UNZSOK008 Teorie ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
0/6/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Dominik Stryja, DiS.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UNZSOK008/A: Čt 18. 9. 8:55–13:50 C311, Y. Vrublová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoretický. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství v ČR i ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby dítěte, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotní péče a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
Výstupy z učení
1. Historie ošetřovatelství, vývoj Mezinárodní organizace Červeného kříže, osobnost Florence Nightingalové. 2. Historie českého ošetřovatelství a vzdělávání sester v 20. a 21. století. Cíle vysokoškolského vzdělávání sester a role regulačního orgánu MZČR. 3. Ošetřovatelství jako vědní disciplína. Paradigma, metaparadigma. Filozofie ošetřovatelství – holismus. 4. Cíle moderního ošetřovatelství, vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám. 5. Koncepční ošetřovatelské modely: Model sebepéče D. Oremové, Adaptační model C. Royové, V. Hendersonová, Model interpersonálních vztahů I. Kingové. Funkční a dysfunkční vzorce zdraví podle M. Gordonové 6. Lidské potřeby, jejich klasifikace a uspokojování při poskytování ošetřovatelské péče. Hierarchie potřeb podle A. Maslowa; pocity při neuspokojených fyziologických a psychosociálních potřebách (příklady, specifika dle věku, pohlaví, sociokulturních kontextů). 7. Klasifikační systémy, ošetřovatelské diagnózy, ošetřovatelský problém, klasifikace NIC, NOC. NANDA. 8. Determinanty zdraví, program podpory zdraví, Program Zdraví 30. Primární, sekundární a terciární prevence.
Osnova
11. Historie ošetřovatelství, vývoj Mezinárodní organizace Červeného kříže, osobnost Florence Nightingalové. 2. Historie českého ošetřovatelství a vzdělávání sester v 20. a 21. století. Cíle vysokoškolského vzdělávání sester a role regulačního orgánu MZČR. 3. Ošetřovatelství jako vědní disciplína. Paradigma, metaparadigma. Filozofie ošetřovatelství – holismus. 4. Cíle moderního ošetřovatelství, vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám. 5. Koncepční ošetřovatelské modely: Model sebepéče D. Oremové, Adaptační model C. Royové, V. Hendersonová, Model interpersonálních vztahů I. Kingové. Funkční a dysfunkční vzorce zdraví podle M. Gordonové 6. Lidské potřeby, jejich klasifikace a uspokojování při poskytování ošetřovatelské péče. Hierarchie potřeb podle A. Maslowa; pocity při neuspokojených fyziologických a psychosociálních potřebách (příklady, specifika dle věku, pohlaví, sociokulturních kontextů). 7. Klasifikační systémy, ošetřovatelské diagnózy, ošetřovatelský problém, klasifikace NIC, NOC. NANDA. 8. Determinanty zdraví, program podpory zdraví, Program Zdraví 30. Primární, sekundární a terciární prevence. 9. Ošetřovatelství založené na důkazech – úvod do problematiky
Literatura
    povinná literatura
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, a. s., 2011. ISBN 978-80-247-3557-3. info
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. Grada Publishing, a. s., 2011. ISBN 978-80-247-3558-0. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Funkční typy zdraví. Model Marjory Gordonové pro posuzování stavu zdraví. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2016-02-03]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. Dostupné online z: elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=225.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. eds. NANDA International Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2018-2020. 11th ed. New York: Tieme, 2017. ISBN 978-16-262-3930-2.
    doporučená literatura
  • Česká asociace sester. URL info
  • International Council of Nurses (ICN). URL info
  • Ministerstvo zdravotnictví ČR. URL info
  • Midwifery. 2016;7(1): 402–410. ISSN 2336-3517. (indexace: BMČ, SCOPUS, EBSCO, DOAJ, HINARI)
  • RABASOVÁ, P. Validation studies of nursing diagnoses in neonatology. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2016;7(1): 402–410. ISSN 2336-3517. (indexace: BMČ, SCOPUS, EBSCO, DOAJ, HINARI)
  • RABASOVÁ, P. Content validation of nursing diagnosis of deficient fluid volume [dehydration] in the context of neonatological nursing. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2017;8(2): 622–631. ISSN 2336-3517. (indexace: BMČ, SCOPUS, EBSCO)
  • RABASOVÁ, P. Obsahová validizace ošetřovatelské diagnózy neefektivní kojení v kontextu neonatologického ošetřovatelství. LOGOS POLYTECHNIKOS. 2019;10(1): 44–62. ISSN 1804-3682. (indexace: ERIH PLUS)
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5304-1. info
  • JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-5345-4. info
  • BULECHEK, G. M. (ed.). Nursing Interventions Classification (NIC). St. Louis: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-323-10011-3. info
  • MOORHEAD, S. (ed.). Nursing Outcomes Classification (NOC): measurement of health outcomes. St. Louis: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-323-10010-6. info
Výukové metody
Prezentace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Prokazování aktivity, teoretických vědomostí průběžně během výuky. Zápočet: písemný .
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 6p hodin.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/UNZSOK008