OPF:PEMBKPDK Podnikání - Informace o předmětu
PEMBKPDK Podnikání
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2024
- Rozsah
- 16/0/0. Přednáška 16 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 18. 10. 8:05–9:40 MS, Pá 8. 11. 8:05–9:40 MS, Pá 29. 11. 8:05–9:40 MS
- Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 107 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 65/107, pouze zareg.: 1/107 - Mateřské obory/plány
- Marketing (program OPF, B_MAR)
- Obchod a marketing (program OPF, B_EM)
- Podnikání (program OPF, B_EM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu podpořit podnikavost a kreativitu studentů. Dílčím cílem je seznámit je s podnikatelskými kompetencemi a základními znalostmi o i různých formách podnikání. Pomocí případových studií chceme ve studentech probudit podnikavost, kreativitu při řešení konkrétních podnikatelských situací v různých oblastech podnikání při využití základních teoretických znalostí. V předmětu je kladen důraz na týmovou spolupráci na praktických úkolech, např. zadaných v Business Gate Academy či dalšími subjekty.
- Osnova
- 1. Podnikatel, podnikání a výklad základních pojmů
- Podnikatel a jeho definice. Vymezení podnikání. Vyhodnocení vlastního potenciálu pro podnikání. Metody podporující podnikavost.
- 2. Podnikání a jeho podpora
- Vymezení malých a středních podniků dle platné legislativy. Podpora malých a středních podniků (MSP) a začínajících podnikatelů. Ekosystémy podporující podnikání (inkubátory, akcelerátory, coworkingová centra). Možnosti využívat mentoringu a koučingu při podnikání.
- 3. Vlastní vstup do podnikání
- Zhodnocení vlastní myšlenky do podnikání. Využití Lean Canvas pro zhodnocení myšlenky. Základní struktura podnikatelského plánu. Analýza prostředí, analýza rizik takto připravených plánů.
- 4. Specifické skupiny podnikatelů
- Rodinné podnikání a následnictví. Podnikání mladých, podnikání žen. Sociální podnikání. Využívání příležitostí a odlišností na trhu.
- 5. Provozní management podniku
- Základní principy v řízení podniku začínajícího podniku v oblasti personální, finanční, provozní. Ekonomické minimum pro začínajícího podnikatele. Krizové řízení související s životním cyklem podniku.
- 6. Rozvoj podnikání
- Tvorba sítí a aliancí v podnikání. Inovace jako zdroj růstu a rozvoje podniku. Scale-up tendence v podnikání. Finanční propojování podniků.
- 7. Mezinárodní rozměr podnikání
- Strategie a struktury mezinárodního obchodu, zvláštní role různých funkcí mezinárodního obchodu. Formulace a provádění strategií, plánů a taktik k úspěchu v mezinárodních obchodních aktivitách. Licencování a franchising, hlavní výhody a nevýhody.
- Literatura
- povinná literatura
- DUHÁČEK ŠEBESTOVÁ, Jarmila. Podnikání: Distanční studijní text. Karviná: Slezská univerzita v Opavě Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2020. info
- MULAČOVÁ, V. a P. MULAČ. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4780-4. info
- VEBER, J. a J. SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 820694501. info
- Metody hodnocení
- Bodovaná celosemestrální práce, vycházející z aktivní účasti na seminářích (30 % hodnocení), prezentace výsledků práce a diskuse (20 % hodnocení), zkouška (50 % hodnocení). Celkové hodnocení studenta dáno součtem získaných bodů. Minimální hranice úspěšnosti je 60 % z jejich celkového počtu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2024/PEMBKPDK