FVP:UPPVBK030 Odborná praxe III - Informace o předmětu
UPPVBK030 Odborná praxe III
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2021
- Rozsah
- 0/160/0. Cvičení 160 HOD/SEM. 8 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UPPVBK030/A: Pá 24. 9. 15:35–16:20 C207, J. Viktorin
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Úspěšné absolvování předmětů Odborná praxe I, II - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Odborná praxe III je realizována formou individuální stáže (v celkovém rozsahu 160 hod.) ve vybraném zařízení resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti. Nesmí se opakovat poskytovatel praxe nebo cílová skupina z předchozích typů praxí. Termín výkonu odborné praxe pro studenty kombinované formy studia je v průběhu zimního semestru 2021/ 160 hodin. Cílem odborné praxe je získat zkušenost z každodenní běžné práce s klientem v terénu, jeho životními podmínkami, potřebami, zažít každodenní fungování vybraného zařízení za plného provozu. Měl by chápat cíle, metody, které pracoviště při práci s klientem používá, reflektovat vlastní pozici v dané organizaci, rozvíjet komunikační dovednosti, přijímat a interpretovat informace atd. Student je vázán mlčenlivostí a před nástupem na praxi mít vyřízeny veškeré formální náležitosti spojené s výkonem praxe (včas požádat o souhlas s místem konání praxe, po jehož získání student vyplní Souhlas s vedením studenta na praxi a na ústavu bude připravena smlouva o praxi). Student pracuje pod odborným dohledem určeného pracovníka v zařízení (tzv. školitele). Školitelem je odborně způsobilý pracovník pověřený vedením praxe studenta na daném pracovišti, který fakultě vystavil souhlas s pozicí školitele. Na počátku praxe seznámí studenta s pracovištěm, pracovními předpisy, domluví průběh praxe. Během praxe mu poskytuje odborné vedení při jeho práci a zpětnou vazbu, vede jej k osvojení praktických dovedností, v případě potřeby komunikuje s odborným garantem praxe na fakultě. V závěru praxe školitel společně se studentem zhodnotí praxi jako celek a studentovo působení na pracovišti.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost principů sociální, poradenské, výchovně vzdělávací práce s dětmi, mládeží i dospělými v terénu. Osvojí si základní terminologii užívanou v těchto oblastech. Bude se orientovat v typech zařízení poskytujících klientům péči, jejich legislativě, administrativě i jejich možnostech. Odborné dovednosti: Student bude umět vybrat, koncipovat a realizovat vhodné programy péče a pomoci dle specifik dané oblasti a potřeb klienta. Bude schopen citlivě rozlišovat i jeho individuální potřeby a adekvátně na ně reagovat. Obecná způsobilost: Student se naučí komunikovat s cílovou skupinou klientů s přihlédnutím k jejím sociálním, zdravotním, vývojovým i intelektovým zvláštnostem.
- Osnova
- STRUKTURA DENÍKU ODBORNÉ PRAXE III
1. Popis zařízení - informace o organizaci, jejím poslání, cílové skupině, nabízených službách, zájmu o služby, zapojení organizace do komunitního plánování, spolupráci s dalšími organizacemi, dalším vzdělávání pracovníků, vnitřních předpisech, personálním a kvalifikačním složením pracovního týmu
2. Odevzdání tří podrobných příprav na výstup s vlastní evaluací (ve struktuře: cíl, pomůcky, popis skupiny, postup při práci, možná rizika a návrh opatření, autoevaluace, zhodnocením školitelem; každá v rozsahu min. 3 strany)
3. Zpracování 3 kazuistik / případových studií / životních příběhů klientů (každá minimálně v rozsahu 3 stran)
Přílohy:
4. Docházkový list (potvrzen školitelem, opatřen razítkem organizace a podepsán studentem), kde lze přesně dohledat 15 x samostatnou práci studenta s klientem (pod supervizí školitele)
5. Hodnocení Odborné praxe III na praxi školitelem (podepsané školitelem a s razítkem)
6. Autoevaluace studenta (podepsaná studentem)
- STRUKTURA DENÍKU ODBORNÉ PRAXE III
- Literatura
- povinná literatura
- Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
- HANÁKOVÁ, A., BŘÍZOVÁ, B., MOTLOVÁ, L., a kol. Profesionální kompetence ověřované v průběhu praxe. [online]. [cit. 19. 3. 2008]. info
- HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 2008. ISBN 80-7262-532-1. info
- MAROON, I., MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Vzdělávání studentů sociální práce v terénu. Praha: Karolinum, 2007. info
- MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. info
- MATOUŠEK, O., et al. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2. info
- NAVRÁTIL, P. Teorie a metody sociální práce. Brno: MZ, 2001. ISBN 80-903070-0-0. info
- MATOUŠEK, O., a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. info
- doporučená literatura
- Sociální a pracovně právní předpisy:. nemocenské pojištění, pojistné na sociální zabezpečení a organizace a provádění sociálního zabezpečení, důchodové pojištění, státní sociální podpora, Zákon o rodině, sociálně právní ochrana dětí, sociální péče, zákoník práce, předpisy o zaměstnanosti. info
- Práce a sociální politika (měsíčník Ministerstva práce a sociálních věcí ČR). URL info
- Veřejná správa (týdeník Vlády ČR pro státní správu a samosprávu). URL info
- Internetové adresy:. www.mpsv.cz, www.cssz.cz, http://wtd.vlada.cz, www.msmt.cz, www.justice.cz, www.mv.cz. info
- KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. info
- KAPR, J., LINHART, J., FISCHEROVÁ, V., VODÁKOVÁ, A. Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85850-03-6. info
- DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z., a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5. info
- Výukové metody
- Pozorování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Demonstrace dovedností - Metody hodnocení
- Analýza portfolia studenta
- Informace učitele
- docházka
autoevaluace
evaluace
deník praxe
3 podrobné přípravy
15 x samostatná práce
3 kazuistiky - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2021/UPPVBK030