UNZSOP032 Psychologie ve zdravotnictví

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
10/20/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Pá 21. 10. 8:55–11:20 C311, St 26. 10. 8:55–12:10 C208, Pá 18. 11. 8:55–9:40 C208, Pá 2. 12. 8:55–10:30 C304
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOP032/A: Pá 21. 10. 11:25–13:50 C311, Pá 18. 11. 9:45–12:10 C208, Út 22. 11. 8:55–12:10 C301, Pá 2. 12. 10:35–13:00 C304, Út 6. 12. 13:55–17:10 C301, Čt 15. 12. 12:15–14:40 C301, J. Haluzíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce dětí, jejich rodičů nebo pečujících osob v nemoci.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí definovat, co je podstatou onemocnění z pohledu psychologického. Umí vysvětlit vztah mezi somatopsychickým a psychosomatickým onemocněním. Umí vysvětlit význam psychologie ve zdravotnictví. Umí vysvětlit změny v duševní rovnováze v souvislosti se změněným zdravotním stavem. Umí charakterizovat zásady produktivního a neproduktivního chování sestry. Odborné dovednosti: Student umí využít psychologické poznatky v každodenním kontaktu s klienty/pacienty a podnikat kroky k zachování vlastní emočně-psychické stability. Obecná způsobilost (kompetence): Student umí definovat předpoklady k výkonu zdravotnické profese, problematiku nemoci a její důsledky pro psychickou stránku nemocného. Student dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit správný přístup k nemocnému dítěti, jeho rodičům nebo pečujícím osobám, ale také k umírajícím nemocným, nemocným v resuscitační péči apod. Student je schopen ve svém profesním rámci zvládnout náročné situace v péči o nemocné, handicapované a umírající.
Osnova
  • 1. Člověk a nemoc, specifika dětského pacienta 2. Komunikace s nemocným a jeho blízkými 3. Komunikace s vážně nemocným a umírajícím 4. Komunikace s pozůstalými 5. Problematika provázení v zátěžových situacích 6. První psychická pomoc v práci zdravotní sestry 7. Akutní stresová reakce a posttraumatická stresová porucha – symptomy, rozpoznání, prevence a pomoc 8. Krizová intervence a její využití při práci s nemocným a jeho blízkými 9. Problematika zvládání psychicky nadlimitních situací při výkonu profese 10. Systém psychosociální intervenční služby ve zdravotnictví 11. Sebepéče v práci zdravotnického pracovníka a její význam.
Literatura
    povinná literatura
  • ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie. Praha. Grada, 2017. 2. dopl.vyd. ISBN 978-80-271-0155-9. info
  • KEBZA, V. Psycholog ve zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2446-4. info
  • HUMPL, L. První psychická pomoc ve zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-562-4. info
  • ZACHAROVÁ, E., ČÍŽKOVÁ-ŠIMÍČKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. info
  • KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3600-6. info
    doporučená literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-736-7568-4.
  • HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013, ISBN 978-80-742-9331-3
  • KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0. info
Výukové metody
Přednáška, hraní rolí, diskuze, samostudium. S každým tématem bude pracováno v rovině výkladu, interaktivní práce se studenty a také formou nácviků a sebezkušenostních technik.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost. Zkouška: ústní.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023.