MARBKMAS Marketing služeb

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2013
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Miroslava Vaštíková (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Vaštíková
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
MARBAMAR Marketing || MARBEMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBEMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit posluchače s aplikací marketingu v oboru služeb. Kurz zahrnuje objasnění definice služeb a specifických vlastností služeb, které jsou důvodem k rozšíření marketingového mixu ve službách. Umožní pochopit význam a metody marketingového výzkumu ve službách, tvorbu strategického plánu a využívání jednotlivých nástrojů marketingového mixu ke zdokonalování procesu poskytování služeb.
Osnova
  • 1. Co jsou to služby
    2. Marketingový přístup ke službám
    3. Strategické marketingové plánování
    4. Marketingový výzkum ve službách
    5. Produkt ve službách
    6. Ceny služeb
    7. Distribuce služeb
    8. Komunikační mix
    9. Lidé ve službách
    10. Materiální prostředí
    11. Procesy ve službách
    12. Řízení kvality ve službách
    13. Specifika služeb neziskových organizací
    1. Definice a vývoj služeb, marketingový přístup ke službám. Vlastnosti služeb. Klasifikace služeb.
    2. Zvláštnosti marketingu v oblasti služeb, specifika služeb poskytovaných veřejným sektorem. Marketingová strategie a marketingový mix, přizpůsobený vlastnostem služeb.
    3. Významem marketingového plánování ve službách. Základní prvky marketingového plánování a jeho funkce. Vztah mezi plánem organizace a marketingovým plánem. Postup strategického marketingového plánování.
    4. Marketingový výzkum, metody a postup. Specifika marketingového výzkumu ve veřejných službách.
    5. Definování produktu služba a popis prvků, které pojem produkt služba obsahuje. Strategii produktu služby vzhledem k životnímu cyklu. Význam značky produktu a vývoj nových služeb.
    6. Vlivy, s nimiž musíme při tvorbě cen služeb počítat, základy cenové tvorby. Metody a taktiky stanovení cen služeb a jejich aplikování v praxi.
    7. Faktory ovlivňující distribuci služeb a rozhodování o umístění služeb. Flexibilita produkce a spotřeby služeb. Nepřímá distribuce a úloha zprostředkovatelů služeb. Řízení distribuce hmotných prvků služeb.
    8. Nástroje a strategie uplatňování komunikačního mixu ve službách. Zhodnocení nástrojů komunikačního mixu z hlediska vhodnosti jejich užití a výhod, které přinášejí jak organizacím, které je uplatňují, tak i jejich zákazníkům.¨
    9. Význam a postavení zaměstnanců služeb. Metody řízení pracovní síly ve službách. Interní marketing.
    10. Vliv prostředí a jeho prvků na pocity a nálady lidí, zákazníků i zaměstnanců služeb. Řízení materiálního prostředí - základního a periferního prostředí. Strategie vytváření požadované atmosféry.
    11. Členění procesů poskytování služeb. Kritická místa při poskytování procesů služeb. Řízení kapacit, tak aby byly v souladu s poptávkou po službách. Měření produktivity procesů při poskytování služeb.¨
    12. Význam kvality pro zákazníky i poskytovatele služeb. Metody, jimiž se dá kvalita služeb zjišťovat a to jak z pohledu zákazníka, tak i z pohledu organizace. Způsoby stanovování standardů kvality služeb.
    13. Specifické faktory, které ovlivňují marketingový přístup k poskytování služeb neziskovými organizacemi. Specifické marketingové strategie pro neziskové organizace.
Literatura
    povinná literatura
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2721-9. info
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb. Distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-386-2. info
  • JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-7169-995-0. info
    doporučená literatura
  • VYSEKALOVÁ, J. a KOL. Chování zákazníka. Jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3. info
  • KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing management (vybrané kapitoly). Boston: Pearson Education, 2011. ISBN 978-131-469-81. info
  • SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-494-9. info
  • KOTLER, P. Moderní marketing (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1545-2. info
  • WIRTZ, CH. J. Services Marketing: people, technology, strategy. Prentice Hall, Pearson Education, 2007. ISBN 0-13-187552-3. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
seminární práce doplněna vlastním šetřením u firem poskytujících služby, prezentace, zápočtový test
AktivityNáročnost [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž103
Přednáška6
Zápočet30
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014.