UPPVMK035 Besondere Bildung I

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petra Kostruhová (přednášející)
Garance
Mgr. Marie Marek
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 20. 10. 15:35–17:10 C303, Pá 10. 11. 16:25–18:00 C303, Pá 24. 11. 8:05–9:40 C209, Pá 1. 12. 10:35–13:00 C209
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K ) && ROCNIK ( 1 ) && ! NOWANY ( UPPVMK034 Special Education I )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se základními výrazovými prostředky - aktuální německou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v německém jazyce. Získají základní přehled o osobnostech německy mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v německy mluvících zemí (Německo, Rakousko) a především realizace péče o soby se zdravotním postižením a jejich edukace.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o základní německou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných německých pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích německy mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- student získá základní přehled o významných osobnostech německy mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- student popíše německy speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální
Odborné dovednosti:
- student objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech německy mluvících zemí a v České republice
- student rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
- student zlepší své dovednosti v oblasti porozumění německému jazyku
Obecné způsobilosti:
- student rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích
Osnova
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky v německy mluvících zemích.
  • 2. Základní terminologie ve speciální pedagogice.
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky.
  • 4. Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 5. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie.
  • 6. Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 7. Logopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 8. Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 9. Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení.
  • 11. Péče o osoby s postižením v německy mluvících zemích.
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německy mluvících zemích.
Literatura
    povinná literatura
  • BERNITZKE, F., TUPI, A. Heil- und Sonderpädagogik. Jugend & Volk, 2008. ISBN 978-3823715429.
  • BIERMANN, A., GOETZE, H. Sonderpädagogik. Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-017665-2.
  • BIEWER, G. Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Utb, 2017. ISBN 978-3-825-246945.
  • VERNOOIJ, M. Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. Quelle & Meyer, 2007. ISBN 978-3-494-01425-8.
  • Praktický slovník německého jazyka. Lingea, 2011.
    doporučená literatura
  • ELLINGER, S., WITTROCK, M. Sonderpädagogik in der Regelschule. Konzepte-Forschung-Praxis. Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-018868-6.
  • FISCHER, D. Heilpädagogik – ein Versprechen. Bentheim, 2009. ISBN 978-3-934471-79-5.
  • KAHLERT, J., HEIMLICH, U. Inklusion in Schule und Unterricht. Kohlhammer, 2014. ISBN 978-3170257252.
  • KLUTH, P., DANAHER, S. Inklusion in der Praxis. 100 Tips und Tricks für den differenzierten Unterricht. Verlag an der Ruhr, 2010. ISBN 978-3834631084.
  • TEXTOR, A. Einführung in die Inklusionspädagogik. Klinkhard, 2015. ISBN 978-3825243401.
    neurčeno
  • LINDMEIER, B., LINDMEIER, Ch. Pädagogik bei Behinderung und Benachteiligung. Kohlhammer, 2012. ISBN 978-3170198081.
  • NOVOTNY, K. Pädagogik in der Sonderpädagogik. Schneider Verlag Hohengehren, 2010. ISBN 978-3-8340-0744-5.
  • REICHENBACH, Ch., THIEMANN, H. Lehrbuch diagnostischer Grundlagen der Heil- und Sonderpädagogik. Borgmann, 2013. ISBN 978-3-8080-0695-5.
  • STEIN, M. Allgemeine Pädagogik. Utb, 2017. ISBN 978-3-825-247911.
  • ZEZULKOVÁ, L. Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí je podmínkou udělení zápočtu.
Navazující předměty
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy I.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2020, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2023/UPPVMK035