FVP:UPPVMK035 Besondere Bildung I - Informace o předmětu
UPPVMK035 Besondere Bildung I
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2022
- Rozsah
- 9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petra Kostruhová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marie Marek
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 7. 10. 15:35–17:10 C208, Pá 14. 10. 17:15–18:50 C208, Pá 11. 11. 15:35–17:10 C208, Pá 9. 12. 15:35–18:00 C309
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se základními výrazovými prostředky - aktuální německou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v německém jazyce. Získají základní přehled o osobnostech německy mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v německy mluvících zemí (Německo, Rakousko) a především realizace péče o soby se zdravotním postižením a jejich edukace.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o základní německou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných německých pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích německy mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- student získá základní přehled o významných osobnostech německy mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- student popíše německy speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální
Odborné dovednosti:
- student objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech německy mluvících zemí a v České republice
- student rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
- student zlepší své dovednosti v oblasti porozumění německému jazyku
Obecné způsobilosti:
- student rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích - Osnova
- 1. Osobnosti speciální pedagogiky v německy mluvících zemích.
- 2. Základní terminologie ve speciální pedagogice.
- 3. Klasifikace speciální pedagogiky.
- 4. Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 5. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie.
- 6. Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 7. Logopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 8. Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 9. Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 10. Symptomatologie zdravotního postižení.
- 11. Péče o osoby s postižením v německy mluvících zemích.
- 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německy mluvících zemích.
- Literatura
- povinná literatura
- BERNITZKE, F., TUPI, A. Heil- und Sonderpädagogik. Jugend & Volk, 2008. ISBN 978-3823715429.
- BIERMANN, A., GOETZE, H. Sonderpädagogik. Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-017665-2.
- BIEWER, G. Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Utb, 2017. ISBN 978-3-825-246945.
- VERNOOIJ, M. Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. Quelle & Meyer, 2007. ISBN 978-3-494-01425-8.
- Praktický slovník německého jazyka. Lingea, 2011.
- doporučená literatura
- ELLINGER, S., WITTROCK, M. Sonderpädagogik in der Regelschule. Konzepte-Forschung-Praxis. Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-018868-6.
- FISCHER, D. Heilpädagogik – ein Versprechen. Bentheim, 2009. ISBN 978-3-934471-79-5.
- KAHLERT, J., HEIMLICH, U. Inklusion in Schule und Unterricht. Kohlhammer, 2014. ISBN 978-3170257252.
- KLUTH, P., DANAHER, S. Inklusion in der Praxis. 100 Tips und Tricks für den differenzierten Unterricht. Verlag an der Ruhr, 2010. ISBN 978-3834631084.
- TEXTOR, A. Einführung in die Inklusionspädagogik. Klinkhard, 2015. ISBN 978-3825243401.
- neurčeno
- LINDMEIER, B., LINDMEIER, Ch. Pädagogik bei Behinderung und Benachteiligung. Kohlhammer, 2012. ISBN 978-3170198081.
- NOVOTNY, K. Pädagogik in der Sonderpädagogik. Schneider Verlag Hohengehren, 2010. ISBN 978-3-8340-0744-5.
- REICHENBACH, Ch., THIEMANN, H. Lehrbuch diagnostischer Grundlagen der Heil- und Sonderpädagogik. Borgmann, 2013. ISBN 978-3-8080-0695-5.
- STEIN, M. Allgemeine Pädagogik. Utb, 2017. ISBN 978-3-825-247911.
- ZEZULKOVÁ, L. Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí je podmínkou udělení zápočtu.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy I.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/UPPVMK035