FVP:UNZSOK008 Teorie ošetřovatelství - Informace o předmětu
UNZSOK008 Teorie ošetřovatelství
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 0/6/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Dominik Stryja, DiS.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UNZSOK008/A: Čt 28. 11. 8:05–13:00 C311, Y. Vrublová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pediatrické ošetřovatelství (program FVP, PEDO)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoretický. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství v ČR i ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby dítěte, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotní péče a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student umí charakterizovat ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Umí charakterizovat vývojové trendy ovlivňující rozvoj a vzdělávání v ošetřovatelství. Dokáže charakterizovat koncept zdraví a hlavní determinanty zdraví populace. Umí popsat úkoly, rozšířené role a kompetence sester. Umí charakterizovat profesionální přístup sester a význam regulačního systému ošetřovatelské praxe. Odborné dovednosti: Umí využívat standardizované klasifikační systémy v ošetřovatelské praxi. Při posuzování stavu zdraví dokáže využít systematickou strukturu „funkční typy zdraví“, je schopen sestavit ošetřovatelskou anamnézu a rozlišit záznam subjektivních a objektivních údajů. Aktivně podporuje metodu Evidence Based Practice při realizaci ošetřovatelského procesu. Obecná způsobilost (kompetence): Student je schopen samostatně a metodicky správně používat strukturu „funkční typy zdraví“ při posuzování stavu zdraví jednotlivých subjektů (klienta/pacienta, kojence, malého dítěte, mladistvého, rodiny a komunity). Je schopen samostatně a metodicky správně používat standardizovanou terminologii ošetřovatelských diagnóz. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně využívat poznatky z teorie ošetřovatelství při péči o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
- Osnova
- 1. Společenské změny a ošetřovatelství (historie ošetřovatelství, hlavní trendy ovlivňující vzdělávání v ošetřovatelství, sesterské profesní organizace v ČR, mezinárodní sesterské profesní organizace). 2. Současná koncepce ošetřovatelství a postavení ošetřovatelství v systému věd s vlastní filozofií, vymezení základní ošetřovatelské terminologie. 3. Determinanty zdraví, program podpory zdraví, Program Zdraví 21. Primární, sekundární a terciární prevence. 4. Role a kompetence sester v multidisciplinárním týmu. 5. Ošetřovatelský proces, jeho definice, fáze ošetřovatelského procesu a jejich význam v ošetřovatelském procesu pro sestru a nemocného. 6. Vybrané konceptuální modely a teorie v ošetřovatelství. 7. Klasifikační systémy v ošetřovatelství (vznik nové terminologie v ošetřovatelství, současné klasifikační systémy v ošetřovatelství, NANDA taxonomie I a NANDA taxonomie II, přehled ošetřovatelských diagnóz NANDA International dle aktuální literatury; Klasifikační systém ošetřovatelských intervencí - Nursing Interventions Classifications - NIC, Klasifikační systém ošetřovatelských výsledků - Nursing Outcomes Classifications – NOC; Aliance NNN). 8. Výzkum v ošetřovatelství – úvod do problematiky 9. Ošetřovatelství založené na důkazech – úvod do problematiky
- Literatura
- povinná literatura
- PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, a. s., 2011. ISBN 978-80-247-3557-3. info
- PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. Grada Publishing, a. s., 2011. ISBN 978-80-247-3558-0. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Funkční typy zdraví. Model Marjory Gordonové pro posuzování stavu zdraví. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2016-02-03]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. Dostupné online z: elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=225.
- HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. eds. NANDA International Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2018-2020. 11th ed. New York: Tieme, 2017. ISBN 978-16-262-3930-2.
- doporučená literatura
- Česká asociace sester. URL info
- International Council of Nurses (ICN). URL info
- Ministerstvo zdravotnictví ČR. URL info
- Midwifery. 2016;7(1): 402–410. ISSN 2336-3517. (indexace: BMČ, SCOPUS, EBSCO, DOAJ, HINARI)
- RABASOVÁ, P. Validation studies of nursing diagnoses in neonatology. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2016;7(1): 402–410. ISSN 2336-3517. (indexace: BMČ, SCOPUS, EBSCO, DOAJ, HINARI)
- RABASOVÁ, P. Content validation of nursing diagnosis of deficient fluid volume [dehydration] in the context of neonatological nursing. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2017;8(2): 622–631. ISSN 2336-3517. (indexace: BMČ, SCOPUS, EBSCO)
- RABASOVÁ, P. Obsahová validizace ošetřovatelské diagnózy neefektivní kojení v kontextu neonatologického ošetřovatelství. LOGOS POLYTECHNIKOS. 2019;10(1): 44–62. ISSN 1804-3682. (indexace: ERIH PLUS)
- VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5304-1. info
- JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-5345-4. info
- BULECHEK, G. M. (ed.). Nursing Interventions Classification (NIC). St. Louis: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-323-10011-3. info
- MOORHEAD, S. (ed.). Nursing Outcomes Classification (NOC): measurement of health outcomes. St. Louis: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-323-10010-6. info
- Výukové metody
- Prezentace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
- Metody hodnocení
- Prokazování aktivity, teoretických vědomostí průběžně během výuky. Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost.
- Informace učitele
- Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 6p hodin.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UNZSOK008