UPPVMK039 Besondere Bildung II

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petra Kostruhová (přednášející)
Garance
Mgr. Marie Marek
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && UPPVMK035 Odborný německý jazyk I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si rozšíří výrazové prostředky - aktuální německou terminologii ve vztahu ke speciální pedagogice a k symptomatologii zdravotního postižení. Budou dále prohlubovat znalosti o osobnostech německy mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude nadále kladen na práci s cizojazyčnými texty a jejich porozumění, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti dále získají podrobnější přehled o německé terminologii v oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a problematiky poruch autistického spektra.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu – prohloubí své znalosti německé terminologie s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných německých pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- získá přehled o vybraných aktuálních publikacích německy mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- prohloubí své znalosti o významných osobnostech německy mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- rozšíří své jazykové znalosti v oblasti speciálních potřeb (fyzické, psychické a sociální)
- rozšíří své znalosti z oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a v oblasti poruch autistického spektra v německém jazyce v návaznosti na znalosti získané v českém jazyce
Odborné dovednosti:
- zlepší své dovednosti v oblasti porozumění německému jazyku
- dále si prohloubí přehled o edukaci a možnostech uplatnění osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech německy mluvících zemí i v České republice prací s texty a samostatným vyhledáváním informací v médiích
- rozšíří své povědomí o možnostech pracovního uplatnění a jiné životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
Obecné způsobilosti:
- rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích
Osnova
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky německy mluvících zemí, jejich přínos v evropském a světovém kontextu.
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice v širším a užším kontextu.
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 4. Psychopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 5. Poruchy autistického spektra, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 6. Somatopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 7. Logopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 8. Surdopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 9. Oftalmopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 11. Péče o osoby s postižením v německy mluvících zemích, koordinovaná tehabilitace, komparace.
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německy mluvících zemích.
Literatura
    povinná literatura
  • BERNITZKE, F., TUPI, A. Heil- und Sonderpädagogik. Jugend & Volk, 2008. ISBN 978-3823715429.
  • BIERMANN, A., GOETZE, H. Sonderpädagogik. Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-017665-2.
  • BIEWER, G. Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Utb, 2017. ISBN 978-3-825-246945.
  • VERNOOIJ, M. Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. Quelle & Meyer, 2007. ISBN 978-3-494-01425-8.
  • Praktický slovník německého jazyka. Lingea, 2011.
    doporučená literatura
  • ELLINGER, S., WITTROCK, M. Sonderpädagogik in der Regelschule. Konzepte-Forschung-Praxis. Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-018868-6.
  • FISCHER, D. Heilpädagogik – ein Versprechen. Bentheim, 2009. ISBN 978-3-934471-79-5.
  • KAHLERT, J., HEIMLICH, U. Inklusion in Schule und Unterricht. Kohlhammer, 2014. ISBN 978-3170257252.
  • KLUTH, P., DANAHER, S. Inklusion in der Praxis. 100 Tips und Tricks für den differenzierten Unterricht. Verlag an der Ruhr, 2010. ISBN 978-3834631084.
  • TEXTOR, A. Einführung in die Inklusionspädagogik. Klinkhard, 2015. ISBN 978-3825243401.
    neurčeno
  • LINDMEIER, B., LINDMEIER, Ch. Pädagogik bei Behinderung und Benachteiligung. Kohlhammer, 2012. ISBN 978-3170198081.
  • NOVOTNY, K. Pädagogik in der Sonderpädagogik. Schneider Verlag Hohengehren, 2010. ISBN 978-3-8340-0744-5.
  • REICHENBACH, Ch., THIEMANN, H. Lehrbuch diagnostischer Grundlagen der Heil- und Sonderpädagogik. Borgmann, 2013. ISBN 978-3-8080-0695-5.
  • STEIN, M. Allgemeine Pädagogik. Utb, 2017. ISBN 978-3-825-247911.
  • ZEZULKOVÁ, L. Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí je podmínkou udělení zápočtu.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy II.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2023, zima 2024.