FVP:SP25PK054 Canisterapie ve speciální peda - Informace o předmětu
SP25PK054 Canisterapie ve speciální pedagogice
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Šárka Honová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Šárka Honová, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků - Rozvrh
- Pá 24. 10. 15:35–18:00 C401, Pá 28. 11. 10:35–13:00 C308
- Předpoklady
- Předpokladem je základní orientace studenta v obecné i speciálně pedagogické didaktice, povědomí o kurikulárních dokumentech a školské legislativě v platném znění.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je uvedení studenta do problematiky terapií za přítomnosti psa a souvisejícími aktivizačními technikami v rámci oboru speciální pedagogika. Konkrétně se studenti seznámí s vymezením pojmu canisterapie a jeho zahraničními ekvivalenty, s teoretickými východisky, strukturou a organizací edukace a terapie za přítomnosti psa, cíli, zásadami bezpečnosti, hygieny a legislativním přesahem této formy intervence ve vztahu k platné školské legislativě a kurikulárním dokumentům, tak aby se po všech stránkách jednalo o odborný přístup k rehabilitaci a edukaci osob se speciálními potřebami.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat psychoterapii jako výchozí disciplínu pro terapie ve speciální pedagogice
- student zná v obecné rovině historii využívání terapeutických postupů ve speciální pedagogice
- student je schopen definovat a teoreticky vymezit místo canisterapie ve speciální pedagogice
- student umí posoudit individuální přínosy a rizika této formy speciálně pedagogické intervence u jednotlivých osob (žáků) se speciálními potřebami
Odborné dovednosti:
- student umí posoudit nároky na odbornost průvodce psa, rizika, okolnosti, podmínky speciálně pedagogické intervence za přítomnosti psa
- student zná metody, prostředky vybraných terapeutických metod
- student dokáže sestavit cíl, dílčí cíle a postup pro konkrétní edukaci, aktivizační činnost nebo speciálně pedagogickou rehabilitaci za přítomnosti psa
- student dokáže analyzovat možná rizika canisterapie ve vztahu k ontogenetickému trojúhelníku klienta a k jeho etnické nebo náboženské různosti
Obecné způsobilosti:
- student umí vyjádřit vztah canisterapie a speciální pedagogiky
- student dokáže popsat metodiku aktivizace nebo terapie za přítomnosti psa
- student je schopen samostatně vytvořit bezpečnou speciálně pedagogicky vedenou aktivizaci, edukaci nebo speciálně pedagogickou rehabilitaci za přítomnosti psa - Osnova
- 1. Pedagogický rámec tématu
2. Alternativa jako diskutovaný i inspirující fenomén tématu
3. Teoretická východiska souvisejících oborů
4. Souvislosti s humanistickou pedagogikou
5. Edukační význam zooterapie a její místo v systému pomáhajících profesí
6. Současné trendy v kvalitě a rozvoji kompetencí CT týmů
7. Canisterapie a legislativa
8. Welfare a etické limity edukace za přítomnosti psa
9. Pedagogická intervence za přítomnosti psa v ČR
10. Odpovědnost a rizika v canisterapii
11. Význam cíle, podmínek, řízení intervence a evaluace
12. Příklady z české školní praxe s komentářem
13. Nácvik korektních postupů při edukaci nebo speciálně pedagogické rehabilitaci za přítomnosti psa - Literatura
- povinná literatura
- HONOVÁ, Šárka, Canisterapie v pedagogické praxi, distanční studijní text, FVP SU, Opava 2024.
- TVRDÁ Andrea, Canisterapie. Zvíře v sociálních službách, Plot, Praha 2020. ISBN 978-80-7428-366-6.
- JANKŮ, Kateřina. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: PdF, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
- doporučená literatura
- KULISIEWICZ Beata., Witaj, piesku! Impuls, Kraków 2007.
- NAJBERT, E., SIPOWICZ K., PIETRAS T., Dogoterapia, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2016.
- CHMIEL T. B., Pedagogiczne konteksty obecności zwierząt w wychowaniu. W: Zwierzęta w kulturze i wychowaniu, pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Grzegorza Błahuta. –Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017.
- JEDLIČKA, Richard a kolektiv. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
- BICKOVÁ Jaroslava, Zooterapie v kostce, Portál, Praha 2020. ISBN 978-80-262-1585-1.
- GALAJDOVÁ, Lenka. Pes lékařem lidské duše aneb canisterapie. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-789-3.
- KULISIEWICZ Beata., Dogoterapia we wspomaganiu nauki i usprawnianiu techniki czytania. Impuls 2. vyd. Kraków 2014.
- GALAJDOVÁ, Lenka a Zdenka GALAJDOVÁ. Canisterapie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-879-1. ISBN 978-80-89726-49-3.
- LEONHARDt Ch., Hunde in der Schule. Implementierung der tiergestützten Pädagogik (TP) in den Schulalltag, Pädag. Hochsch. Steiermark, Bachelorarb., Graz 2011.
- MÜLLER (ed.) Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2.přepr. vyd. Olomouc:UP, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
- neurčeno
- KACHLÍK, Petr; ČERVENKA, Karel; VOJTOVÁ, Věra et al. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
- KALEJA, Martin; ZEZULKOVÁ, Eva; ADAMUS, Petr a Pavel MÜHLPACHR. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-192-1.
- Janík T. a kol., Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky, Masarykova univerzita, Brno 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
- Výukové metody
- přednáška, řešení problému s návaznou diskusí, ukázky profesionálů v oboru s nácvikem technik, samostudium
- Metody hodnocení
- Odevzdání seminární práce na téma Možnosti a rizika canisterapie s ohledem na erudici canisterapeutického týmu a platnou školskou legislativu.
Studenti na zahraničním studijním pobytu téma srovnají s praxí v zemi, kde se studijního pobytu účastní. Na základě hodnocení seminární práce bude udělen zápočet. - Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK054