UPPVMK047 Tělovýchovné aktivity a zdravotní tělesná výchova

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace týkajících se tělovýchovných a zdravotních aktivit u seniorů, které mohou primárně uplatnit v praxi. Důraz je kladen zejména na správné provedení jednotlivých aktivit s odkazem na individuálnost zejm. fyziologických charakteristik jednotlivých seniorů.
Výstupy z učení
Oborové znalosti:
-Student umí vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé typy tělovýchovných a zdravotních aktivit u seniorů. Umí definovat základní pojmy z dané oblasti.

Oborové dovednosti:
-Student umí sestavit cvičební jednotku zaměřenou na různé typy cvičení.

Obecné způsobilosti:
-Student umí v praxi po konzultaci s lékařem sestavit plán tělovýchovných aktivit pro seniory s ohledem na individuální charakteristiky seniora.
Osnova
  • 1. Vymezení základních pojmů – pohybová aktivita, strukturovaná pohybová aktivita, sportovní aktivita, volnočasová aktivita, tělovýchovná aktivita, zdraví aj.
  • 2. Zdravotní benefity pohybových aktivit v kontextu pohybové nedostatečnosti.
  • 3. Zdravý životní styl – wellness.
  • 4. Zdravý životní styl ve vztahu k tělovýchovným a zdravotním aktivitám u seniorů – motivační stádia připravenosti ke změně.
  • 5. Cvičení v domácím prostředí, pomůcky, atypické cvičební pomůcky pro tělovýchovné a zdravotní aktivity.
  • 6. Rovnovážná cvičení.
  • 7. Cvičení zaměřená na svalové dysbalance I.
  • 8. Cvičení zaměřená na svalové dysbalance II.
  • 9. Cvičení k udržení fyziologického rozsahu klubů.
  • 10. Aktivity zaměřené na udržení psychického a sociálního zdraví.
  • 11. Sestavení cvičební jednotky.
  • 12. Rizika spojená se sexuálními aktivitami u seniorů.
Literatura
    povinná literatura
  • BLAHUTKOVÁ, Marie a kol. Pohybem proti civilizačním chorobám. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5110-2.
  • HENDL, Jan a kol. Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-2000-8.
  • KLEPLOVÁ, Věra. Dobré ráno, dobrý den: cvičení (nejen) pro seniory. 2. vyd. Olomouc: Poznání, 2012. ISBN 978-80-87419-21-2.
  • MÁČEK, Miloš et al. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3.
  • UHLÍŘ, Petr. Pohybová cvičení seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-1902-2.
    doporučená literatura
  • BLAHUTKOVÁ, Marie, ŘEHULKA, Evžen a DAŇHELOVÁ, Šárka. Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-108-1.
  • HOLCZEROVÁ, Vladimíra a DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Volnočasové aktivity pro seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4697-5.
  • JANIŠ, Kamil a SKOPALOVÁ, Jitka. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
  • MARCUS, Bess H. a FORSYTH, LeighAnn H. Psychologie aktivního způsobu života: motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-654-4.
  • MARCUS, Bess H. a FORSYTH, LeighAnn H. Psychologie aktivního způsobu života: motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-654-4.
  • BELL, Kevin. Game On! Johns Hopkins University Press, 2018. ISBN 9781421423968.
    neurčeno
  • JANIŠ, Kamil. Tělovýchovné a zdravotní aktivity u seniorů. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Student vypracuje plán tělovýchovných aktivit pro zadanou cílovou skupinu osob v rozsahu 4 hodin (doma, „venku“, zadané prostředí). Hodnocení jednotlivých aktivit bude probíhat z aspektu – popis, validita, cíle. Každá část bude bodována 0 až 10 body, přičemž student musí za každou aktivitu získat min. 15 bodů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.