FVP:UPPVJK014 Zájmová edukace u seniorů - Informace o předmětu
UPPVJK014 Zájmová edukace u seniorů
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 12/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 18. 10. 10:35–11:20 C201, 12:15–15:30 C303, Pá 15. 11. 8:05–10:30 C303, 10:35–11:20 C303, Pá 22. 11. 8:05–9:40 C204, Pá 6. 12. 14:45–15:30 C303
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Edukační péče o seniory (program FVP, EPOS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s oblastí zájmové edukace seniorů a reflektovat její význam pro rozvoj jedince i společnosti. Zájmová edukace seniorů je pojímána v kontextu celoživotního učení, zvláštní pozornost bude věnována praktické aplikaci do oblasti volnočasových edukačních aktivit seniorů. Bude popsána dosavadní i aktuální situace na vzdělávacím trhu, charakterizovány jednotlivé typy zájmové edukace a podán přehled hlavních institucí, které se jím zabývají. Zároveň bude představeno využití moderních technologií, včetně nástrojů umělé inteligence (AI), jako podpory pro efektivní a přístupnou edukaci seniorů.
- Výstupy z učení
- Oborové znalosti: Student si osvojí znalosti ohledně zájmového vzdělávání seniorů, umí charakterizovat specifika seniorů jako účastníků edukace, popsat specifikace edukace seniorů, včetně vyjmenování metod a prostředků edukace.
Oborové dovednosti: Student umí aplikovat získané poznatky do edukační praxe, umí navrhnout a připravit aktivity zájmové edukace seniorů.
Obecné způsobilosti: Student je schopen používat znalosti a dovednosti zájmové edukace seniorů v kontextu celoživotního učení, dokáže získané znalosti aplikovat do edukační praxe. - Osnova
- 1. Zájmová edukace seniorů. Definice zájmové edukace. Základní charakteristiky zájmové edukace. Cíle a funkce zájmového vzdělávání
- 2. Didaktické aspekty zájmového vzdělávání seniorů. Metody, formy a didaktické prostředky
- 3. Specifika edukace seniorů. Motivace k zájmové edukaci seniorů. Znaky učení seniorů
- 4. Bariéry zájmové edukace seniorů. Předsudky, stereotypy a mýty. Možnosti a limity edukace seniorů. Edukační příležitosti
- 5. Historický kontext zájmové edukace seniorů. Současný stav zájmové edukace seniorů. Zájmová edukace seniorů v ČR a v zahraničí
- 6. Účastníci zájmové edukace seniorů. Zájmy a potřeby seniorů
- 7. Specifika seniorů jako účastníků zájmového vzdělávání. Bio-psycho-sociální-spirituální změny ve vyšším věku
- 8. Lektor zájmové edukace seniorů
- 9. Organizační zajištění zájmového vzdělávání. Legislativní normy. Financování zájmové edukace seniorů. Instituce edukace
- 10. Typy zájmové edukace seniorů I. Kulturní a estetická výchova. Náboženská a duchovní výchova
- 11. Typy zájmové edukace seniorů II. Pohybová a sportovní výchova. Zdravotní výchova
- 12. Typy zájmové edukace seniorů III. Cestování a turistika. Jazykové vzdělávání. Environmentální výchova
- 13. Typy zájmové edukace seniorů IV. Vědeckotechnické vzdělávání. Využití nástrojů umělé inteligence (AI) v zájmové edukaci seniorů.
- Literatura
- povinná literatura
- SUCHÁ, J., JINDROVÁ, I. aB. HÁTLOVÁ.Hry a činnosti pro aktivní seniory. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0335-3.
- ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. info
- ŠPATENKOVÁ, N. Gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3653-1.
- ŠPATENKOVÁ, N. aK.JANIŠ ml.Zájmová edukace u seniorů[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
- ŠPATENKOVÁ, N. - SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Geragogika a gerontagogika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
- doporučená literatura
- DVOŘÁKOVÁ, M. ŠERÁK, M. Andragogika a vzdělávání dospělých. PRAHA: FF UK, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7. info
- HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, J. Aktivita jako projekt: diskurz aktivního stárnutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. ISBN 978-80-7419-152-7.
- KOZÁKOVÁ, Z., MŐLLER, O. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1552-6. info
- KRYSTOŇ, M., ŠERÁK, M. aL. TOMCZYK.Nové trendy ve vzdělávání seniorů: [česko-polsko-slovenské studie z andragogiky a sociální gerontologie] = Nowe trendy w edukacji seniorów: [Czesko-Polsko-Słowackie studia z zakresu andragogiki i gerontologii społecznej
- SAVIĆEVIĆ, D. Adult Education: From Practice to Theory of Building. Frankfurt am Main: Peter Lang, 1999.
- Výukové metody
- Přednášky: Teoretická výuka zaměřená na klíčové pojmy a témata v oblasti zájmové edukace seniorů.
Individuální a skupinové úkoly: Praktické aktivity zaměřené na řešení konkrétních úkolů, jak samostatně, tak v týmech.
Samostatná práce: Studenti budou vyzváni k samostatné práci mimo školu, která zahrnuje přípravu prezentací, rešerši odborných zdrojů, a aplikaci naučených konceptů do praxe.
Prezentace: Studenti budou připravovat a prezentovat témata související se zájmovou edukací seniorů, a to jak individuálně, tak ve skupinách. - Metody hodnocení
- Projekty: Studenti budou hodnoceni na základě tří projektů zaměřených na praktickou aplikaci znalostí získaných během kurzu.
Zkouška: Kurz bude zakončen závěrečnou zkouškou, která prověří porozumění teoretickým konceptům a schopnost jejich aplikace v praxi. - Informace učitele
- Přednáška, konzultace – studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě osobně s vyučujícím.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVJK014