OPF:SV677S Ekonomika školství - Informace o předmětu
SV677S Ekonomika školství
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Petra Lebiedziková (přednášející)
- Garance
- Ing. Petra Lebiedziková
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, N_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Zařazení ekonomiky školství do systému věd. Objasnění problematiky odvětví školství z ekonomického hlediska. Získání poznatků o fungování školského systému v České republice, o jeho řízení a financování. Diskutování o aktuálních problémech českého vzdělávacího systému.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Úvod do ekonomiky školství
2. Veřejná správa ve školství
3. Ekonomické aspekty vzdělání
4. Regionální školství
5. Terciární vzdělávání
6. Soukromé školství
7. Vzdělání jako veřejný statek
8. Kvalita ve vzdělávání
9. Prognózování rozvoje vzdělávání
Obsah předmětu:
1. Ekonomika školství jako vědná disciplina. Postavení ekonomiky školství v systému věd. Základní pojmy, předmět, okruhy problémů a metody ekonomiky školství. Místo vzdělání v moderní ekonomice státu.
2. Vývoj veřejné správy ve školství od národních výborů až po současnost. Všeobecná státní správa ve školství a územní řízení školství. Specializovaná státní správa ve školství a odvětvové řízení školství.
3. Základní poslání vzdělávání. Ekonomické a mimoekonomické účinky vzdělání. Užitky vzdělání, vztah nákladů a užitků vzdělání. Ekonomická efektivnost vzdělání. Vztah mezi investicemi do vzdělání a příjmy ze vzdělání. Faktory ovlivňující ekonomickou efektivnost vzdělání. Možnosti zvyšování efektivnosti vzdělávání.
4. Systém mateřských, základních a středních škol. Školský zákon. Zřizování, řízení a financování regionálního školství. Aktuální problémy.
5. Vyšší odborní školy a veřejné vysoké školy. Jejich zřizování, řízení a financování. Základní ustanovení vysokoškolského zákona. Aktuální problémy.
6. Význam soukromého školství. Možnosti zřizování soukromých škol v ČR. Financování soukromého školství v ČR. Postup při zřizování soukromé střední školy a soukromé vysoké školy. Aktuální problémy.
7. Teorie statků, tržní selhání, typologie statků. Charakteristické znaky vzdělání jako veřejného statku. Problémy alokace zdrojů na vzdělání. Substituční vztah mezi efektivností a rovností při poskytování vzdělání. Substituční vztah mezi efektivností a rovností ve výdajích na vzdělání.
8. Vymezení pojmu kvality. Evaluace a hodnocení. Hodnocení kvality vysokých škol. Akreditace, postup akreditační komise.
9. Obsah a cíle prognostické činnosti ve vzdělávání. Prognózování obsahu vzdělávání a vzdělání. Metody prognózování. Prognózování nákladů na školství.
V rámci výuky kurzu jsou využita elektronická média zejména v laboratoři VES (dataprojektor, TV, video, PC).
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Úspěšné složení písemného testu v průběhu semestru z doposud probrané látky s minimálně 60 % úspěšností, je předpokladem přijetí ke zkoušce. Absolvování předmětu je uzavřeno ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/SV677S