FVP:SP25PP006 Znakový jazyk I - Informace o předmětu
SP25PP006 Znakový jazyk I
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 26/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Alena Hendrychová (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Zuzana Pavliňáková
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků - Rozvrh
- Čt 25. 9. 10:35–12:10 C206, Út 30. 9. 9:45–11:20 C203, Čt 9. 10. 10:35–13:00 C208, Út 14. 10. 9:45–11:20 C208, Čt 23. 10. 10:35–12:10 C206, Čt 6. 11. 10:35–13:00 C208, Út 11. 11. 9:45–11:20 C208, Čt 20. 11. 10:35–12:10 C206, Út 25. 11. 9:45–11:20 C203, Čt 4. 12. 10:35–12:10 C206, Út 9. 12. 9:45–11:20 C208, Čt 18. 12. 10:35–12:10 C206
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základní znalosti týkající se problematiky osob se sluchovým postižením a popsat komunikační systémy osob se sluchovým postižením v České republice, což povede k lepší orientaci v kultuře Neslyšících. Dále seznámit se základní terminologií, legislativními opatřeními a vysvětlit výrazné odlišnosti potřeb v komunikaci osob se sluchovým postižením. Součástí výuky je přímá komunikace v českém znakovém jazyce. Student si osvojí základní pozice rukou, naučí se jednotlivé znaky, postupně bude rozvíjet vlastní znakovou zásobu.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení: Odborné znalosti: - student se orientuje v problematice osob se sluchovým postižením - student zná teoretické souvislosti s tématem komunikačních systémů osob se sluchovým postižením - student rozumí základní terminologii a legislativním opatřením - student se orientuje v hlavních odlišnostech a potřebách osob se sluchovým postižením Odborné dovednosti: - student dokáže používat základní pozice rukou, v rámci jednotlivých znaků z běžného života - student umí používat znaky doporučené znakové zásoby - student umí používat klasifikátory a specifické znaky - student je schopen reflektovat a použít práci celého těla, spojenou s vizuálně pohybovými prostředky komunikace Obecné způsobilosti: - student umí samostatně komunikovat v rámci dané znakové zásoby - student umí aplikovat zásobu znaků do běžné komunikace, rozhovoru a vyprávění
- Osnova
- Obsah: 1. Význam sluchové percepce 2. Osoby se sluchovým postižením. Kulturní a jazyková menšina Neslyšících 3. Klasifikace sluchových vad podle stupně sluchového postižení 4. Prelingválně a postlingválně získané vady sluchu 5. Duální postižení zraku a sluchu 6. Specifika a zásady komunikace s osobami se sluchovým postižením 7. Český znakový jazyk 8. Znakovaná čeština. Prstová abeceda (daktyl) 9. Vizualizace mluvené češtiny. Písemný záznam mluvené češtiny 10. Znakové vs. mluvené jazyky. Gesto vs. znak 11. Klasifikace znaků českého znakového jazyka 12. Sociální služby pro osoby se sluchovým postižením
- Literatura
- povinná literatura
- MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3412-8.
- PEŠKOVÁ, K. Český znakový jazyk pro pedagogy českých neslyšících. Praha: Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené - Jazykové centrum Ulita, 2011. ISBN 978-80-87526-00-2.
- LANGER, J. Znakové systémy v komunikaci neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3746-0
- ZARUBOVÁ, P. Znakový jazyk pro studenty se speciálními potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-962-9.
- RŮŽIČKOVÁ, M. Učíme se českou znakovou řeč: společná učebnice pro děti předškolního věku a jejich rodiče. Praha: Septima, 2012. ISBN 978-80-7216-302-1.
- doporučená literatura
- LEIGH, I. W., ANDREWS, J. F. Deaf People and Society: Psychological, Sociological, and Educational Perspectives. New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-90814-7.
- VYSUČEK, P. Specifické znaky v českém znakovém jazyce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-24-2.
- FALTÍNOVÁ, R. Vlastní jména osobní v českém znakovém jazyce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-32-7.
- CÉZOVÁ, V. Jsem jedno [ucho] 2020. Praha: Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR, 2020. ISBN 978-80-270-8182-0.
- KRONUSOVÁ, M. Možnosti poskytování tlumočnických služeb pro neslyšící. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-12-9.
- neurčeno
- PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7290-635-2.
- REDLICH, K. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0.
- KRAHULCOVÁ, B. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. ISBN 978-80-903863-2-7.
- SKÁKALOVÁ, T. Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016. ISBN 978-80-7435-628-5.
- VOJTECHOVSKÝ, R. Úvod do kultúry a sveta Nepočujúcich. Bratislava: Myslím - centrum kultúry Nepočujúcich, 2011. ISBN 978-80-970601-0-7.
- Výukové metody
- Studijní pomůcky: PAVLIŇÁKOVÁ, Z., ZARUBOVÁ, P. Základy znakového jazyka. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Požadavky na studenta: Aktivní účast v hodinách (min. 80 % docházka). Video-výstup v českém znakovém jazyce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP006