FVP:UPPVMD010 ORL a foniatrie pro speciální - Informace o předmětu
UPPVMD010 ORL a foniatrie pro speciální pedagogy
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 9/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MUDr. Richard Lenert, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Lucie Šupíková (přednášející) - Garance
- MUDr. Richard Lenert, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání znalostí z ORL a foniatrie, týkající se organických změn v lidském organismu. Soustředí se na poruchy sluchu, řeči a hlasu v dětském věku. Studenti se seznámí s významem spolupráce mezi lékaři a speciálními pedagogy při postupu a nápravě porušených funkcí postižených jedinců.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student umí popsat anatomii a vývoj sluchového orgánu
- student zná anatomii artikulační a dýchací soustavy, orientuje se v základní klasifikaci poruch hlasu a řeči
- student umí vysvětlit termíny foniatrie, ORL, audiologie, audiogram
- student je schopen provádět reedukační sluchová cvičení
Odborné dovednosti:
- student umí používat odbornou terminologii
Obecné způsobilosti:
- student je schopen orientovat se v odborné terminologii a nabyté vědomosti využít v pedagogické praxi
- student bude schopen odhadnout anatomické a fyziologické odchylky od normálu při speciální pedagogické diagnostice - Osnova
- 1. Otorinolaryngologie, vymezení pojmu.
- 2. Základy anatomie a fyziologie sluchového aparátu sluchového aparátu.
- 3. Fyziologie a patologie slyšení.
- 4. Základy akustiky. Audiologie, její význam, audiogram.
- 5. Anatomie artikulační a dýchací soustavy.
- 6. Fyziologie slyšení. Sluch a věk, sluch a řeč.
- 7. Vyšetření sluchu u dětí.
- 8. Tvorba hlasu, základní terminologie.
- 9. Poruchy hlasu u dětí a dospělých.
- 10. Poruchy sluchu u dětí a dospělých.
- 11. Poruchy řeči u dětí a dospělých.
- 12. Repetitorium učiva.
- Literatura
- povinná literatura
- FLORIÁNOVÁ, P., ŠLAPÁK, I. Kapitoly z otolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2.
- KIML, J. Základy foniatrie, Praha: Avicenum, 1978.
- LEJSKA, M. Foniatrie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2000.
- LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
- LEJSKA, M. Základy praktické audiologie a audiometrie: učební text. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1994. ISBN 80-7013-178-0.
- doporučená literatura
- HLOŽEK, Z. Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3436-0.
- LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. ISBN 80-88824-18-4.
- NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie I: poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha: vl. nákl., 1994.
- NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie: základy anatomie a fyziologie hlasu, diagnostika, léčba, reedukace a rehabilitace poruch hlasu. II: poruchy hlasu u dětí a dospělých. Praha: vl. nákl., 2000.
- NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie III: základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: vl. nákl., 1997.
- neurčeno
- HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0529-3.
- HYBÁŠEK, I., VOKURKA, J. Otorinolaryngologie. Praha: Univerzita Karlova, 2006. ISBN 80-2461-019-1.
- MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1994. ISBN 80-7066-980-2.
- NOVÁKOVÁ, I. Ošetřovatelství ve vybraných oborech. Dermatovenerologie, oftalmologie, stomatologie, ORL. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3422-4.
- BARRY, Ch. D. Nursing Case Studies in Caring. Springer Publishing Company, 2015. ISBN 978-0826171788.
- JELENOVÁ, Z. ORL a foniatrie pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Absolvování písemného testu dle hodnotících indikátorů.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMD010