FVP:PV24TP001 Pedagogika - Informace o předmětu
	PV24TP001 Pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
 PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
 Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
 Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
- Rozvrh
- Čt 13:05–14:40 C201- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
 
 PV24TP001/B: Út 9:45–11:20 C309, E. Ondřejová
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
 Studenti získají základní orientaci v terminologii uplatněnou v rámci společenských věd.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
 
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
 
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je popis základních charakteristik pojmů, koncepcí a dalších specifičností, které obsah předmětu nabízí. Cíle předmětu mohou dále odkazovat tak na další (obsahově blízké) předměty. V každém případě musí být cíle v souladu s výstupy z učení a metodami hodnocení.
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení představují konkrétní odborné znalosti (teoretické/deklarativní znalosti), dovednosti (aplikace znalostí) a obecné způsobilosti (přenositelné dovednosti/soft skills), které by si absolvent měl v průběhu studia předmětu osvojit. Zachycují minimální standard, kterého musí každý úspěšný absolvent předmětu dosáhnout. Výstup z učení je formulován tak, aby byl měřitelný a ověřitelný při hodnocení studenta. Ideální počet výstupů se pohybuje mezi 3 - 5. Jednotlivé kategorie dovedností, znalostí či obecných způsobilostí a jejich úroveň se vyjadřuje za pomocí slovesa, které uvádí, co bude student po absolvování předmětu umět.
- Osnova
- 1. Vymezení klíčových kategorií a pojmů – pedagogika, edukant, edukátor, celoživotní učení, výuka, edukace, vzdělávání, výchova, výchovně-vzdělávací proces, didaktika…
- 2. Přehled edukace před vznikem pedagogiky – významné prvky edukace před vznikem pedagogiky ve starověku, ve středověku a novověku, v industriální společnosti
- 3. Vymezení předmětu pedagogiky – souvislosti vzniku pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny
- 4. Předmět pedagogiky – metodologické ukotvení pedagogiky; ukotvení pedagogiky v konceptu CŽU z hlediska institucí, forem a objektů edukace
- 5. Klíčové aspekty orientace a teorie učení – ffilosofické orientace aj. s významem pro soudobou pedagogiku; teorie učení; rozdíly v učení žen a mužů
- 6. Funkce a úkoly pedagogiky
- 7. Pojetí paradigmat pedagogiky
- 8. Soustava pedagogických disciplín – základní pedagogické disciplíny; hraniční pedagogické disciplíny; aplikované pedagogické disciplíny; Vztah k jiným – pro pedagogiku pomocným vědám
- 9. Pedagogické prostředky – nehmotné, hmotné
- 10. Determinanty efektivnosti edukačního procesu
- 11. Pedagogická efektivnost – zásady efektivního učení a učení se, včetně sebeučení; tvořivý edukační proces; učení a výuka k tvořivosti
- 12. Kompetence edukanta (žáka) a edukátora (učitele) – kompetence k celoživotnímu učení (CŽU) aj., vymezené EK; osobnost edukanta (žáka) a jeho cílové kompetence; osobnost edukátora a jeho pedagogické kompetence
- 13. Pedagogický výzkum – význam a poslání; klasifikace pedagogického výzkumu; metody pedagogického výzkumu; techniky pedagogického výzkumu; výzkumná zpráva
 
- Literatura
- povinná literatura
- BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015, s. 12–40. ISBN 978-80-247-9763-2 (ePub). ISBN 978-80-247-9762-5 (pdf). ISBN 978-80-247-4248-9 (print).
- ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
- KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
 - doporučená literatura
- KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. studijní opora. Opava, FVP, UPPV, 2017. info
- PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. info
- PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
 
- Výukové metody
- Seminář - metody slovní, metody samostatné práce.
- Metody hodnocení
- Seminář: 1. docházka - povinná účast - omluveny max. 2 neúčasti; 2. splnění stanovených úkolů v semináři, 3. aktivní účast na aktivitách v semináři podle zadání. Studenti se musí aktivně zapojovat do diskutovaných témat a aktivit, pasivita v seminářích může být důvodem pro nesplnění semináře. Písemná zkouška
- Informace učitele
- Osobní konzultace, konzultace e-mailem, konzultační hodiny.
- Další komentáře
- Studijní materiály
 Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
 
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/PV24TP001