UPPVIK074 Herní aktivity v prevenci rizikového chování

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
10 hod./semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a praxí herních aktivit jako nástroje v prevenci sociálně patologických jevů. Předmět se zaměřuje na rozvoj sociálních dovedností, týmovou spolupráci, zážitkovou pedagogiku a zvýšení povědomí o pozitivních účincích her na sociální interakci.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student: Vysvětlí základní principy využívání herních aktivit v prevenci rizikového chování. Uvede příklady vhodných her pro různé cílové skupiny s ohledem na věk a specifické potřeby. Připraví a povede herní aktivitu včetně jasného vysvětlení pravidel a motivace účastníků. Uplatní různé způsoby adaptace her na odlišné skupinové podmínky. Reflektuje průběh a výsledky herní aktivity, identifikuje její přínosy a možná rizika. Prokáže dovednosti v oblasti týmové spolupráce, komunikace, empatie a dalších měkkých dovedností prostřednictvím herních aktivit.
Osnova
Úvod do herních aktivit (definice a význam, historie, typologie) Hra v kontextu pedagogiky a psychologie (sociální teorie her, psychologické aspekty her, vliv na osobnostní rozvoj, zážitková pedagogika) Příprava, realizace, reflexe a etika herní aktivity Jak vést herní aktivitu – vysvětlování pravidel, motivace účastníků, adaptace hry podle potřeby skupiny Výběr vhodných her pro různé cílové skupiny (věk, specifické potřeby – např. ADHD, mentální postižení, nadprůměrné IQ) Herní aktivity a prevence Intrapersonální hry (poznání svého já, rozvoj emocí) Interpersonální hry (vztahy ve skupině, skupinová dynamika, řešení konfliktů prostřednictvím her) Hry na rozvoj měkkých dovedností – komunikace, empatie, frustrační tolerance, kooperace a další sociální dovednosti Práce se hrou v online prostředí a hra s příběhem
Literatura
    povinná literatura
  • Sofa (n.d.). Metodiky RRRR. https://www.societyforall.cz/metodiky-rrrr
  • Gruzewski, K. (2023). 150 terapeutických her pro dospívající. Praha: Portál.
  • Hanuš, R., Haková, J. a kol. (2023). Praktická učebnice zážitkové pedagogiky. Praha: Grada.
  • Plummer, D. (2018). Hry pro rozvoj všímavosti u dětí. Praha: Portál.
  • Hermochová, S. (2004). Hry pro dospělé. Praha: Grada.
    doporučená literatura
  • Silverman, Y. (2024). Vnitřní příběhy: Práce s mýty a pohádkami v terapii. Praha: Portál.
  • Rollnick, S. (2017). Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál.
  • Kolařík, M. (2019). Interakční psychologický výcvik. 2., doplněné a přepracované vydání. Praha: Grada.
  • Procházková, Michálková, M. (2023). Seznamovací hry pro děti. Praha: Grada.
  • D´Amico, D. (2023). Arteterapeutické aktivity a mindfulness pro děti a dospívající s psychickými obtížemi. Praha: Portál.
  • Procházková, Michálková, M. (2023). Seznamovací hry pro děti. Praha: Grada.
Výukové metody
Praktický nácvik herních aktivit včetně jejich vedení Společné hraní a reflexe odehraných her Skupinová práce při přípravě a realizaci her pro různé cílové skupiny Diskuse nad zkušenostmi a možnostmi využití her v prevenci rizikového chování Krátké úvodní vstupy vyučující k teorii a kontextu herních aktivit
Metody hodnocení
Aktivní účast na výuce a zapojení do herních aktivit Návrh a realizace vlastní herní aktivity pro vybranou cílovou skupinu
Informace učitele
Konzultace: via MS Teams po domluvě
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.