UPPVIK039 Sociologie dětství a dítěte

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Hozová, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 20. 10. 13:05–15:30 C205, Pá 3. 11. 8:05–10:30 C201, Pá 15. 12. 8:05–11:20 C308
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Aktivita ve výuce: Od studenta se očekává aktivní účast ve výuce, zejména zapojení do diskusí, prezentace zadaného tématu z dané oblasti, práce se zahraničními studiemi z dané oblasti a plnění průběžných úkolů zadaných v semináři, včetně studia odborné literatury. Ústní zkouška: student při zkoušce prokáže porozumění tématům, dokáže induktivně formulovat konzistentní závěry, příp. deduktivně formulovat nové hypotézy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní znalosti o disciplíně, která se zabývá sociálním postavením, rolí a problémy dětí, jejich postavením v sociálních skupinách, a to v souvislosti se skutečností jakou významnou součástí je etapa dětství v rámci celého životního cyklu člověka. Zvláštní důraz je zde kladen na charakteristiku proměn věkových a sociálních kategorií dětí a mládeže, jejich socializací a současným sociálním problémům. Student prokáže porozumění základním termínům, teoriím, kategoriím a procesům z oblasti sociologie dětství, jakými jsou zejména sociologie dítěte, sociologie mládeže, sociologie výchovy, sociální prostředí, sociální vztahy, sociální komunikace apod. Student se taktéž zorientuje v základních metodách a technikách sociologického výzkumu. Získané znalosti z oblasti sociologie dětství bude student schopen systematicky a konzistentně dále zprostředkovávat.
Osnova
  • 1. Životní cyklus, etapy života v sociologickém pohledu (dětství, mládí, dospělost, stáří). Jedinec a jeho životní dráha. 2. Sociální kontext dětství (popis sociální situace). Teoretická východiska sociologie dětství. Dětství jako sociální jev. Podoby dětství. Dětství jako sociální entita. 3. Dětství a, faktory formování osobnosti dítěte (rodina, škola, vrstevnická skupina, volný čas). Vrůstání do světa dvou pohlaví. Dopady sociální izolace. Genderové role. 4. Sociální pospolitost. Sociální skupina (vymezení, znaky, druhy). 5. Základní sociální instituce: Škola jako sociální organismus. Škola socializačním činitelem, vybrané problémy pohledu sociologie na tuto instituci. Volnočasové organizace. 6. Sociologie výchovy a školy. Vymezení. Vývoj sociologických přístupů. Celospolečenské kontexty výchovy a vzdělávání. 7. Mládež jako specifická sociální skupina (sociologické chápání mládeže, její struktura, generace, problémové skupiny). Mládež a systém heterosexuálních vztahů (sexuální chování, láska, volba partnera a zakládání vlastní rodiny). Hodnotová orientace mládeže. 8. Aktuální problémy mládeže (nezaměstnanost mládeže, studium okrajových - marginálních skupin mládeže ). Předsudky a diskriminace (rasismus, sexismus, ageismus). 9. Společenské vztahy (vymezení, typy, 3 složky). Sociální kontrola (formální a neformální). 10. Společenský styk (vymezení, typy, 3 stránky). Sociální komunikace (komunikační akt, komunikační kanály, druhy sociální komunikace, verbální a neverbální komunikace, techniky aktivního naslouchání). 11. Ohrožené děti a systém podpory, pomoci, péče. Participace dítěte v SPOD. 12. Rodina jako důležitý činitel socializace dítěte. Rozpad hranic rodinného systému a dopady na děti a dospívající. 13. Socializace, druhy, formy, činitelé. Zanedbaná socializace. 14. Sociologický výzkum. Metody a techniky. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Etické aspekty výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • Martin Kaleja. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0. info
  • KRAUS, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3. info
  • MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, s. r. o., 2010. ISBN 978-80-7367-739-8. info
  • RABUŠICOVÁ, M., KAMANOVÁ, L., PEVNÁ, K. O mezigeneračním učení. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0. info
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
  • GABRIEL, N. The Sociology of Early Childhood. Critical Perspective. SAGE Publications Ltd. 2017. ISBN-10: 1446272982 / ISBN-13: 978-1446272985.
  • KALEJA, M. Dítě v riziku poruch chování, s poruchou chování a s problémy v chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
  • KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
    doporučená literatura
  • HAMPLOVÁ, D., ŠALAMOUNOVÁ, P., ŠAMANOVÁ, G. (Eds.) Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 8073300826.
  • Martin Kaleja. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0. info
  • Martin Kaleja a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9. URL info
  • SIROVÁTKA, T., HORA, O. (eds.). Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Brno, 2008. ISBN 978-80-7326-140-5. info
Metody hodnocení
zápočet a ústní zkouška PS: docházka na semináře, aktivní účast ve výuce, písemné zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace na semináři, ověření znalostí (povinná literatura, obsah seminářů)
zápočet a ústní zkouška KS: splnění korespondenčních úkolů – viz studijní opora zkouška: z povinné literatury a přednášek
*Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Informace učitele
Student může průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu na přednáškách i seminářích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2022, zima 2024.