UPPVJK045 Příprava projektu cestovního ruchu a lázeňského pobytu pro seniory

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
10/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s přípravou a realizací projektu cestovního ruchu (turistického produktu) a doprovodného programu k lázeňskému pobytu pro seniory. Studenti budou seznámeni se způsobem přípravy projektu a tvorby harmonogramu, zajištění smluvních podmínek a ekonomického zpracování projektu.
Při přípravě projektu zaměřeného na cestovní ruch získá student základní informace o přípravěproduktu, způsobu výběru vhodné destinace a organizačně-technické stránce zajištění turistického produktu s ohledem na možnosti, potřeby i možné pohybové omezení seniorů. Studenti si vyzkouší přípravu produktu zahrnující také topografickou a chronologickou přípravu a způsob zajištění smluvních podmínek, způsob tvorbycenové kalkulace zájezdu (předběžná a výsledná kalkulace), jednotlivé kroky přípravy průvodce, vyúčtování a vyhodnocení realizovaného projektu cestovního ruchu – turistického produktu pro seniory tak, aby případně ve svém budoucím zaměstnání dokázali při přípravě produktu vše zohlednit.
Druhou část předmětu bude tvořit příprava volnočasového doprovodného programu lázeňského pobytu pro seniory, Student získá přehled o způsobu přípravy projektu z hlediska výběru vhodných forem edukační programů a také o organizačně-technické stránce. Seznamuje se s organizačními, personálními, materiálními a ekonomickými podmínkami nutnými pro zajištění programu se zaměřením na edukační aktivity.
Výstupy z učení
Oborové znalosti:Student je po absolvování předmětu schopen popsat tvorbu projektu cestovního ruchu a doprovodného programu lázeňského pobytu pro vybranou skupinu účastníků cestovního ruchu, seniory. Porozumí základním principům tvorby lázeňského pobytu s edukačním cílem a turistického produktu s ohledem na specifické potřeby a požadavky seniorů.
Oborové dovednosti:Na základě absolvování předmětu bude student schopen vyhodnotit a navrhnout projekt pro vybranou cílovou skupinu v rámci dlouhodobého lázeňského pobytu či cestovního produktu. Dokáže připravit projekt po stránce obsahové a organizační a zajistit jeho realizaci ve spolupráci s vybranou organizací.
Obecné způsobilosti: Student po absolvování předmětu dokáže samostatně analyzovat nabídku projektů lázeňských pobytů a produktů cestovního ruchu pro specifickou skupinu lázeňských klientů či účastníků cestovního ruchu – seniorů.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky přípravy projektu, stanovení harmonogramu přípravy, plánované realizace a následného vyhodnocení. Součástí bude také formulování případných rizik a navrhovaných opatření PŘÍPRAVA TURISTICKÉHO PRODUKTU PRO SENIORY
  • 2. Výběr destinace pro realizaci turistického produktu pro seniory v souladu s edukačním cílem
  • 3. Organizačně-technická příprava turistického produktu
  • 4. Topografická a chronologická příprava turistického produktu
  • 5. Smluvní zajištění služeb
  • 6. Cenová kalkulace turistického produktu, následné vyúčtování
  • 7. Příprava průvodce pro realizaci turistického produktu pro seniory PŘÍPRAVA LÁZEŇSKÉHO POBYTU PRO SENIORY
  • 8. Faktory ovlivňující výběr edukačních aktivit, organizační a materiální zabezpečení programu, personální zabezpečení
  • 9. Vhodné vzdělávací, poznávací aktivity
  • 10. Pohybové aktivity a taneční terapie
  • 11. Tvořivé aktivity
  • 12. Ekonomické zabezpečení a cenová kalkulace projektu doprovodného programu lázeňského pobytu, závěrečné vyúčtování
  • 13. Prezentace projektů
Literatura
    povinná literatura
  • BERÁNEK, J. Ekonomika cestovního ruchu. Praha: GRADA, 2016. ISBN 978-80-86724-46-1.
  • : JAKUBÍKOVÁ, D. Marketing v cestovním ruchu : jak uspět v domácí i světové konkurenci. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4209-0. info
  • RAŠOVSKÁ, I. aK. RYGLOVÁ.Management kvality služeb v cestovním ruchu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5021-7.
  • SEIFERTOVÁ, V. a kol. Průvodcovské činnosti. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4807-8. info
  • SONNKOVÁ, Pavlína. Lázeňství a wellness. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2017, 87 s. ISBN 978-80-7510-253-9. info
  • SONNKOVÁ, P. Propojení teorie a praxe ve výuce odborných předmětů z oblasti cestovního ruchu. In: Aktuální trendy lázeňství, hotelnictví a turismu: Sborník recenzovaných příspěvků z mezinárodní vědecké konference. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 9.–10
  • VANÍČEK, J. a kol. Gastronomie a cestovní ruch. Vydání první. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2017. 196 stran. ISBN 978-80-7510-240-9.
    doporučená literatura
  • GOELDNER, C. R. andJ. R. RITSCHIE.Tourism: Principles, Practices, Philosophies. New York: John Wiley, 2011. ISBN 978-1-118-07177-9.
  • HOLCZEROVÁ, V. aD. DVOŘÁČKOVÁ.Volnočasové aktivity pro seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4697-5.
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Marketing v cestovním ruchu – Jak uspět v domácí i světové konkurenci. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4209-0.
  • LOCHMANNOVÁ, A. Cestovní ruch. Prostějov: Computer Media, 2015. ISBN 978-80-7402-216-6.
  • PALÁTKOVÁ, M. a J. ZICHOVÁ. Ekonomika turismu Turismus České republiky. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grad, 2014. ISBN 978-80-247-3643-3. info
  • RYGLOVÁ, K., M. BURIAN a I. VAJČNEROVÁ. Cestovní ruch - podnikatelské přístupy a příležitosti v praxi. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-4039-3. info
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
Studenti kombinované formy studia po úvodních konzultacích a soustředění, na nichž budou vysvětleny základní principy a požadavky, zpracují dle pokynů pedagoga projekt cestovního ruchu nebo doprovodného produktu lázeňského pobytu. Na skupinové konzultaci budou jednotlivé produkty prezentovány a hodnoceny nejen pedagogem, ale i dalšími studenty. Pro absolvování předmětu musí získat student minimálně 75 % bodů hodnocení. V průběhu semestru je možno s pedagogem konzultovat přípravu zpracovávaného projektu v rámci stanovených konzultačních hodin nebo elektronicky po dohodě s vyučujícím. Podpůrné materiály budou průběžně aktualizovány na e-learningovém portále.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2022, zima 2023, zima 2024.