FVP:UPPVUK092 Komunikace pro učitele - Informace o předmětu
UPPVUK092 Komunikace pro učitele
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2019
- Rozsah
- 8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 15. 11. 14:45–18:00 C204, Pá 29. 11. 13:05–16:20 C204
- Předpoklady
- Základní a pokročilejší znalosti pojmů z oblasti komunikace, komunikačních systémů a komunikačních dovedností.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Komunikace pro učitele je získat a prohloubit poznatky studentů z oblasti sociální a pedagogické komunikace. Přednáškový cyklus se věnuje interpersonální komunikaci v souvislosti s psychologií osobnosti, rozboru verbální komunikace a technice mluveného slova. Dále se předmět zaměřuje na rozbor řeči těla, aktivní naslouchání, vedení rozhovoru, kladení otázek, řešení konfliktů v komunikaci a komunikaci ve skupině. Hlavní důraz je v předmětu kladen na specifika pedagogické komunikace, osobnost učitele a jeho komunikační kompetence a komunikaci v pedagogické praxi. Cílem seminářů je aplikace teoretických poznatků do praxe.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student zná a rozumí základním pojmům a koncepcím z oblasti teorie sociální a pedagogické komunikace a rozumí procesům sociální interakce. Chápe souvislosti mezi psychickými vlastnostmi, osobností jedince a jeho komunikací, chápe vliv osobnosti jedince i prostředí na komunikaci. Odborné dovednosti: Student dovede účelně využívat prostředků verbální a neverbální komunikace, dovede vést rozhovor se žákem, studentem nebo rodiči. Student je schopne odhalit bariéry a překážky v komunikaci a účinně řešit problémové situace. Je schopen při rozhovoru využívat techniky efektivní komunikace, aktivního naslouchání i asertivní techniky tak, aby předešel konfliktu a snížil míru agrese. Dokáže komunikovat s různými typy žáků a studentů. Je schopen aplikovat získané informace a dovednosti v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Obecná způsobilost: Student je schopen komunikovat s různými typy žáků, studentů nebo rodiči. Je schopen komunikovat se skupinou žáků nebo studentů. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při pedagogické komunikace, ale bude lépe reagovat na potřeby jednotlivců i skupin, a bude schopen přizpůsobit komunikaci jejich specifikům.
- Osnova
- 1. Úvod do interpersonální komunikace.
2. Psychologie osobnosti a komunikace.
3. Pedagogická komunikace a její specifika.
4. Verbální komunikace a technika mluveného slova.
5. Řeč těla. Image.
6. Aktivní naslouchání. Vedení rozhovoru.
7. Empatie. Emoční inteligence.
8. Konflikt a agrese v komunikaci.
9. Komunikace ve skupině.
10. Sociální interakce.
11. Veřejný projev.
12. Osobnost učitele a jeho komunikační kompetence.
13. Pedagogická komunikace v učitelské praxi.
- 1. Úvod do interpersonální komunikace.
- Literatura
- povinná literatura
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
- NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
- SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. info
- KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU, 1995. info
- doporučená literatura
- KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda. info
- HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3. info
- PALENČÁROVÁ, J. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. info
- DE VITO, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
- BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. info
- GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
- PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
- HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej - naslouchám. Praha: Návrat, 1993. info
- Výukové metody
- Monologické
Dialogické Diskuse Nácvik - Metody hodnocení
- Ústní zkouška
Seminární práce - Informace učitele
- Student zpracuje seminární práci v rozsahu min. 3 stran z oblasti pedagogické komunikace, jedná se o analýzu vlastního komunikačního stylu, osobnostní typologie a rozbor komunikačního procesu s žákem nebo se skupinou žáků. V rámci ústní zkoušky student prokáže znalost komunikačních dovedností se zaměřením na pedagogickou komunikaci.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVUK092