FVP:UPPVBP083 Kazuistický seminář - Informace o předmětu
UPPVBP083 Kazuistický seminář
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 10:35–11:20 C204
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Znalosti a dovednosti vedení rozhovoru, využívání aktivního naslouchání v komunikaci a efektivní komunikace. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je naučit studenty popisovat adekvátním způsobem případ v sociální oblasti a vypracovat výstižnou kazuistiku. Student se naučí flexibilně reagovat na osobnost konkrétního klienta při vypracovávání dané kazuistiky. Student se naučí používat adekvátní písemný záznam kazuistiky, diskutovat nad prezentovaným případem a vytvářet závěry plynoucí z jednotlivých kazuistik.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student získá znalost zpracovávání případů v různých oblastech, nejen sociální práce. Student si osvojí strukturu kazuistiky, způsob formulací jednotlivých oblastí kazuistiky a možnosti využití kazuistiky v praxi. Odborné dovednosti: Student dokáže na základě rozhovoru s klientem popsat případ a vytvořit kazuistiku po stránce obsahové i formální. Odborné způsobilosti: Student dokáže samostatně zpracovat případ formou kazuistiky, zvolit vhodnou strategii získávání informací a je způsobilý využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi.
- Osnova
- Obsah:
SEMINÁŘ
Přehled probírané látky:
1. Seznámení s obsahem předmětu, cíli a organizací výuky
2. Kazuistika - vypracovávání v různých oblastech (pedagogika, psychologie, sociální práce apod.)
3. Struktura kazuistiky, způsob formulace, přednesení kazuistiky, vedení diskuse
4. Příklady kazuistik - rozbor jednotlivých částí
5. Příklady kazuistik - rozbor jednotlivých částí
6.-11. Rozbor kazuistik studentů - prezentace, diskuse, rozbor
12. Závěrečné zhodnocení jednotlivých výstupů.
- Obsah:
- Literatura
- povinná literatura
- Quisová, S. Kazuistický seminář. Opava, 2017. info
- HUČÍK, J. HUČÍKOVÁ,A. Kazuistika v sociálnej práci. Bratislava : VŠZaSP sv. Alžběty, 2010. ISBN 978-80-89271-66-5. info
- HUČÍK, J. HUČÍKOVÁ,A. Kazuistika ve špeciálnej pedagogike. Prešov : Prešovská univerzita v Prešově, 2010. ISBN 978-80-555-0143-7. info
- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
- HRABAL, V. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. info
- doporučená literatura
- SVOBODA, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. info
- TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch: [rodina jako sociální děloha]. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-561-5. info
- GELDARD, K. Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-476-2. info
- VÁGNEROVÁ, M. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. info
- KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0. info
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. info
- HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I: vybrané problémy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-215-6. info
- SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. info
- BAŠTECKÁ, B. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-735-3. info
- HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolínum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. info
- HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
- BAŠTECKÁ, B., GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4. info
- DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2. info
- TRPIŠOVSKÁ, D. Psychologická diagnostika pro učitele. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 1997. ISBN 80-7044-159-3. info
- DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogi, 1995. ISBN 80-7040-143-5. info
- DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2. info
- KONDÁŠ, O., KRATOCHVÍL, S., SYŘIŠŤOVÁ, E. Psychoterapia a reedukácia. Martin: Osveta, 1989. ISBN 80-217-0014-9. info
- Výukové metody
- Monologické
Dialogické Diskuse Prezentace kazuistik studentů - Metody hodnocení
- Zápočet je udělen za písemné zpracování kazuistik dle pokynů vyučujícího
- Informace učitele
- Zápočet - písemné zpracování 2 kazuistik skutečných případů, každá kazuistika v rozsahu min. 3 normostrany s teoretickým zpracováním uvedené problematiky, min. 1x prezentace výstupů během semináře, minimálně 1 konzultace s vyučujícím.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2020/UPPVBP083