UPPVJK043 Tvorba a řízení projektů

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
10/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 23. 9. 8:05–9:40 C401, Pá 7. 10. 8:05–9:40 C401, Pá 4. 11. 10:35–12:10 C401, Pá 25. 11. 8:55–10:30 C401, Pá 2. 12. 8:55–10:30 C401
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům teoretické a praktické základní poznatky o projektovém řízení, jeho obsahu a rozsahu. Výklad se zaměří na využití technik, metod a nástrojů projektového řízení v praxi. Studenti se naučí, jak projekt efektivně zadat, naplánovat, řídit, ukončit a vyhodnotit za využití moderních informačních a komunikačních technologií. Osvojí si všechny role v projektovém týmu, naučí se nejenom identifikovat možné problémové místa v projektovém řízení, ale je řešit v libovolných fázích tvorby a realizace projektu.
Výstupy z učení
Oborové znalosti:
Po úspěšném absolvování předmětu studenti umí vysvětlit základní znalosti a dovednosti z projektového řízení a umí vysvětlit základní pojmy z tvorby projektu. Mají přehled a umí pracovat ve všech fázích práce s projektem v dostupném software. Umí využívat programy v procesu předprojektové přípravy, procesu plánování projektu, procesu finančního řízení, procesu řízení rizik a v realizaci a ukončení projektu. Umí provést rešerši dostupných dotačních titulů a zpracovat vlastní projekt na zadané téma.

Oborové dovednosti:
Studenti s využitím odborných znalostí z předmětu umí v praxi na základě využití zpracované rešerše dostupných dotačních titulů navrhnout a připravit vzorový projekt. Umí aktivně prezentovat své vlastní názory či názory týmu. ICT využívá pro organizační, prezentační a analytické práce při zpracování projektové žádosti.

Obecné způsobilosti:
Studenti umí samostatně koordinovat své činnosti s ostatními členy týmu a nést za řešení zodpovědnost. Umí se rozhodovat samostatně a odpovědně při zpracování projektů ve všech fázích a za využití ICT. Umí srozumitelně a přesvědčivě obhájit svoji práci.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky tvorby a řízení projektů, aplikační možnosti a postavení v systému věd. Přehled studijní literatury a informačních zdrojů. Práce s elektronickými informačními zdroji dostupnými z knihovny univerzity.
  • 2. Projekt – základní terminologie, co je to projekt, jeho SMART cíle, trojimperativ projektu, organizační struktura projektu, životní cyklus projektu a fáze projektu.
  • 3. Projektové řízení a softwarová podpora pro řízení projektu.
  • 4. Předprojektová příprava. SWOT analýza podle zvolených pilířů udržitelného rozvoje dané oblasti (ekonomický pilíř, sociální pilíř a environmentální pilíř).
  • 5. Proces plánování projektu, vhodná organizační struktura, rozpis aktivit, časový harmonogram, plánování a alokace zdrojů. Softwarová podpora v procesu plánování.
  • 6. Projektový tým. Stručný přehled stávajících trendů v oblastech projektového řízení lidských zdrojů. Motivace lidí. Komunikace.
  • 7. Finanční řízení projektu – rozpočet projektu.
  • 8. Řízení rizik projektu. Práce s riziky v průběhu životního cyklu projektu.
  • 9. Realizace a ukončení projektu. Různá pojetí sledování a vyhodnocení projektu v realizační fázi. Softwarová podpora pro realizaci a ukončení projektu.
  • 10-13. Hledání dotačních titulů a příprava vzorového projektu.
Literatura
    povinná literatura
  • DOLEŽAL, J. a J. KRÁTKÝ. Projektový management v praxi: naučte se řídit projekty! První vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5693-6.
  • HEAGNEY, J. Fundamentals of Project Management. AMACOM, 2016. ISBN 0814437370, 9780814437377.
  • CHMELAŘOVÁ, M. Technologies and their impact on the 55+ people’s lifestyle. In: H. KOLIBOVÁ et al., eds. Habitus of 55+ People in the Regional Context of the Moravian-Silesian Region. Opava: Silesian University in Opava, Faculty of Public Politics in Opa
  • CHMELAŘOVÁ, M. Tvorba a řízení projektů[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • KOLIBOVÁ, H. a M. CHMELAŘOVÁ. Inter-generation solidarity in the care of seniors – alternatives for community planning. Econ’13. Journal of economics, management and business. 2013, 61–75. ISSN 1803-3865.
  • MÁCHAL, P. a kol. Mezinárodní standard projektového řízení IPMA ICB. Praha: IPMA Czech Republic, 2017. ISBN 978-80-270-3314-0.
  • ŠTEFÁNEK, R. a kol. Projektové řízení pro začátečníky. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2835-0.
  • CHMELAŘOVÁ, M., KOLIBOVÁ, H., JUŘÍČKOVÁ, V., ŽÁČKOVÁ, J., KAMRÁDOVÁ, L., VÁCLAVÍKOVÁ, A. Specializované mapy a systémy na podporu seniorů a spolupráce participujících aktérů pro rozvoj dobrovolnictví v regionu Opava. Závěrečná zpráva pro Opavu [on-line]
    doporučená literatura
  • RAJKUMAR Buyya, Amir Vahid DASTJERDI. Internet of Things: Principles and Paradigms. Elsevier Inc., 2016. ISBN 978-0-12-805395-9. info
  • Business encyklopedie. Řízení projektů (Project Management) [online]. ManagementMania.com, 2016 [cit. 23.10.2018]. Dostupné z https://managementmania.com/cs/metody-rizeni-projektu.
  • CHMELAŘOVÁ, M., KOLIBOVÁ, H., JUŘÍČKOVÁ, V., ŽÁČKOVÁ, J., KAMRÁDOVÁ, L., VÁCLAVÍKOVÁ, A. Dobrovolnictví v Moravskoslezském kraji - Specializovaná mapa výsledek TD020048V003.Dostupné z http://projekt-tacr.fvp.slu.cz/msk.html.
  • CHMELAŘOVÁ, M., KOLIBOVÁ, H., JUŘÍČKOVÁ, V., ŽÁČKOVÁ, J., KAMRÁDOVÁ, L., VÁCLAVÍKOVÁ, A. Kvalita života v regionu Opava - Specializovaná mapa výsledek TD020048V004. [on-line] Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015 Dostupné z http://projekt-tacr.fvp.slu
  • CHMELAŘOVÁ, M., KOLIBOVÁ, H., JUŘÍČKOVÁ, V., ŽÁČKOVÁ, J., KAMRÁDOVÁ, L., VÁCLAVÍKOVÁ, A. Specializované mapy a systémy na podporu seniorů a spolupráce participujících aktérů pro rozvoj dobrovolnictví v MSK. Závěrečná výzkumná zpráva pro Moravskoslezský k
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
Přednáška, konzultace – studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě osobně s vyučujícím.
Předmět má kurz LMS Moodle, jenž slouží také k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2021, zima 2023, zima 2024.