UPPVIP021 Speciální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 9:45–11:20 C309, kromě Čt 4. 11. ; a Čt 4. 11. 9:45–11:20 C205
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP021/A: Čt 11:25–12:10 C204, J. Pipeková
UPPVIP021/B: Čt 12:15–13:00 C204, J. Pipeková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky, definování základního vymezení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením
  • 2. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením od narození do stáří včetně aktuálních legislativních změn směřujících k inkluzívnímu vzdělávání
  • 3. Rodina s postiženým dítětem. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti
  • 4. Metody speciální pedagogiky. Výzkumné strategie a přístupy
  • 5. Tyflopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce
  • 6. Psychopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce
  • 7. Logopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností. Organizace logopedické péče
  • 8. Surdopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce
  • 9. Somatopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce
  • 10. Problematika specifických poruch učení – terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika
  • 11. Kombinovaná postižení
  • 12. Poruchy autistického spektra
Literatura
    povinná literatura
  • LECHTA, V., ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • LUDÍKOVÁ, L. a kol. Vybrané faktory ovlivňující kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5059-9.
  • MICHALÍK, J. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. info
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • WEARMOUTH, J. Special Educational Needs and Disability: The Basics. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-93876 (978-1-315-67546-6 ebk)
    doporučená literatura
  • Allen, E., K. a Cowdery, G. E. The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education. Stamford, USA, 2014. ISBN 978-128543237. info
  • ČADILOVÁ, V. a ŽAMPACHOVÁ, Z. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
  • HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.
  • JANKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.
  • KARGEROVÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: druhý stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4501-4.
  • KOVÁŘOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. a HAMPL, I. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
  • MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  • POTMĚŠILOVÁ, P. et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1. info
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4475-8.
Metody hodnocení
zápočet PS: je udělen za aktivní účast na seminářích, zpracování a prezentaci vybraného tématu prohlubujícího přednášená témata, dovednost vést diskuzi.
zápočet KS: splnění korespondenčních úkolů – viz studijní opora zkouška: z povinné literatury a přednášek
*Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2022, zima 2023, zima 2024.