UPPVMD010 ORL a foniatrie pro speciální pedagogy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Richard Lenert, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Lucie Šupíková (přednášející)
Garance
MUDr. Richard Lenert, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 20. 10. 8:05–10:30 C306, Pá 24. 11. 8:55–11:20 C204, Pá 1. 12. 8:55–11:20 C204
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání znalostí z ORL a foniatrie, týkající se organických změn v lidském organismu. Soustředí se na poruchy sluchu, řeči a hlasu v dětském věku. Studenti se seznámí s významem spolupráce mezi lékaři a speciálními pedagogy při postupu a nápravě porušených funkcí postižených jedinců.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí popsat anatomii a vývoj sluchového orgánu
- student zná anatomii artikulační a dýchací soustavy, orientuje se v základní klasifikaci poruch hlasu a řeči
- student umí vysvětlit termíny foniatrie, ORL, audiologie, audiogram
- student je schopen provádět reedukační sluchová cvičení
Odborné dovednosti:
- student umí používat odbornou terminologii
Obecné způsobilosti:
- student je schopen orientovat se v odborné terminologii a nabyté vědomosti využít v pedagogické praxi
- student bude schopen odhadnout anatomické a fyziologické odchylky od normálu při speciální pedagogické diagnostice
Osnova
  • 1. Otorinolaryngologie, vymezení pojmu.
  • 2. Základy anatomie a fyziologie sluchového aparátu sluchového aparátu.
  • 3. Fyziologie a patologie slyšení.
  • 4. Základy akustiky. Audiologie, její význam, audiogram.
  • 5. Anatomie artikulační a dýchací soustavy.
  • 6. Fyziologie slyšení. Sluch a věk, sluch a řeč.
  • 7. Vyšetření sluchu u dětí.
  • 8. Tvorba hlasu, základní terminologie.
  • 9. Poruchy hlasu u dětí a dospělých.
  • 10. Poruchy sluchu u dětí a dospělých.
  • 11. Poruchy řeči u dětí a dospělých.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • FLORIÁNOVÁ, P., ŠLAPÁK, I. Kapitoly z otolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2.
  • KIML, J. Základy foniatrie, Praha: Avicenum, 1978.
  • LEJSKA, M. Foniatrie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2000.
  • LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
  • LEJSKA, M. Základy praktické audiologie a audiometrie: učební text. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1994. ISBN 80-7013-178-0.
    doporučená literatura
  • HLOŽEK, Z. Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3436-0.
  • LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. ISBN 80-88824-18-4.
  • NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie I: poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha: vl. nákl., 1994.
  • NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie: základy anatomie a fyziologie hlasu, diagnostika, léčba, reedukace a rehabilitace poruch hlasu. II: poruchy hlasu u dětí a dospělých. Praha: vl. nákl., 2000.
  • NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie III: základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: vl. nákl., 1997.
    neurčeno
  • HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0529-3.
  • HYBÁŠEK, I., VOKURKA, J. Otorinolaryngologie. Praha: Univerzita Karlova, 2006. ISBN 80-2461-019-1.
  • MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1994. ISBN 80-7066-980-2.
  • NOVÁKOVÁ, I. Ošetřovatelství ve vybraných oborech. Dermatovenerologie, oftalmologie, stomatologie, ORL. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3422-4.
  • BARRY, Ch. D. Nursing Case Studies in Caring. Springer Publishing Company, 2015. ISBN 978-0826171788.
  • JELENOVÁ, Z. ORL a foniatrie pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Absolvování písemného testu dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.