FVP:SP25PP003 Speciální pedagogika - Informace o předmětu
SP25PP003 Speciální pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Andrea Silberová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků - Rozvrh
- Čt 8:05–8:50 C207
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Studenti budou seznámeni s vývojem postojů k osobám se zdravotním postižením, strategickými a legislativními dokumenty, garantujícími rovné přístupy. Získají přehled o vědním oboru speciální pedagogika v kontextu světovém i národním, o aktuální terminologii a informace o vztahu speciální pedagogiky k ostatním vědám. Důraz bude kladen na specifika edukace osob se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu jejich komplexního rozvoje a socializace.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení: Odborné znalosti: - student vysvětlí vývoj vědního oboru - student popíše postavení speciální pedagogiky v systému věd - student definuje terminologické pojmy Odborné dovednosti: - student vysvětlí, jak jsou legislativně garantovány rovné příležitosti pro osoby se zdravotním postižením - student popíše speciální vzdělávací potřeby v oblasti fyzické, psychické nebo sociální - student objasní oblasti intervence ve speciální pedagogice Obecné způsobilosti: - student se vyjadřuje k aktuálním speciálněpedagogickým tématům - student dokáže zdůvodnit rozdíly v edukaci osob se zdravotním postižením na základě srovnání s normou
- Osnova
- Obsah: 1. Teoretická východiska speciální pedagogiky, terminologie 2. Uvedení do problematiky změn v paradigmatech speciální pedagogiky, speciální pedagogika v soustavě věd 3. Národní a mezinárodní strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti 4. Klasifikace speciální pedagogiky, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení, nové přístupy ke klasifikaci WHO 5. Srovnání konceptů speciální pedagogiky u nás a v zahraničí 6. Aspekty speciálněpedagogické intervence u osob se zdravotním postižením napříč věkovými kategoriemi 7. Význam rané intervence a specifika psychomotorického vývoje dětí se zdravotním postižením 8. Koordinovaná rehabilitace, cíle, složky a jejich charakteristika, aspekty mezirezortní spolupráce 9. Pedagogická rehabilitace, cíle, prostředky 10. Specifika socializace osob se zdravotním postižením v dospělém věku 11. Profesní kompetence speciálního pedagoga 12. Příklady dobré praxe – u nás a ve světě. Repetitorium učiva.
- Literatura
- povinná literatura
- FISCHER, S. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Učebnice pro studenty učitelství. Triton, 2014. ISBN 9788073877927
- PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7689-1.
- PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
- VALENTA, M. a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
- SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
- VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Praha: Paido, 2004. ISBN 9788073150716
- KROUPOVÁ, K. a kol. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
- ŠVARCOVÁ, I. Základy speciální pedagogiky. Praha, Parta, 2013.
- doporučená literatura
- MISRA, Pradeep Kumar. Teaching competencies for 21st century teachers: practical approaches to learning. Abingdon, Oxon: Routledge, Taylor & Francis Group, 2024. ISBN 978-1-032-38137-4.
- MCCANN, Lynn. All about autism: a practical guide for primary teachers. A Speechmark Book. Abingdon, Oxon: Routledge, Taylor & Francis Group, 2023. ISBN 978-1-032-24779-3.
- ZILCHER, L. Pedeutologické aspekty sociální distance vůči lidem s postižením. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. ISBN 978-80-907809-4-1.
- LUDÍKOVÁ, L. a kol. Problematika kvality života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-5270-8.
- HALLBERG, Ulrika a KLINGBERG, Gunilla. Children with special needs: an overview of knowledge on disability. SpringerBriefs in social work. Cham, Switzerland: Springer, [2023]. ISBN 978-3-031-28512-7.
- FISCHER, Slavomil et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. info
- neurčeno
- WALTON, E. The Language of Inclusive Education: Exploring speaking, listening, reading and writing. New York, NY: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-79435-1.
- MIGLIARINI, Valentina a ELDER, Brent C.
Future of Inclusive Education: intersectional perspectives. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, [2023]. ISBN 978-3-031-49241-9. - KYSUČAN, J. Osobnosti v zrcadle speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-756-4.
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8093-5.
- Výukové metody
- Výukové metody: Studijní pomůcky: VÍTKOVÁ, M. Speciální pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2019. Vítková, Marie a Bartoňová, Miroslava. Inkluzivní pedagogika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Požadavky na studenta: úspěšné absolvování písemné zkoušky z obsahu učiva.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP003