UPPVMK016 Inkluzivní pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
12/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem a podstatou tohoto předmětu je přiblížit studentovi současné trendy speciální pedagogiky v kontextu celospolečenských sociálních a kulturních změn. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních legislativních a kurikulárních platných dokumentů, ale rovněž poznatky, které se uplatňují v současné praxi a týkají se přímého edukace v různých sociálních prostředích, v různých formách.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student charakterizuje současnou speciální pedagogiku ve srovnání s její historií, jejími cíli a aktuálním zaměřením
- Student se orientuje v pojmech, které jsou užívány pro označení osob s disabilitou v duchu konkrétních právních dokumentů
- Student umí stručně vyhodnotit různé speciálněpedagogické strategie, které se týkají inkluze a integrace
- Student se orientuje v současné speciálněpedagogické odborné literatuře domácí a zčásti i zahraniční provenience
- Student zná podstatu zřizování speciálních pracovišť intervenčního typu, umí je pojmenovat a charakterizovat
Odborné dovednosti:
- Student umí posoudit stupeň a rozsah disability podle různých schémat,
- Student analyzuje situaci člověka s disabilitou ve všech svých důležitých rovinách – biologické, psychické, sociální, vzdělávací.
- Student umí použít a aplikovat některé technické a kompenzační pomůcky
- Student umí cíleně aplikovat takové postupy práce, které zohledňují speciální potřeby osob s disabilitou v konkrétních situacích
Obecné způsobilosti:
- Student se orientuje v modifikaci speciálněpedagogické práce směrem k osobám s disabilitou
- Student umí aplikovat znalosti z oboru do přípravy edukačního procesu
- Student aplikuje modifikace speciálněpedagogických metod využitelných v práci s lidmi s disabilitou na základě platné dokumentace legislativního charakteru.
Osnova
  • 1. Inkluzivní pedagogika, její cíle a možnosti.
  • 2. Současné trendy vzdělávací politiky v ČR, legislativní a kurikulární dokumenty vztahující se k současným trendům společného vzdělávání.
  • 3. Srovnání přístupů k inkluzi v českém školství se současnými trendy v zahraničí.
  • 4. Koncepce podpůrných opatření v inkluzivním vzdělávání.
  • 5. Podmínky inkluzivního vzdělávání (personální, organizační, psychosociální, materiální...).
  • 6. Inkluzivní vzdělávání a inkluzivní vyučování.
  • 7. Pedagogicko-psychologické služby v inkluzivním vzdělávání.
  • 8. Vývoj přístupů k diagnostickým postupům u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 9. Koncept včasné intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 10. Průběh diagnostického procesu ve škole.
  • 11. Proces učení se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, specifika procesu hodnocení.
  • 12. Příklady dobré praxe – u nás a ve světě. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School Environment. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7110-0.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • KALEJA, M. Speciální pedagogika – vybraná témata. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
  • KALEJA, M., HAMPL, I. Asistence žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. 80 s. ISBN 978-80-7464-292-0.
  • KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. School education of Roma socially disadvantaged pupils in the Czech Republic : basic description of the current situation. Ostrava: University of Ostrava, Faculty of Education, 2014, 100 s. ISBN 978-80-7464-629-4. info
  • MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ, Pavlína, FELCMANOVÁ, Lenka a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  • ZEZULKOVÁ, E, KALEJA, M. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2.
    doporučená literatura
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Heterogenita v konceptu inkluzivního vzdělávání: Pohledem na děti a žáky v povinném vzdělávání. In Sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické fórum 2017. Koncepce vzdělávání a psychologie. Hradec Králo
  • JEDLIČKA, Richard a kolektiv. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
    neurčeno
  • KACHLÍK, Petr; ČERVENKA, Karel; VOJTOVÁ, Věra et al. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M. a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: Vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
  • BAYAT, Mojdeh. Teaching Exceptional Children. Routledge, 2017. ISBN 978-113-8802-193.
  • VÍTKOVÁ, Marie a BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní pedagogika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínkou přihlášení k ústní zkoušce je 100% účast v seminářích, zpracování zadaného úkolu v rozsahu 10 normostran a jeho prezentace (formální požadavky na seminární práci budou předány na začátku semestru). Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.