FVP:UPPVFK013 Sociální gerontagogika - Informace o předmětu
UPPVFK013 Sociální gerontagogika
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2020
- Rozsah
- 9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 25. 9. 9:45–13:50 C303, 14:45–18:00 C303
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Edukační péče o seniory (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení studentů s disciplínou Sociální gerontagogika, která je sociálně pedagogickou disciplínou zaměřující se na cílovou skupinu seniorů. Tato disciplína sleduje především vztah edukace a prostředí (životního prostoru seniorů), zaměřuje se také na oblast prevence rizikového chování. Základní kategorií je zmíněné prostředí, sledují se jeho vlivy na jedince a zvažují se možnosti jeho úpravy tak, aby podporovalo stanovené edukační cíle.
- Výstupy z učení
- Studenti by měli být především schopni (vše ve vztahu k cílové skupině seniorů): • definovat sociální pedagogiku jako odbornou vědní disciplínu; • rozlišit užší a širší pojetí sociální pedagogiky; • rozlišit vnímání sociální pedagogiky jako hraniční, aplikované a transdisciplinární vědní disciplíny; • uvést významné mezníky ve vývoji sociální pedagogiky jako odborné vědní disciplíny; • vymezit předmět (obsah) sociální pedagogiky; • charakterizovat, oblasti sociální pedagogiky; • charakterizovat úkoly a aktuální výzvy sociální pedagogiky; • strukturovat a charakterizovat metody sociální pedagogiky. • charakterizovat kompetence sociálního pedagoga; • charakterizovat vztah sociální pedagogiky a sociální práce; • charakterizovat vztah sociální pedagogiky a etopedie; • charakterizovat vztah sociální pedagogiky a pedagogiky volného času; • definovat pojem „prostředí“; • charakterizovat determinanty lidského vývoje; • charakterizovat jednotlivé typologie prostředí; • analyzovat prostředí v němž senior žije z pohledu jednotlivých typologií; • vyjádřit vlastními slovy úlohu prostředí ve výchově; • definovat termín pedagogizace prostředí a uvést příklady; • charaterizovat oblast sociální deviace ve vztahu k cílové skupině seniorů (senior jako subjekt i objekt); • charakterizovat možné metody sociálně gerontagogické činnosti a jejich použití.
- Osnova
- 1. Sociální gerontagogika - charakteristika, základní terminologie. Sociální gerontagogika jako součást sociální pedagogiky.
2. Historie sociální gerontagogiky - osobnosti, konstituování na základě jiných vědních disciplín.
3. Současný vztah sociální gerontagogiky a sociální práce.
4. Současný vztah sociální gerontagogiky a pedagogiky volného času.
5. Prostředí - základní typologie (dle velikosti; dle realizovaných činností aj.).
6. Vliv prostředí na výchovu a formování jedince.
7. Socializace v období seniorského věku.
8. Mediální výchova, finanční gramotnost, počítačová výchova.
9. Pedagogizace prostředí.
10. Metody sociálně gerontagogické činnosti uplatnitelné při práci se seniory.
11. Zařízení věnujících se práci se seniory. Klima a atmosfééra.
12. Osobnost sociálního pedagoga (gerontagoga).
13. Životní styl seniorů. Kvalita života.
14. Sociální deviace. Rizikové chování seniorů a sociálně patologické jevy páchané na seniorech.
- 1. Sociální gerontagogika - charakteristika, základní terminologie. Sociální gerontagogika jako součást sociální pedagogiky.
- Literatura
- povinná literatura
- JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. první. Praha: Grada, 2016, 156 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5535-9. info
- JANIŠ, K. ml. Vybraná témata ze sociální pedagogiky. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2014. ISBN 978-80-7510-101-3. info
- PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5. info
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
- PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1946-8. info
- doporučená literatura
- webové stránky Českého statistického úřadu. URL info
- JANIŠ, Kamil ml. Prostředí jako činitel socializace jedince v pojetí R. Owena, G. A. Lindnera a A. S. Makarenka. Media4u Magazine [online]. 2010. URL info
- WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. info
- REITMAYEROVÁ, E. a BROUMOUVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8. info
- JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-800-0. info
- MALACH, J. Teorie metodiky výchovy. 1. vyd. Praha: UNIVERZITA Jana Amose Komenského Praha s., 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
- NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
- Výukové metody
- přednáška, prezentace, diskuze, aktivizační metody
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2020/UPPVFK013