FVP:SP25PK024 Surdopedie - Informace o předmětu
SP25PK024 Surdopedie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cíle: Předmět vymezuje obsahovou stránku výuky v oblastech: vztah surdopedie k ostatním vědám, provázanost surdopedie a logopedie, interdisciplinární spolupráce. Předmět charakterizuje odbornou terminologii v surdopedii; fyziologii sluchového analyzátoru, sluchové percepce, zahrnující etiologii, klasifikaci a charakteristiku jednotlivých sluchových vad. Poskytuje historický nástin vývoje výchovy a vzdělávání žáků se sluchovým postižením u nás a v zahraničí včetně kulturního pohledu na problematiku neslyšících jako kulturní minoritu a jazykovou minoritu. Cílem je i získání základního přehledu o organizaci péče o jedince se sluchovým postižením, rané péči, o péči v předškolním a školním věku u jedinců se sluchovým postižením; o současném systému institucionální péče o jedince se sluchovým postižením v ČR; o inkluzi u žáků s vadami sluchu a současných trendech ve výchově a vzdělání žáků se sluchovým postižením. Obsahová náplň výuky umožňuje získat základní poznatky speciálněpedagogické diagnostiky v surdopedii, včetně psychologických zvláštností osob se sluchovým postižením. Nastiňuje teorii a praxi výchovy a vzdělávání žáků se sluchovým postižením v oblastech: metodika jazykové a komunikační výchovy z hlediska věku a stupně sluchové vady; didaktické zásady vzdělávání žáků se sluchovým postižením; komunikační systémy osob se sluchovým postižením a základy specifických komunikačních dovedností, nezbytných pro dorozumívání s jedinci se sluchovým postižením; terapie, intervence, kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením; přehled poradenského systému v ČR a současná legislativa z hlediska podpory vzdělávání u žáků se sluchovým postižením.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení: Odborné znalosti: - student získá vhled do problematiky surdopedie, význam sluchu a sluchové percepce pro člověka z pohledu etiologie, fyziologie a patologie sluchového analyzátoru - student získá přehled teoretických základů o historické a současné péči o osoby se sluchovým postižením - student se orientuje v metodách vyšetření sluchu v gesci zdravotnictví a školství - student získá znalost o vizuálněmotorických komunikačních systémech a jejich využití v surdopedické intervenci - student získá přehled a aplikaci základních diagnostických vyšetřovacích metod, specificích logopedické intervence s jedinci se sluchovým postižením - student se orientuje a získá přehled o poradenském systému a poskytovatelích služeb pro jedince se sluchovým postižením, možnosti profesionální orientace jedinců se sluchovým postižením - student získá přehled a znalost specifik kompenzačních pomůcek pro jedince se sluchovým postižením Odborné dovednosti: - student se orientuje a získá přehled o typech a stupních sluchového postižení, o metodách vyšetření sluchu, přehled kritérií posouzení vývoje řeči na základě specifických projevů neverbální a verbální komunikace u jedinců se sluchovým postižením - student aplikuje základní poznatky, zásady a odlišnosti při primární komunikaci s jedinci se sluchovým postižením, používá základní pravidla, metody a přístupy v komunikaci, edukaci a reedukaci u jedinců se sluchovým postižením - student využívá získaných poznatků za účelem stanovení základních intervenčních postupů pro komplexní rozvoj jedinců se sluchovým postižením, uplatnění vybraných náhradních komunikačních systémů u jedinců se sluchovým postižením Obecné způsobilosti: - student aplikuje znalosti, specifické zvláštnosti ve vývoji jedince se sluchovým postižením pro jeho další vývoj osobnostní, rozvoj komunikace - student aplikuje modifikaci diagnosticko-intervenčních postupů a přístupů s jedinci se sluchovým postižením - student získá základní kompetence k interakci a intervenci v procesu edukace dětí a žáků se sluchovým postižením - student připravuje odborné speciálněpedagogické, preventivní a aktivizační aktivity pro jedince se sluchovým postižením - student prokáže znalosti interpersonální komunikace a kooperaci v meziresortním rámci
- Osnova
- Obsah: 1. Vymezení základních termínů a pojmů oboru surdopedie; historický přístup ke vzdělávání jedinců se sluchovým postižením 2. Úvod do fyziologie sluchu. Anatomie sluchového orgánu; metody vyšetření sluchu, sluchové zkoušky, vybraná terminologie z audiometrie, screening v gesci zdravotnictví a orientační vyšetření sluchu ve školství 3. Patologie sluchového analyzátoru – klasifikace, etiologie a symptomatologie sluchových vad; specifika jednotlivých fází vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením 4. Vývoj péče o osoby se sluchovým postižením v historii a vývoj školského systému pro děti a žáky se sluchovým postižením. Rozvoj škol a institucí v kontextu vývoje a požadavků společnosti 5. Systém institucionální péče o jedince se sluchovým postižením. Střediska rané péče, speciálně pedagogická centra. Organizace a školy pro žáky se sluchovým postižením 6. Inkluzivní tendence a socializace jedinců se sluchovým postižením u nás a v zahraničí; začlenění jedinců se sluchovým postižením do majoritní společnosti. Pracovní uplatnění osob se sluchovým postižením 7. Komunikace a komunikační styly – audioorální komunikační systémy a vizuálněmotorické komunikační systémy; základy komunikačního chování; základy specifických dorozumívacích dovedností použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením 8. Didaktické zásady a specifika odlišných charakteristik vizuální percepce odezírání; globální čtení, počáteční čtení, orální řeč a její charakteristika, prstová abeceda – jednoruční a dvojruční daktyl, znakové jazyky osob s těžkým sluchovým postižením. 9. Základní a metodické přístupy ve vzdělání a výchově jedinců se sluchovým postižením, specifika dorozumívacích dovedností, použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením 10. Vstupní diagnostické metody u jedinců se sluchovým postižením; screening, depistáž, včasná intervence 11. Role logopeda/surdopeda v edukaci a reedukaci sluchu 12. Kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením. Aplikace a řešení modelových situací, které vyvstávají při práci s jedinci se sluchovým postižením
- Literatura
- povinná literatura
- LANGER, J., SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Taktilní znakový jazyk: manuál k výuce a studiu. Praha: o.s. LORM – Společnost pro hluchoslepé, 2010. ISBN 978-80-254-8457-9.
- HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262–0084-0.
- DOLEŽALOVÁ, L., HORÁKOVÁ, R. Komunikační a simulační techniky surdopedické. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9678-3.
- LANGER, J. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3674-6.
- POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.
- doporučená literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, I., DOLEŽALOVÁ, L., HORÁKOVÁ, R. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky se sluchovým postižením: metodická příručka. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-6643-4.
- HORÁKOVÁ, R. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8130-7.
- KABÁTOVÁ, Z., PROFANT, M. a kol. Audiológia. Bratislava: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4173-4.
- TARCSIOVÁ, D. Posunkový jazyk a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava: IRIS, 2019. ISBN 978-80-82000-40-8.
- KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-18-1.
- HALLBERG, Ulrika a KLINGBERG, Gunilla. Children with special needs: an overview of knowledge on disability. SpringerBriefs in social work. Cham, Switzerland: Springer, [2023]. ISBN 978-3-031-28512-7.
- neurčeno
- TARCSIOVÁ, D. Pedagogika sluchovo postihnutých. Bratislava: MABAG, 2008. ISBN 978-80-89113-52-1
- ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
- WILLIAMS, D. Early Listening Skills for Children with a Hearing Loss: A Resource for Professionals in Health and Education. New York, NY: Routledge, 2020. ISBN 978-0-367-19346-1.
- HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
- SOURALOVÁ, E. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
- Výukové metody
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
- Metody hodnocení
- Požadavky na studenta: Úspěšné absolvování ústní zkoušky
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK024