UPPVMK016 Inkluzivní pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
12/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Rozvrh
Pá 25. 10. 15:35–18:50 C201, Pá 22. 11. 15:35–18:50 C202, Pá 13. 12. 9:45–13:00 C208
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem a podstatou tohoto předmětu je přiblížit studentovi současné trendy speciální pedagogiky v kontextu celospolečenských sociálních a kulturních změn. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních legislativních a kurikulárních platných dokumentů, ale rovněž poznatky, které se uplatňují v současné praxi a týkají se přímé edukace v různých sociálních prostředích, v různých formách.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student charakterizuje současnou speciální pedagogiku ve srovnání s její historií, jejími cíli a aktuálním zaměřením
- student se orientuje v pojmech, které jsou užívány pro označení osob s disabilitou v duchu konkrétních právních dokumentů
- student umí stručně vyhodnotit různé speciálněpedagogické strategie, které se týkají inkluze a integrace
- student se orientuje v současné speciálněpedagogické odborné literatuře domácí a zčásti i zahraniční provenience
- student zná podstatu zřizování speciálních pracovišť intervenčního typu, umí je pojmenovat a charakterizovat
Odborné dovednosti:
- student umí posoudit stupeň a rozsah disability podle různých schémat
- student analyzuje situaci člověka s disabilitou ve všech svých důležitých rovinách – biologické, psychické, sociální, vzdělávací
- student umí použít a aplikovat některé technické a kompenzační pomůcky
- student umí cíleně aplikovat takové postupy práce, které zohledňují speciální potřeby osob s disabilitou v konkrétních situacích
Obecné způsobilosti:
- student se orientuje v modifikaci speciálněpedagogické práce směrem k osobám s disabilitou
- student umí aplikovat znalosti z oboru do přípravy edukačního procesu
- student aplikuje modifikace speciálněpedagogických metod využitelných v práci s lidmi s disabilitou na základě platné dokumentace legislativního charakteru
Osnova
  • 1. Edukační přístupy k jednotlivci v historickém kontextu.
  • 2. Respektování jinakosti v individualistických kulturách společností euroamerického typu ve 21. století.
  • 3. Rizikové skupiny vzdělávaných ohrožené exkluzí v současné společnosti.
  • 4. Vzdělávací politika České republiky, současné trendy vzdělávání, legislativní a kurikulární dokumenty. Porovnání přístupů k inkluzi v českém školství se současnými trendy v zahraničí.
  • 5. Individuální přístup ve vzdělávání.
  • 6. Inkluze a inkluzivní pedagogika. Podpůrná opatření v inkluzivním vzdělávání.
  • 7. Pedagogická diagnostika jako věda, proces odborné diagnostiky jako podmínka efektivní práce edukátora. Průběh diagnostického procesu ve škole (orientační a speciálně pedagogická diagnostika inkluzivního školství).
  • 8. Specifika podpůrných opatření a jejich konkretizace - individuální vzdělávací plán, plán pedagogické podpory, individuální výchovný plán, legislativa a metodická opatření.
  • 9. Podmínky inkluzivního vzdělávání (personální, organizační, psychosociální, materiální...).
  • 10. Inkluzivní vzdělávání a inkluzivní vyučování (inkluzivní didaktika, kurikulum).
  • 11. Pedagogicko-psychologické služby v inkluzivním vzdělávání. Asistence v inkluzivním vyučování.
  • 12. Koncept včasné intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Individuálně diferencované přístupy učení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, specifika procesu hodnocení.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • BARTOŇOVÁ, M. Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School Environment. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7110-0.
  • BARTOŇOVÁ, M. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  • ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
    doporučená literatura
  • BAYAT, M. Teaching Exceptional Children. Routledge, 2017. ISBN 978-113-8802-193.
  • JANKOVÁ, J., MORAVCOVÁ, D. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-61-9.
  • KACHLÍK, P., ČERVENKA, K., VOJTOVÁ, V. et al. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: Vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
  • KENDÍKOVÁ, J., VOSMIK, M. Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-3.
  • POTMĚŠIL, M. a kol. Sociální prostředí ve škole a inkluzivní vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018. ISBN 978-80-244-5295-1.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K. Team work as targeted support of inclusion in education. In ICERI 2019, 12th International Conference of Education, Research and Innovation. Seville: ICERI, 2019. s. 1803-1808. ISBN 978-84-09-14755-7.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K. The partnership with parents of pupils in inclusive education. In EDULEARN 2020, 12th annual International Conference on Education and New Learning Technologies. Mallorca: IATED, 2020. s. 1180-1188. ISBN 978-84-09-17979-4.
  • ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2.
    neurčeno
  • GAVENDOVÁ, N. Kognitivně-behaviorální přístupy v praxi pedagoga. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-2501-2.
  • JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • PRŮCHA, J., KANSANEN, P. Školní vzdělávání ve Finsku. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3184-4.
  • VOSMIK, M. Inkluze a kariérové poradenství. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-357-5.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Zpracování zadaného úkolu v rozsahu 10 normostran (formální požadavky na seminární práci budou předány na začátku semestru). Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMK016