praxi speciálního pedagoga.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student zná základní pojmy z oblasti motoriky handicapovaných.
Odborné dovednosti: Student umí používat odbornou terminologii.
Obecné způsobilosti: Student je schopen orientovat se v odborné terminologii a nabyté vědomosti využít v praxi.
Kompetence: Student bude umět prvky sportovních a pohybových aktivit osob s postižením použít v praxi speciálního pedagoga.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu motorika handicapovaných, specifika školní tělesné výchovy.
  • 2. Strategické dokumenty, historie, sportovní organizace pro osoby s postižením.
  • 3. Modifikace školní tělwsné výchovy pro žáky se SVP.
  • 4. Pohybové a sportovní aktivity osob s tělesným postižením.
  • 5. Pohybové a sportovní aktivity osob se zrakovým postižením.
  • 6. Pohybové a sportovní aktivity osob se sluchovým postižením.
  • 7. Pohybové a sportovní aktivity osob s mentálním postižením.
  • 8. Paralympijské hnutí.
  • 9.-12. Ukázky pohybových aktivit pro osoby s postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • JEŠINA,O., HAMŘÍK,Z. A KOL. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: 2011.
  • JEŠINA,O., JANEČKA,Z. A KOL. Aplikované pohybové aktivity v zimní přírodě II. Olomouc: 2008.
  • KUDLÁČEK,M. A KOL. Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc: 2007.
  • PIPEKOVÁ, J.(ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006.
  • RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: 2004.
  • SOURALOVÁ, E. Speciální pedagogika osob s postižením sluchu. Olomouc: UP, 2003.
    doporučená literatura
  • VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika.1. vyd. Praha: Grada, 2013,176 s. ISBN 978-80-247-44698-4
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, 2001. 165 s. ISBN 80-7315-010-7.
  • PALA, J., FIALOVÁ, I. Hory a sníh: techniky pohybu v zimních horách. Praha: Epocha, 2010. 978–80–7425–029–3.
  • PFEIFFER, J. Činnost center rehabilitace. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 1997.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998.
    neurčeno
  • BARTOŇOVÁ, R., JEŠINA, O. Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově . Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 978-80-244-3152-9
  • KUDLÁČEK, M. A KOL. Paralympijský školní den. Olomouc: 2008.
  • JANEČKA, Z., & BLÁHA, L. Motorické kompetence osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP v Olomouci, 2013.
  • DAĎOVÁ, K., ČICHOŇ, R., ŠVARCOVÁ, J., POTMĚSIL, J. Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha: Karolinum: 2008.
  • CATON, Carol L. M. The Open Door. Oxford University Press, 2017. ISBN 9780190463380.
  • STAŇKOVÁ, R., GEBAUER, A. Motorika handicapovaných. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínky přihlášení k zápočtovému testu: Splnění 80% docházky na semináři. Prezentace s praktikou ukázkou, písemný test Zápočet – viz indikátory hodnocení
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.