UNZSOP032 Psychologie ve zdravotnictví

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
10/20/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Po 13. 11. 8:55–12:10 C311, St 15. 11. 13:05–18:00 C311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOP032/A: Pá 3. 11. 8:55–13:00 C303, Pá 24. 11. 8:55–13:00 C306, Pá 1. 12. 8:55–13:00 C306, Pá 8. 12. 12:15–16:20 C306, J. Haluzíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce dětí, jejich rodičů nebo pečujících osob v nemoci.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí definovat, co je podstatou onemocnění z pohledu psychologického. Umí vysvětlit vztah mezi somatopsychickým a psychosomatickým onemocněním. Umí vysvětlit význam psychologie ve zdravotnictví. Umí vysvětlit změny v duševní rovnováze v souvislosti se změněným zdravotním stavem. Umí charakterizovat zásady produktivního a neproduktivního chování sestry. Odborné dovednosti: Student umí využít psychologické poznatky v každodenním kontaktu s klienty/pacienty a podnikat kroky k zachování vlastní emočně-psychické stability. Obecná způsobilost (kompetence): Student umí definovat předpoklady k výkonu zdravotnické profese, problematiku nemoci a její důsledky pro psychickou stránku nemocného. Student dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit správný přístup k nemocnému dítěti, jeho rodičům nebo pečujícím osobám, ale také k umírajícím nemocným, nemocným v resuscitační péči apod. Student je schopen ve svém profesním rámci zvládnout náročné situace v péči o nemocné, handicapované a umírající.
Osnova
  • 1. Úvod do zdravotnické psychologie. Osobnostní předpoklady k výkonu zdravotnického povolání. 2. Adaptační mechanismy, poruchy adaptace. 3. Psychologická problematika hospitalizace, profesionální deformace. 4. Vztah pacient-zdravotník-rodina. 5. Psychologie bolesti, strachu, úzkosti a deprese. 6. Psychický stres, syndrom vyhoření a civilizační choroby, prevence stresu. 7. Psychologický přístup k dítěti s onkologickým onemocněním. problematika umírání. 8. Psychologický přístup k dítěti s interním onemocněním 9. Psychologický přístup k dítěti s chirurgickým onemocněním, k dětem po transplantaci. 10. Autoplastický obraz nemoci. Subjektivní prožívání nemoci. Zdravotník jako nemocný. 11. Produktivní a neproduktivní chování pediatrické sestry. 12. Psychologický přístup k dětem v bezvědomí. 13. Psychohygiena zdravotnického pracovníka. Osobnost terapeuta, psychoterapeutický rozhovor. 14. Duševní krize, psychologická první pomoc a intervence v krizi. Kvalita života.
Literatura
    povinná literatura
  • ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie. Praha. Grada, 2017. 2. dopl.vyd. ISBN 978-80-271-0155-9. info
  • KEBZA, V. Psycholog ve zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2446-4. info
  • HUMPL, L. První psychická pomoc ve zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-562-4. info
  • KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3600-6. info
    doporučená literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-736-7568-4.
  • HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013, ISBN 978-80-742-9331-3
  • PLEVOVÁ, I. a M. PUGNEROVÁ. Dětský výtvarný projev. Praha: Grada Publishing, 2022. info
  • HORÁKOVÁ HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Online. Praha: Grada Publishing, 2022. info
  • KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0. info
Výukové metody
Přednáška, hraní rolí, diskuze, samostudium. S každým tématem bude pracováno v rovině výkladu, interaktivní práce se studenty a také formou nácviků a sebezkušenostních technik.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost. Zkouška: ústní.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2024.