MARBKEKO Ekonomika obchodu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2013
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
MARBAMAR Marketing || MARBEMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBEMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Předmět seznamuje s úlohou a funkcemi obchodu a jeho vztahem k národnímu hospodářství v tržní ekonomice. Součástí je přehled maloobchodních prodejních jednotek, jejich životní cyklus a rozdíly mezi maloobchodem a velkoobchodem. Studenti si osvojí problematiku fungování obchodně provozní jednotky, jejího okolí a rozvoje maloobchodní sítě z územního hlediska a systémového pojetí obchodní technologie. Teorie a praxe maloobchodního prodeje je rozvedena a zaměřena na jeho řízení se zdůrazněním na techniku a psychologii prodeje včetně kontrolních činností.
Osnova
  • 1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
    2. Stručný vývoj čs. obchodu
    3. Řešení technologie obchodního provozu
    4. Systémy řízení maloobchodu, velkoobchodu a logistiky
    5. Teorie a praxe maloobchodního prodeje - zřízení prodejny
    6. Skladování ve velkoobchodních skladech
    7. Osídlení jako základna územní organizace obchodního podnikání
    8. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě
    9. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
    10. Psychologie a technika prodeje.
    11. Ochrana zájmů spotřebitelů
    1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
    Vznik obchodu, jeho podstata a historie trhu. Základní činitelé obchodní činnosti. Funkce obchodu, druhy obchodu.
    2. Stručný vývoj čs. obchodu
    Obchod za první republiky a 2. světové války. Vývoj obchodu v letech 1945-1950 a v období centrálně plánované ekonomiky. Transformace obchodu po roce 1989. Postavení současného českého obchodu v národním hospodářství. Organizování prodejní činnosti ve firmě Baťa.
    3. Řešení technologie obchodního provozu - 1. část
    Systémové pojetí obchodního provozu. Zboží jako obchodní sortiment, jako technologické skupiny a zásoby zboží. Obchodní operace, mechanizační prostředky a obchodní zařízení.
    4. Řešení technologie obchodního provozu - 2. část
    Plochy, dispoziční řešení maloobchodních jednotek a pohyb zboží v jednotkách. Základní ukazatele obchodního provozu. Formy prodej a kritéria jejich volby.
    5. Systémy řízení maloobchodu, velkoobchodu a logistiky - 1. část
    Povaha a význam maloobchodu. Životní cyklus maloobchodu a hypotéza maloobchodního okruhu. Druhy maloobchodníků dle jejich podstatných znaků.
    6. Systémy řízení maloobchodu a velkoobchodu a logistiky - 2. část
    Velkoobchod, jeho význam a funkce, hlavní druhy velkoobchodníků. Logistika v obchodním podnikání a fyzická distribuce zboží.
    7. Teorie maloobchodního prodeje- zřízení prodejny
    Zřízení prodejny - podnikatelský záměr. Hygienické minimum pro podnikatele. Zřizování nové provozovny z pohledu hygieny. Projekt prodejny. Řešení exteriéru a interiéru prodejny.
    8. Skladování ve velkoobchodních skladech
    Základní druhy skladů dle jejich funkce, stupně mechanizace a provedení. Volba skladu dle cílového trhu. Doprava, kritéria její volby a klasifikace.
    9. Osídlení jako základna územní organizace obchodního podnikání
    Soustava osídlení, její vymezení, principy vývoje a řešení sídelní soustavy. Vývoj české sídelní soustavy, hierarchie spádovosti a střediskovosti. Struktura osídlení, střediska oblastního, obvodního, místního významu, jejich funkce a vztah k charakteru obchodní vybavenosti.
    10. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě
    Maloobchodní síť, základní pojmy a členění. Systemizace a specializace maloobchodních jednotek. Vývojové tendence v maloobchodní síti. Principy řešení maloobchodní sítě, akční rádius a dostupnost jednotek, nákupní spád a míra realizace výdajů obyvatelstva, rozmístění maloobchodních jednotek, prostorová a provozní koncentrace maloobchodní sítě, stupně obchodní vybavenost sídelních útvarů.
    11. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
    Plánování a rozpočtování prodeje, základní struktura jednotlivých stránek rozpočtu. Odhad plánu obratu a jeho východiska. Řízení a plánování zásob. Základní výběr sortimentu. Realizace prodejních cen v maloobchodě.
    12. Psychologie a technika prodeje
    Motivace zákazníků, typy zákazníků a jejich chování. Komunikace se zákazníkem. Námitky zákazníků - argumentační agenda prodejce. Obchodní jednání, jeho pr
Literatura
    povinná literatura
  • CIMLER, P. a KOL. Retail Management (vybrané kapitoly). Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6. info
  • STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná: SU OPF, 2005. ISBN 80-7248-296-3. info
  • STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná: OPF SU, 2003. ISBN 80-7248-192-4. info
    doporučená literatura
  • Odborné časopisy. Moderní obchod (ročníky od r. 2000). info
  • STARZYCZNÁ, H. Vývoj životního cyklu maloobchodních jednotek v českých zemích. Karviná: SU OPF, 2006. info
  • BETANCOURT, R., R. The Economics of Retailing and Distribution. Cheltenham: Edward ELGAR, 2004. ISBN 1-84542-764-5. info
  • HOROVÁ, O. Ochrana spotřebitele. Praha:VŠE, 2002. ISBN 80-245-0290-9. info
  • GITMAN, L., MCDANIEL,C. The Future of Business. Cincinnati: SouthWestern College Publishing, 2002. ISBN 0-324-1212575-5. info
  • KOL. Obchod a služby (vybrané kapitoly). Plzeň: ZČU, 2001. ISBN 80-7082-795-5. info
  • STARZYCZNÁ, H., STEINER, J. Maloobchod v českých zemích v proměnách let 1918-2000. Karviná: SU OPF, 2000. ISBN 80-7248-084-7. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
zpracování projektu maloobchodní jednotky, písemná forma zkoušky
AktivityNáročnost [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž93
Přednáška6
Zkouška40
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014.