FVP:SP25PP046 Poruchy autistického spektra - Informace o předmětu
SP25PP046 Poruchy autistického spektra
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studenty na specifika výchovy a vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra, na vytvoření podmínek pro jejich edukaci, seznámit studenty s novými trendy ve vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení: Odborné znalosti: - student dokáže charakterizovat autismus, popsat jednotlivé poruchy autistického spektra - student zná legislativu týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra, zvláště vyhlášku č. 27/2016 Sb. ve vztahu k podpůrným opatřením - student dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s poruchou autistického spektra - student se bude orientovat v etiologii a diagnostice Odborné dovednosti: - student je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s poruchou autistického spektra ve vztahu k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu - student je schopen u žáků s poruchou autistického spektra aplikovat speciální metody a formy práce - student je schopen ve výuce žáků s poruchou autistického spektra využít nabytých teoretických poznatků Obecné způsobilosti: - student umí využít získané teoretické poznatky v edukaci žáků s poruchou autistického spektra - student umí samostatně vytvořit a aplikovat speciální didaktické pomůcky - student umí samostatně aplikovat metodu strukturovaného učení ve výuce žáků s poruchou autistického spektra s ohledem na individuální možnosti jednotlivých žáků
- Osnova
- Obsah: 1. Vývoj a změny přístupů k dětskému autismu, demografické charakteristiky 2. Charakteristické projevy, deficity a chování 3. Popis jednotlivých poruch autistického spektra 4. Diagnostika poruch autistického spektra 5. Diferenciální diagnostika 6. Intervence u osob s poruchou autistického spektra 7. Edukace jedinců s autismem, povinnost školní docházky 8. Metoda strukturovaného učení, TEACCH program 9. Klíčové oblasti rozvoje 10. Poradenství 11. Organizace pro podporu osob s autismem 12. Péče o osoby s autismem v zahraničí
- Literatura
- povinná literatura
- THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
- ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8
- BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5930-6.
- ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Praha: Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-7676-621-1.
- BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5781-4.
- doporučená literatura
- MCCANN, Lynn. All about autism: a practical guide for primary teachers. A Speechmark Book. Abingdon, Oxon: Routledge, Taylor & Francis Group, 2023. ISBN 978-1-032-24779-3.
- GRANDIN, T. Mozek autisty: myšlení napříč spektrem. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3115-8.
- RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0984-3.
- KURTZ, L. A. Hry pro rozvoj psychomotoriky pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0800-6.
- ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
- GRANDIN, T. Jak to vidím já: osobní pohled na autismus a Aspergerův syndrom. Praha: Pragma, 2022. ISBN 978-80-242-7858-2.
- neurčeno
- ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6.
- RADEMACHER, T. It Won‘t Be Easy: An Exceedingly Honest (and Slightly Unprofessional) Love Letter to Teaching. Minneapolis, MN: University Of Minnesota Press, 2017. ISBN 978-1-5179-0112-7.
- ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávaní dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
- ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 97880-7464-661-4.
- HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
- Výukové metody
- Studijní pomůcky: ADAMUS, P. Poruchy autistického spektra. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Příprava, realizace a prezentace obsahující záznamy přípravy na přímou práci s žáky s poruchou autistického spektra zaměřené na aplikaci a praktické uplatnění intervenčních strategií žáků s vlastní evaluací. Odevzdání portfolia a jeho prezentace je podmínkou přihlášení k didaktickému testu. Didaktický test je složen z otevřených otázek, jež vycházejí z otázek a úkolů uvedených ve studijních materiálech k předmětu. Didaktický test je zaměřen jednak na teoretickou znalost klíčových pojmů týkající se edukace žáků s poruchou autistického spektra, jakož i dovednost aplikovat získané teoretické poznatky do pedagogické praxe
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP046