SP25PP003 Speciální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků
Rozvrh
Čt 8:05–8:50 C207
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SP25PP003/A: Čt 8:55–9:40 C207, A. Silberová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou seznámeni s vývojem postojů k osobám se zdravotním postižením, strategickými a legislativními dokumenty, garantujícími rovné přístupy. Získají přehled o vědním oboru speciální pedagogika v kontextu světovém i národním, o aktuální terminologii a informace o vztahu speciální pedagogiky k ostatním vědám. Důraz bude kladen na specifika edukace osob se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu jejich komplexního rozvoje a socializace.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student vysvětlí vývoj vědního oboru  - student popíše postavení speciální pedagogiky v systému věd  - student definuje terminologické pojmy   Odborné dovednosti:  - student vysvětlí, jak jsou legislativně garantovány rovné příležitosti pro osoby se zdravotním postižením   - student popíše speciální vzdělávací potřeby v oblasti fyzické, psychické nebo sociální  - student objasní oblasti intervence ve speciální pedagogice   Obecné způsobilosti:  - student se vyjadřuje k aktuálním speciálněpedagogickým tématům  - student dokáže zdůvodnit rozdíly v edukaci osob se zdravotním postižením na základě srovnání s normou
Osnova
Obsah:  1. Teoretická východiska speciální pedagogiky, terminologie  2. Uvedení do problematiky změn v paradigmatech speciální pedagogiky, speciální pedagogika v soustavě věd  3. Národní a mezinárodní strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti  4. Klasifikace speciální pedagogiky, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení, nové přístupy ke klasifikaci WHO  5. Srovnání konceptů speciální pedagogiky u nás a v zahraničí  6. Aspekty speciálněpedagogické intervence u osob se zdravotním postižením napříč věkovými kategoriemi  7. Význam rané intervence a specifika psychomotorického vývoje dětí se zdravotním postižením  8. Koordinovaná rehabilitace, cíle, složky a jejich charakteristika, aspekty mezirezortní spolupráce  9. Pedagogická rehabilitace, cíle, prostředky  10. Specifika socializace osob se zdravotním postižením v dospělém věku  11. Profesní kompetence speciálního pedagoga  12. Příklady dobré praxe – u nás a ve světě. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • FISCHER, S. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Učebnice pro studenty učitelství. Triton, 2014. ISBN 9788073877927
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7689-1.
  • PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • VALENTA, M. a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Praha: Paido, 2004. ISBN 9788073150716
  • KROUPOVÁ, K. a kol. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • ŠVARCOVÁ, I. Základy speciální pedagogiky. Praha, Parta, 2013.
    doporučená literatura
  • MISRA, Pradeep Kumar. Teaching competencies for 21st century teachers: practical approaches to learning. Abingdon, Oxon: Routledge, Taylor & Francis Group, 2024. ISBN 978-1-032-38137-4.
  • MCCANN, Lynn. All about autism: a practical guide for primary teachers. A Speechmark Book. Abingdon, Oxon: Routledge, Taylor & Francis Group, 2023. ISBN 978-1-032-24779-3.
  • ZILCHER, L. Pedeutologické aspekty sociální distance vůči lidem s postižením. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. ISBN 978-80-907809-4-1.
  • LUDÍKOVÁ, L. a kol. Problematika kvality života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-5270-8.
  • HALLBERG, Ulrika a KLINGBERG, Gunilla. Children with special needs: an overview of knowledge on disability. SpringerBriefs in social work. Cham, Switzerland: Springer, [2023]. ISBN 978-3-031-28512-7.
  • FISCHER, Slavomil et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. info
    neurčeno
  • WALTON, E. The Language of Inclusive Education: Exploring speaking, listening, reading and writing. New York, NY: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-79435-1.
  • MIGLIARINI, Valentina a ELDER, Brent C. Future of Inclusive Education: intersectional perspectives. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, [2023]. ISBN 978-3-031-49241-9.
  • KYSUČAN, J. Osobnosti v zrcadle speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-756-4.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8093-5.
Výukové metody
Výukové metody: Studijní pomůcky:  VÍTKOVÁ, M. Speciální pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2019.   Vítková, Marie a Bartoňová, Miroslava. Inkluzivní pedagogika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Požadavky na studenta:   úspěšné absolvování písemné zkoušky z obsahu učiva.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP003