FVP:PV24TK023 Didaktizace prevence rizikovéh - Informace o předmětu
PV24TK023 Didaktizace prevence rizikového chování
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 12/0/0. Přednáška 12 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 26. 9. 12:15–13:50 C309, Pá 3. 10. 9:45–11:20 C208, 12:15–13:50 C207, Pá 7. 11. 8:05–9:40 C309, 13:55–15:30 C201, Pá 21. 11. 12:15–13:50 C309
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Získání základního přehledu v oblasti didaktických pojmů, a to za účelem získání předpokladů pro koncipování preventivního programu nebo jeho částí a dalších preventivních aktivit. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Absolvent předmětu bude schopen po seznámení s textem a na základě prostudované odborné literatury, zejména z oblasti obecné didaktiky: • Zaměřit se na něžádoucí projevy zejména v prostředí školy apod. a zvádnout koncipování programu případně části programu primární prevence a současně konicpovat a realizovat další aktivity v oblasti primární prevence (např. přednášky, besedy, exkurze apod.) a následně i osobně realizovat. • Přispět ke zkvalitnění systému výchovného poradenství na škole a zejména ke zkvalitnění činnosti školního metodika prevence rizikového chování.
- Výstupy z učení
- Bude prezentování části programu primární prevence nebo dalších preventivních aktivit v praxi.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky. Vymezení základního pojmového aparátu z oblasti didaktiky ve vazbě k problematice jevů rizikové chování
- 2. Osobnost výchovného pracovníka ve vzdělávacím procesu. Kompetence výchovného pracovníka, jejich rozvoj, sebereflexe, sebezdokonalování v didaktické činnosti
- 3. Osobnost žáka, studenta ve výchovně vzdělávacím procesu, vazba jedinec – didaktické zpracování rizikového jevu.
- 4. Projektování výchovně vzdělávací činnosti se zaměřením na prevenci rizikového chování
- 5. Učivo (obsah vzdělávání) a jeho struktura (vědomosti, dovednosti, hodnoty). Výchovné a vzdělávací cíle a jejich aplikace ve výchovně-vzdělávacím procesu, cíle preventivních činností, jejich vymezování v souvislosti s taxonomiemi cílů v jednotlivých oblastech výchovně vzdělávacím procesu. Význam formování cíle pro výchovný proces
- 6. Didaktické zásady, jejich stanovování a význam jejich dodržování při tvorbě i realizaci preventivních činností
- 7. Organizační formy a metody výuky se zaměřením na aplikaci preventivních aktivit. Volba forem a metod vzhledem k věku jedince, jeho potřebám, sociální situaci, vzhledem k preventivním činnostem. Vybrané aktivizační metody
- 8. Koncipování programu primární prevence. Dominanty preventivního programu. Projektové vyučování. Koncipování projektů
- 9. Materiální didaktické prostředky a jejich místo ve výchovně vzdělávacím procesu, materiální didaktické prostředky jako pracovní nástroj pro realizaci preventivních aktivit. Uplatnění materiálních a nemateriálních prostředků v oblasti didaktizace rizikového chování
- 10. Hodnocení výsledků, funkce a fáze hodnocení, typy hodnocení, aktuální problémy hodnocení, hodnocení preventivních aktivit, reflexe hodnocení. Význam hodnocení.
- Literatura
- povinná literatura
- ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
- ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
- JANIŠ, K. Didaktizace prevence projevu rizikového chování. (studijní opora pro studenty programu sociální patologie a prevence). Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2022.
- doporučená literatura
- JANIŠ, K., LOUDOVÁ, I. Vybraná témata z teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-222-5.
- ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. info
- SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
- KALHOUS, Z, OBST, O., et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
- PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3. info
- Výukové metody
- Přednáška doplněná konkrétními ukázkami a příklady z praxe.
- Metody hodnocení
- písemná zkouška
- Informace učitele
- Student může komunikovat s vyučujícím prostřednictvím školního e-mailu: doc.kamil.janis@fvp.slu.cz nebo konzultačních hodin.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/PV24TK023