MARDKSMR Strategické marketingové řízení

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2013
Rozsah
Přednáška 40 HOD/SEM. 15 kr. Ukončení: dzk.
Vyučující
doc. Ing. Xenie Łukoszová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozšířit znalosti v oblasti využívání marketingových metod a postupů v řízení firem. Dále rozvinout schopnosti samostatně vypracovávat tržní analýzy a na jejich základě vytvářet marketingové strategie.
Osnova
  • 1. Metodologie strategického marketingu
    2. Marketingová strategie a taktika ve společnosti
    3. Strategická východiska pro tvorbu marketingových programů
    4. Strategický základ marketingového řízení
    5. Prognostické scénáře a strategický informační systém
    6. Od scénářů ke strategiím
    7. Strategický marketingový proces - realizační etapa
    8. Strategický význam transformací v podnikové sféře
    1. Obsah marketingového řízení. Strategická marketingová analýza jako východisko marketingového plánu. Analytické metody. Analýza a měření trhu. Analýza subjektů trhu (zákazník, konkurence, maloobchod). Analýza ziskovosti a marketingové produktivity.
    2. Poslání společnosti, strategie společnosti a marketingové cíle. Marketingové strategie, jejich kvalifikace a vhodnost použití.
    3. Marketingové programy. Výrobkové programy. Cenové programy. Reklamní programy. Programy podpory prodeje. Prodejní a distribuční programy.
    4. Organizace marketingových činností. Marketingový plán, jeho implementace a kontrola. Marketingový audit. Marketingové modely.
    5. Marketingový informační systém. Predikce budoucího vývoje a scénáře vývoje. Metody plánování a prognózování. Kauzální analýza a monitorování signálních informací. Scénáře vývoje a rozhodování. Případové studie. Scénářová technika jako nástroj umožňující systematické zacházení s nejistotami v okolí firmy.
    6. Základní scénář - klíčová strategická rozhodnutí. Alternativní marketingové strategie a vyhodnocování strategií. Parciální přístupy k marketingovým strategiím. Integrované přístupy k marketingovým strategiím.
    7. Úkoly realizační etapy. Metodologický a metodický základ průběhu realizační etapy. Realizační aktivity a typické konflikty implementace. Marketingový kontroling. Vytvoření efektivní marketingové organizace.
    8. Transformace v makroprostředí a mikroprostředí. Strukturální změny. Teorie trendů, globální trendy, technologické a technické průlomy, globalizace a globalizační průvodní jevy. Interkulturní marketing. Nová paradigmata marketingu. Očekávání zákazníků, odběratelů, uživatelů. CRM jako součást strategického marketingového řízení.
Literatura
    doporučená literatura
  • SVĚTLÍK, J. Marketing pro evropský trh. Grada, 2003. ISBN 80-247-0422-6. info
  • KERIN, R.,A., HARTLEY, S.W., RUDELIUS, W. Marketing. New York: Mc Graw-Hill, 2011. ISBN 978-0-07-352993-6. info
  • STARZYCZNÁ, H. Transformace maloobchodu v České a Slovenské republice v letech 1993-2003 v jejích historických souvislostech. Vědecká monografie. Karviná: SU OPF, 2011. ISBN 978-80-7248-666-3. info
  • ŠVIHLÍKOVÁ, I. Globalizace a krize. Všeň: Grimmus, 2010. ISBN 978-80-87461-01-3. info
  • DARROCH, J. Marketing Through Turbulent Times. New York: Palgrawe, 2010. ISBN 978-0-230-23730-8. info
  • KOTLJAROV, I., D. Marketing: učebnoje posovje. Moskva: Eksmo, 2010. ISBN 978-5-699-35363-7. info
  • KOL. Marketing a nová ekonomika. Praha: C. H. Beck, 2009. ISBN 978-80-7400-146-8. info
  • KOPRLOVÁ, J., KOPRLA, M. Marketing: studie z mezinárodní praxe. Beroun: Newsletter vydavatelství, 2009. ISBN 978-80-7350-084-9. info
  • HANZELKOVÁ, A., KEŘKOVSKÝ, M., ODEHNALOVÁ, D., VYKYPĚL, O. Strategický marketing. Teorie pro praxi. Praha: C.H.Beck, 2009. ISBN 978-80-7400-120-8. info
  • KOL. Strategický marketing: teorie v praxi. Praha: C.H. Beck, 2009. ISBN 978-80-7400-120-8. info
  • NIRMALYA, K. Marketing jako strategie vedoucí k úspěchu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2439-3. info
  • KOTLER, P., KELLER, K.,L. Marketing Management. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1359-5. info
  • TOMEK, G., VÁVROVÁ, V. Marketing od myšlenky k realizaci. Praha: Professional Publishing, 2007. ISBN 978-80-86946-45-0. info
  • Mc DONALD, M. Marketing plans: how to prepare them, how to use them. Amsterdam: Elsevier, 2007. ISBN 978-0-7506-8386-9. info
  • FIFIELD, P. Marketing Strategy: the difference between marketing and markets. Amsterdam: Elsevier, 2007. ISBN 978-0-7506-5675-7. info
  • KOTLER, P., MAESINCEE, S., JAIN, D.,C. Marketing v pohybu: nový přístup k zisku, růstu a obnově. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-161-4. info
  • STARZYCZNÁ, H., KAUEROVÁ, L., PELLEŠOVÁ, P., SVOBODOVÁ, H. a KOL. Metodologie marketingu vztahů a její postavení v rámci strategického marketingu a řízení vztahů se zákazníkem (CRM)-praktické využití. Karviná: SU OPF, 2007. ISBN 978-80-7248-451-5. info
  • KOTLER, P., WONG, V., SAUNDERS, J., ARMSTRONG, G. Moderní marketing. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1545-2. info
  • KOZEL, R. a KOL. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
  • LOŠŤÁKOVÁ, H. B-to-B marketing: strategická marketingová analýza pro vytváření tržních příležitostí. Praha: Profesional Publishing, 2005. ISBN 80-86419-94-0. info
  • CHLEBOVSKÝ, V. CRM-Řízení vztahů se zákazníky. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0798-1. info
  • SVĚTLÍK, J. Marketing-cesta k trhu. Plzeň: Nakladatelství J. Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-48-2. info
  • ŠINDLER, P. Event marketing. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0646-6. info
  • KALKA, R., MÄSSEN, A. Marketing. Klíč k rozhodování, co prodávat, komu a jak. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-8413-7. info
  • ALSBURY, A., JAY, R. Marketing - to nejlepší z praxe. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-617-9. info
  • BUREŠ, I. Ofenzivní marketing. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-060-0. info
  • HORÁKOVÁ, H. Strategický marketing. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0447-1. info
  • SPÁČIL, V. Sylaby z marketingového řízení. Ostrava: Reponis, 2001. ISBN 80-86122-91-3. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Test
Informace učitele
ústní komisionální zkouška
písemná práce v rozsahu 10-15 stran bez příloh a její obhajoba u zkoušky

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž370
Přednáška40
Zkouška40
Celkem450
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, léto 2014, zima 2015.