FVP:UPPVMK016 Inkluzivní pedagogika - Informace o předmětu
UPPVMK016 Inkluzivní pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 12/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 25. 10. 15:35–18:50 C201, Pá 22. 11. 15:35–18:50 C202, Pá 13. 12. 9:45–13:00 C208
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Záměrem a podstatou tohoto předmětu je přiblížit studentovi současné trendy speciální pedagogiky v kontextu celospolečenských sociálních a kulturních změn. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních legislativních a kurikulárních platných dokumentů, ale rovněž poznatky, které se uplatňují v současné praxi a týkají se přímé edukace v různých sociálních prostředích, v různých formách.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student charakterizuje současnou speciální pedagogiku ve srovnání s její historií, jejími cíli a aktuálním zaměřením
- student se orientuje v pojmech, které jsou užívány pro označení osob s disabilitou v duchu konkrétních právních dokumentů
- student umí stručně vyhodnotit různé speciálněpedagogické strategie, které se týkají inkluze a integrace
- student se orientuje v současné speciálněpedagogické odborné literatuře domácí a zčásti i zahraniční provenience
- student zná podstatu zřizování speciálních pracovišť intervenčního typu, umí je pojmenovat a charakterizovat
Odborné dovednosti:
- student umí posoudit stupeň a rozsah disability podle různých schémat
- student analyzuje situaci člověka s disabilitou ve všech svých důležitých rovinách – biologické, psychické, sociální, vzdělávací
- student umí použít a aplikovat některé technické a kompenzační pomůcky
- student umí cíleně aplikovat takové postupy práce, které zohledňují speciální potřeby osob s disabilitou v konkrétních situacích
Obecné způsobilosti:
- student se orientuje v modifikaci speciálněpedagogické práce směrem k osobám s disabilitou
- student umí aplikovat znalosti z oboru do přípravy edukačního procesu
- student aplikuje modifikace speciálněpedagogických metod využitelných v práci s lidmi s disabilitou na základě platné dokumentace legislativního charakteru - Osnova
- 1. Edukační přístupy k jednotlivci v historickém kontextu.
- 2. Respektování jinakosti v individualistických kulturách společností euroamerického typu ve 21. století.
- 3. Rizikové skupiny vzdělávaných ohrožené exkluzí v současné společnosti.
- 4. Vzdělávací politika České republiky, současné trendy vzdělávání, legislativní a kurikulární dokumenty. Porovnání přístupů k inkluzi v českém školství se současnými trendy v zahraničí.
- 5. Individuální přístup ve vzdělávání.
- 6. Inkluze a inkluzivní pedagogika. Podpůrná opatření v inkluzivním vzdělávání.
- 7. Pedagogická diagnostika jako věda, proces odborné diagnostiky jako podmínka efektivní práce edukátora. Průběh diagnostického procesu ve škole (orientační a speciálně pedagogická diagnostika inkluzivního školství).
- 8. Specifika podpůrných opatření a jejich konkretizace - individuální vzdělávací plán, plán pedagogické podpory, individuální výchovný plán, legislativa a metodická opatření.
- 9. Podmínky inkluzivního vzdělávání (personální, organizační, psychosociální, materiální...).
- 10. Inkluzivní vzdělávání a inkluzivní vyučování (inkluzivní didaktika, kurikulum).
- 11. Pedagogicko-psychologické služby v inkluzivním vzdělávání. Asistence v inkluzivním vyučování.
- 12. Koncept včasné intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Individuálně diferencované přístupy učení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, specifika procesu hodnocení.
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
- BARTOŇOVÁ, M. Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School Environment. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7110-0.
- BARTOŇOVÁ, M. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
- LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
- MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
- ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
- doporučená literatura
- BAYAT, M. Teaching Exceptional Children. Routledge, 2017. ISBN 978-113-8802-193.
- JANKOVÁ, J., MORAVCOVÁ, D. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-61-9.
- KACHLÍK, P., ČERVENKA, K., VOJTOVÁ, V. et al. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
- KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: Vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
- KENDÍKOVÁ, J., VOSMIK, M. Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-3.
- POTMĚŠIL, M. a kol. Sociální prostředí ve škole a inkluzivní vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018. ISBN 978-80-244-5295-1.
- ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K. Team work as targeted support of inclusion in education. In ICERI 2019, 12th International Conference of Education, Research and Innovation. Seville: ICERI, 2019. s. 1803-1808. ISBN 978-84-09-14755-7.
- ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K. The partnership with parents of pupils in inclusive education. In EDULEARN 2020, 12th annual International Conference on Education and New Learning Technologies. Mallorca: IATED, 2020. s. 1180-1188. ISBN 978-84-09-17979-4.
- ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2.
- neurčeno
- GAVENDOVÁ, N. Kognitivně-behaviorální přístupy v praxi pedagoga. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-2501-2.
- JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
- KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
- PRŮCHA, J., KANSANEN, P. Školní vzdělávání ve Finsku. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3184-4.
- VOSMIK, M. Inkluze a kariérové poradenství. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-357-5.
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Zpracování zadaného úkolu v rozsahu 10 normostran (formální požadavky na seminární práci budou předány na začátku semestru). Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMK016