SP25PK045 Celostní muzikoterapie I

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle:  Podstatou předmětu je získání teoretických i praktických informací o možnosti využití muzikoterapeutických aktivit, konkrétně celostní muzikoterapie v praxi. Předmět je veden prožitkovou formou workshopu, teorie se prolíná s praktickou částí. Teoretická oblast se zaměřuje na základní východiska, možnosti, směry muzikoterapie, vliv hudby na člověka, charakteristiku konkrétního muzikoterapeutického směru – Celostní muzikoterapie, její vliv na organismus člověka, formy, využívané nástroje, zásady, principy. Představení nástrojů specifické pro celostní muzikoterapii. Praktická část se zaměřuje na vlastní prožitek – představení nástrojů přirozeného ladění, tvorbu rytmu, praktické využití nástrojů v rámci aktivní formy muzikoterapie a muzikoterapeutického orchestru a absolvování receptivní formy muzikoterapie.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student je schopen definovat a teoreticky vymezit pojem muzikoterapie  - student je schopen charakterizovat celostní muzikoterapeutický přístup  - student zná základní pravidla a zásady a formy muzikoterapie  - student je schopen specifikovat vliv hlasu na organismus člověka  - student se orientuje v interpersonální komunikaci v rámci muzikoterapie  Odborné dovednosti:  - student zvládá základní údery na džembe  - student zvládá základní tvorbu rytmu  - student zvládá hru na perkusivní nástroje  Obecné způsobilosti:  - student umí posoudit a vhodně přizpůsobit prostor pro muzikoterapeutický kruh  - student umí posoudit vhodnost formy muzikoterapeutické aktivity pro konkrétní skupinu  - student umí vyhodnotit vhodnost jednotlivých nástrojů a jejich využití v muzikoterapeutickém kruhu dle individuálních potřeb jedince
Osnova
Obsah:  1. Terminologické vymezení muzikoterapie  Vznik a vývoj muzikoterapie Cíle muzikoterapie Muzikoterapeutické přístupy a směry Specifika Celostní muzikoterapie, vznik, vývoj  Muzikoterapeutické nástroje Základní znalosti o perkusivních nástrojích, druhy  2. Formy celostní muzikoterapie – individuální, skupinová, aktivní, receptivní  Aktivní forma celostní muzikoterapie – zásady, principy, příprava místnosti  Receptivní forma celostní muzikoterapie – zásady, principy, příprava místnosti  Verbální a nonverbální komunikace v rámci muzikoterapeutických aktivit  Sebereflexe, sdílení
Literatura
    povinná literatura
  • KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
  • PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. ed. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
  • ZELEIOVÁ, J. Psychodynamické aspekty muzikoterapie: hudobnopedagogické a hudobnoterapeutické súvislosti. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2012. ISBN 978-80-8082-492.
  • SACKS, O. Musicophilia: příběhy o vlivu hudby na lidský mozek. Praha: Dybbuk, 2015. ISBN 978-807-4381-324.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
    doporučená literatura
  • HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově: metoda Lubomíra Holzera: expresivní terapeutické metody – cesta ke změně v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3323-3.
  • MORENO, J. J. Rozehrát svou vnitřní hudbu. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-980-1.
  • MARTINEAU, J. Tajemství hudby: melodie, rytmus, harmonie. Praha: Dokořán, 2019. ISBN 978-80-7363-966-2.
  • CAMPBELL, D. Mozartův efekt. Praha: Eminent, 2008. ISBN 978-80-7281-336-0.
  • OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-6221-4.
    neurčeno
  • GERLICHOVÁ, M. Muzikoterapie v praxi – příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1791-8.
  • KOLMAN, V. O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat: od formy zobrazení k formám života. Praha: Filosofia, 2017. ISBN 978-80-7007-498-5.
  • KOMÁRKOVÁ, Š. Muzikohrádky. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1729-9.  SAUS, W. Alikvótní zpěv – tajemství magického umění hlasu. Praha: Maitrea, 2019. ISBN 978-80-7500-427-7
  • EDWARDS, J. ed. The Oxford handbook of music therapy. Oxford: Oxford University Press, 2016. ISBN 978-0-19-963975-5.
Výukové metody
Studijní pomůcky:   SAVKOVÁ, I. J. Celostní muzikoterapie I. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
podmínkou přihlášení k zápočtu je písemné zpracování a vytvoření aktivní a receptivní formy celostní muzikoterapie pro člověka/skupinu osob s mentálním postižením. Plnění průběžně zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK045