SP25PK026 Praktika ve speciálněpedagogické diagnostice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí orientovat se v odborné dokumentaci a podílet se na analýze vybraných dokumentačních materiálů, které slouží jako zdroj informací o poskytovaných podpůrných opatřeních žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Důraz bude kladen na speciálněpedagogické jevy a procesy v kontextu dodržení předepsané struktury dokumentu. Pozornost bude věnována i specifickým dokumentům v podobě auditivní nebo audiovizuální nahrávky.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student zná metody speciálněpedagogické diagnostiky  - student rozumí smyslu vedení odborné dokumentace za účelem komplexního rozvoje člověka  Odborné dovednosti:  - student si ověří praktickou aplikaci základních prostředků speciálněpedagogické diagnostiky  - student získá zkušenosti s tvorbou vybraných dokumentačních materiálů   Obecné způsobilosti:  - student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky  - student se orientuje v procesních schématech poradenských služeb v rámci příslušných rezortů   - student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů
Osnova
Obsah:  1. Pedagogická a speciálněpedagogická diagnostika  Diagnostické kompetence speciálního pedagoga  Vybrané diagnostické nástroje za účelem zjištění speciálních potřeb osob s postižením   2. Diagnostika školní zralosti  Diagnostika žáka s rizikovými projevy školní neúspěšnosti  Záznamový arch pozorování (konstrukce, aplikace)  3.Vyhodnocení záznamového archu pozorování, závěry  Diagnostický rozhovor (konstrukce, záznam)  Vyhodnocení diagnostického rozhovoru, závěry  Možnosti využití registračních pomůcek (audio, video) pro diagnostické účely
Literatura
    povinná literatura
  • ZEZULKOVÁ, E., KOVÁŘOVÁ, R. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011.ISBN 978-80-7464-321-7.
  • SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1851-7.
  • BITTMANN, J., BITTMANNOVÁ, L. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.
  • BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním. Praha: Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
    doporučená literatura
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press a.s., 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
    neurčeno
  • EVERITT, J. G. Lesson Plans: The Institutional Demands of Becoming a Teacher. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, 2017. ISBN 978-0-8135-8759-2.
  • BARTOŠ, A., RAISOVÁ, M. Testy a dotazníky. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-2045-490-4.
  • ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • KENDÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-50-6.
  • OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
Výukové metody
Zpracování Plánu pedagogické podpory pro žáka se specifickými poruchami učení.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK026