UPPVIP039 Sociologie dětství a dítěte

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
St 13:05–13:50 C202
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP039/A: St 13:55–14:40 C202, J. Kočí
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní znalosti o disciplíně, která se zabývá sociálním postavením, rolí a problémy dětí, jejich postavením v sociálních skupinách, a to v souvislosti s tím jak významnou součástí je etapa dětství v rámci celého životního cyklu člověka. Zvláštní důraz je zde kladen na charakteristiku proměn věkových a sociálních kategorií dětí a mládeže, jejich socializaci a současným sociálním problémům. Student prokáže porozumění základním termínům, teoriím, kategoriím a procesům z oblasti sociologie dětství, jakými jsou zejména sociologie dítěte, sociologie mládeže, sociologie výchovy, sociální prostředí, sociální vztahy, sociální komunikace apod. Student se taktéž zorientuje v základních metodách a technikách sociologického výzkumu. Získané znalosti z oblasti sociologie dětství bude student schopen systematicky a konzistentně dále zprostředkovávat.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen objasnit sociální postavení a roli dítěte ve společnosti; popsat vliv socializačních činitelů (rodiny, školy a volnočasových organizací); identifikovat současné problémy dětí a mládeže.
Osnova
  • 1. Sociologické kategorie dětství, dítěte a rodiny
  • 2. Demografické charakteristiky rodin, její podoby a modality
  • 3. Rodina, typologie, modely, rodinná schémata a komunikační systémy
  • 4. Rodinné působení, styly a modely v kontextu mezigeneračního učení
  • 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené rodiny, faktory a jejich kauzality
  • 6. Syndromy vyplývající z nesprávného rodinného působení
  • 7. Sociální deviace a sociální patologie v rodinných schématech
  • 8. Typologie nerodinných výchovných prostředí a jejich provázanost s rodinou
  • 9. Institucionální výchova a institucionální péče
  • 10. Ohrožené děti a systém péče
  • 11. Interetnické rodiny, identita a identifikace, rodinné afiliace
  • 12. Etnicky odlišné děti v českém školském systému
Literatura
    povinná literatura
  • Martin Kaleja. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0. info
  • KRAUS, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3. info
  • MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, s. r. o., 2010. ISBN 978-80-7367-739-8. info
  • RABUŠICOVÁ, M., KAMANOVÁ, L., PEVNÁ, K. O mezigeneračním učení. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0. info
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
  • GABRIEL, N. The Sociology of Early Childhood. Critical Perspective. SAGE Publications Ltd. 2017. ISBN-10: 1446272982 / ISBN-13: 978-1446272985.
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
    doporučená literatura
  • HAMPLOVÁ, D., ŠALAMOUNOVÁ, P., ŠAMANOVÁ, G. (Eds.) Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 8073300826.
  • Martin Kaleja. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0. info
  • Martin Kaleja a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9. URL info
  • SIROVÁTKA, T., HORA, O. (eds.). Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Brno, 2008. ISBN 978-80-7326-140-5. info
Výukové metody
Přednáška s diskuzí, práce s textem a obrazem, situační metody, kooperativní výuka, samostatná práce
Metody hodnocení
docházka na semináře 80 %, plnění úkolů v rámci seminářů, ověření znalostí v rozsahu povinné literatury a přednášek formou písemné zkoušky
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/UPPVIP039