PEMNKMAF Marketing finančních služeb

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2015
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty se specifickými problémy marketingu služeb finančního sektoru. Předmět upřesňuje specifika finanční služby a marketingového mixu ve finančních službách-7P. Pozornost je také věnována chování zákazníků, segmentaci finančního trhu, marketingovému výzkumu, tvorbě marketingové strategie a problematice budování dlouhodobých a vzájemně prospěšných vztahů se zákazníky - CRM.
Osnova
  • 1. Úloha marketingu ve finančních službách
    2. Chování zákazníků a segmentace finančního trhu
    3. Produkt - finanční služba
    4. Marketing platebních karet
    5. Cenová tvorba ve finančních službách
    6. Distribuce finančních služeb a materiální prostředí finanční pobočky
    7. Marketingová komunikace v oblasti finančních služeb
    8. Lidský faktor ve finančních službách
    9. Procesy v oblasti finančních služeb
    10. Marketingové plánování a strategie v oblasti finančních služeb
    11. Marketingový výzkum finančních služeb
    12. Aktivní vztah k finanční klientele - CRM
    1. Definování finančního marketingu a trhu. Marketing služeb, vlastnosti a klasifikace služeb. Marketingový mix ve službách - 7P. Subjekty na finančním trhu. Současné trendy ve finančních službách.
    2. Prostředí finančních služeb. Segmentace finančního trhu, marketingový trojúhelník. Positioning a repositioning finančních produktů. Chování zákazníků - hierarchie finančních potřeb, rozhodovací proces nákupu finanční služby.
    3. Definování finanční služby. Klasifikace a prvky finanční služby. Management finančních služeb. Produktový mix finanční instituce. Nástroje produktové politiky. Životní cyklus finančních produktů. Vývoj a cíle nových produktů na finančním trhu.
    4. Základní pojmy. Definování, výhody, historie a druhy platebních karet. Odcizení a ztráta platební karty (stoplistace, blokace). Nové trendy a technologie v oblasti platebních karet (biometrické identifikační metody).
    5. Definování, druhy cen. Cenové cíle. Metody a faktory tvorby ceny. Cenová strategie a taktika. Cenová elasticita. Package ve finančních službách.
    6. Definování distribuční problematiky. Faktory ovlivňující volbu distribuční strategie, typy distribučních strategií a kanálů. Úkoly a typy finančních poboček. Zřízení nové pobočky. Nové distribuční trendy - technologická distribuce. Materiální prostředí finanční instituce, prostorové a emocionální efekty barev.
    7. Cíle marketingové komunikace, komunikační proces. Základní terminologie v oblasti marketingové komunikace. Legislativní omezení prezentace finančních produktů. Komunikační mix finanční instituce.
    8. Emoce a doporučovatelé ve finanční reklamě. Podniková identita a image finanční instituce. Nové trendy v oblasti MK a jejich aplikace ve finanční sféře.
    9. Interní marketing finanční instituce a jeho cíle, funkční kvalita, zvyšování kvality zaměstnanců, kontrolní systémy. Kategorizace zaměstnanců finanční instituce. Úkoly, aktivity, schopnosti a vlastnosti prodejců v marketingovém procesu. Psychologie osobního prodeje, význam neverbální komunikace.
    10. Definování a kategorizace procesů. Zapojení klienta do procesů, vyřizování stížností, řízení spotřebitelské poptávky. Typy kontaktů se zákazníkem. Reengineering podnikových procesů. Kvalita finančních produktů.
    11. Definování strategického marketingového plánování. Poslání, vize, cíle. Marketingový audit. Marketingová strategie, druhy strategií. Marketingová kontrola.
    12. Základní pojmy marketingového výzkumu. Základní metody a techniky výzkumu. Fáze výzkumu. Kvalitativní metody výzkumu (skupinový rozhovor, sémantický diferenciál, projektivní techniky).
    13. Definování, prvky, cíle a přínosy CRM. Model "6 trhů". Zákaznická politika, hodnota vztahů se zákazníky. Transakční marketing x marketing vztahů. Budoucnost CRM - v-CRM.
Literatura
    povinná literatura
  • MATUŠÍNSKÁ, K. Marketing finančních služeb. Online. Karviná: SU OPF, 2009. ISBN 978-80-7248-520-8. [citováno 2024-04-23] info
  • WAITE, N. and CH. T. ENNEW. Marketing of Financial Services. Online. Oxford: Elsevier, 2007. ISBN 978-0-7506-6997-9. [citováno 2024-04-23] info
  • JUŘÍK, P. Platební karty: velká encyklopedie 1870-2006 (vybrané kapitoly). Online. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1381-0. [citováno 2024-04-23] info
  • PIRRIE, A. and P.MUDIE. Services Marketing Management. 3rd. Online. Oxford: Elsevier, 2006. ISBN 978-0-7506-6674-9. [citováno 2024-04-23] info
  • JANEČKOVÁ, L. Marketing finančních služeb. Online. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-197-5. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • EHRLICH, E. a D. FANELLI. The Financial Services Marketing Handbook: Tactics and Techniques That Produce Results.. Online. 2012. ISBN 9781118222409. [citováno 2024-04-23] info
  • VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J. Image a firemní identita (vybrané kapitoly). Online. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2790-5. [citováno 2024-04-23] info
  • SVOBODA, V. Public relations moderně a účinně (vybrané kapitoly). Online. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2866-7. [citováno 2024-04-23] info
  • NAGDEMAN, J. The Professional´s Guide to Financial Services Marketing: Bite-sized Insights for Creating Effective Approaches.. Online. 2009. ISBN 9780470467534. [citováno 2024-04-23] info
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně. Online. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2721-9. [citováno 2024-04-23] info
  • ENNEV, CH. T., WAITE, N. Financial services Marketing: an international guide to principles and practice. Online. Amsterdam: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2007. ISBN 0-7506-6997-7. [citováno 2024-04-23] info
  • CHLEBOVSKÝ, V. CRM-Řízení vztahů se zákazníky. Online. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0798-1. [citováno 2024-04-23] info
  • MEDVEĎ, J. Finančný a bankovný marketing. Online. Bratislava: Sprint, 2003. ISBN 80-89085-25-3. [citováno 2024-04-23] info
  • KORAUŠ, A. Marketing v bankovníctve a poisťovníctve (vybrané kapitoly). Online. Bratislava: Sprint, 2000. ISBN 80-88848-52-0. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
seminární práce, písemná forma zkoušky
AktivityNáročnost [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž67
Přednáška6
Zkouška40
Celkem119
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.