UPPVFK013 Sociální gerontagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2020
Rozsah
9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 25. 9. 9:45–13:50 C303, 14:45–18:00 C303
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení studentů s disciplínou Sociální gerontagogika, která je sociálně pedagogickou disciplínou zaměřující se na cílovou skupinu seniorů. Tato disciplína sleduje především vztah edukace a prostředí (životního prostoru seniorů), zaměřuje se také na oblast prevence rizikového chování. Základní kategorií je zmíněné prostředí, sledují se jeho vlivy na jedince a zvažují se možnosti jeho úpravy tak, aby podporovalo stanovené edukační cíle.
Výstupy z učení
Studenti by měli být především schopni (vše ve vztahu k cílové skupině seniorů): • definovat sociální pedagogiku jako odbornou vědní disciplínu; • rozlišit užší a širší pojetí sociální pedagogiky; • rozlišit vnímání sociální pedagogiky jako hraniční, aplikované a transdisciplinární vědní disciplíny; • uvést významné mezníky ve vývoji sociální pedagogiky jako odborné vědní disciplíny; • vymezit předmět (obsah) sociální pedagogiky; • charakterizovat, oblasti sociální pedagogiky; • charakterizovat úkoly a aktuální výzvy sociální pedagogiky; • strukturovat a charakterizovat metody sociální pedagogiky. • charakterizovat kompetence sociálního pedagoga; • charakterizovat vztah sociální pedagogiky a sociální práce; • charakterizovat vztah sociální pedagogiky a etopedie; • charakterizovat vztah sociální pedagogiky a pedagogiky volného času; • definovat pojem „prostředí“; • charakterizovat determinanty lidského vývoje; • charakterizovat jednotlivé typologie prostředí; • analyzovat prostředí v němž senior žije z pohledu jednotlivých typologií; • vyjádřit vlastními slovy úlohu prostředí ve výchově; • definovat termín pedagogizace prostředí a uvést příklady; • charaterizovat oblast sociální deviace ve vztahu k cílové skupině seniorů (senior jako subjekt i objekt); • charakterizovat možné metody sociálně gerontagogické činnosti a jejich použití.
Osnova
  • 1. Sociální gerontagogika - charakteristika, základní terminologie. Sociální gerontagogika jako součást sociální pedagogiky.
    2. Historie sociální gerontagogiky - osobnosti, konstituování na základě jiných vědních disciplín.
    3. Současný vztah sociální gerontagogiky a sociální práce.
    4. Současný vztah sociální gerontagogiky a pedagogiky volného času.
    5. Prostředí - základní typologie (dle velikosti; dle realizovaných činností aj.).
    6. Vliv prostředí na výchovu a formování jedince.
    7. Socializace v období seniorského věku.
    8. Mediální výchova, finanční gramotnost, počítačová výchova.
    9. Pedagogizace prostředí.
    10. Metody sociálně gerontagogické činnosti uplatnitelné při práci se seniory.
    11. Zařízení věnujících se práci se seniory. Klima a atmosfééra.
    12. Osobnost sociálního pedagoga (gerontagoga).
    13. Životní styl seniorů. Kvalita života.
    14. Sociální deviace. Rizikové chování seniorů a sociálně patologické jevy páchané na seniorech.
Literatura
    povinná literatura
  • JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. první. Praha: Grada, 2016, 156 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5535-9. info
  • JANIŠ, K. ml. Vybraná témata ze sociální pedagogiky. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2014. ISBN 978-80-7510-101-3. info
  • PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5. info
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
  • PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1946-8. info
    doporučená literatura
  • webové stránky Českého statistického úřadu. URL info
  • JANIŠ, Kamil ml. Prostředí jako činitel socializace jedince v pojetí R. Owena, G. A. Lindnera a A. S. Makarenka. Media4u Magazine [online]. 2010. URL info
  • WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. info
  • REITMAYEROVÁ, E. a BROUMOUVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8. info
  • JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-800-0. info
  • MALACH, J. Teorie metodiky výchovy. 1. vyd. Praha: UNIVERZITA Jana Amose Komenského Praha s., 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
  • NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
Výukové metody
přednáška, prezentace, diskuze, aktivizační metody
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2020/UPPVFK013