MARBEMOB Marketing obcí a regionů

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Vaštíková (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Vaštíková
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
MARBAMAR Marketing || MARBEMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBEMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Cílem předmětu je vysvětlit možnosti využití marketingu ve veřejné správě. Předmět objasňuje marketingové prostředí měst a obcí a vymezuje základní nástroje marketingové analýzy. Vysvětluje používání specifického marketingového mixu, uvádí postupy a metody vytváření strategie obce (města) či regiónu.
Osnova
  • 1. Vývoj a aplikace marketingové koncepce obcí a regiónu
    2. Poznání marketingového prostředí
    3. Hledání pozice obce a segmentace zákazníků.
    4. Marketingový mix
    5. Produkt obce
    6. Cena a distribuce
    7. Komunikační mix
    8. Lidé
    9. Materiální prostředí
    10. Procesy
    11. Partnerství
    12. Marketingová strategie
    13. Podnikatelská kultura obce (regiónu)
    1. Marketing, nástroje marketingu a veřejné služby. Vývoj marketingové koncepce municipality, problémy, výhody. Typologie měst a obcí.
    2. Marketingové prostředí obce (regiónu). Vnější a vnitřní prostředí. Vnitřní marketingový informační systém. Specifika marketingového výzkumu obcí.
    3. Hledání postavení obce v konkurenčním prostředí. Positioning obce na trhu nových podnikatelských investic. Určování tržních segmentů obce. Zákazníci obce.
    4. Veřejné služby a marketing obce. Vlastnosti služeb a jejich důsledky pro marketing. Marketingový mix obce a jeho prvky.
    5. Produkt obce, jeho prvky, formy a úroveň. Kvalita produktu a problémy jejího měření. Využití technik marketingového výzkumu k hodnocení kvality. Specifika vývoje produktu obce.
    6. Východiska rozhodování o oceňování produktu obce. Cenová politika obce. Rozhodování o distribučních kanálech a kritéria volby. Umístění provozovatelů produktů obce, čas a vzdálenost. Metody distribuce obce.
    7. Komunikační mix, společná identita obce. Nástroje komunikačního mixu.
    8. Úloha pracovníků místní správy při realizaci produktu a jejich kategorizace. Interní marketing a jeho cíle. Úloha obyvatelů, návštěvníků a podnikatelů.
    9. Význam materiálního prostředí pro poskytování produktu obce. Základní a periferní prostředí. Řízení prostředí, plánování prostředí.
    10. Klasifikace procesů poskytování služeb obcí. Plánování procesu. Systém dodávky služeb a jeho optimalizace.
    11. Partnerství. Partneři obce a marketing vztahů. Uplatnění metody PPP - partnerství soukromého a veřejného sektoru.
    12. Strategické plánování obce a jeho specifika. Strategie a územní plánování. Využití SWOT analýzy pro plánování. Tvorba strategie obce (regiónu). Přibližování strategie obce jejím uživatelům.
    13. Definice podnikatelské kultury obce a její specifika. Organizační kultura obce (regiónu). Úloha obce při vytváření podnikatelské kultury a možnosti obce při jejich ovlivňování.
Literatura
    povinná literatura
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing obcí. Distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2011. info
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN P78-80-247-2721-9. info
  • JANEČKOVÁ, L.- VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing měst a obcí. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-750-8. info
    doporučená literatura
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN P78-80-247-2721-9. info
  • SARGEANT, A. Marketing Management for Nonprofit Organizations. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-927182. info
  • PAULIČKOVÁ, R. Regionálný a mestský marketing. Bratislava: Eurronikon, 2005. ISBN 80-88984-72-62. info
  • HANULÁKOVÁ, E., a KOL. Marketing územia. Bratislava: Ekonóm, 2004. ISBN 80-225-1918-9. info
  • KOTLER, P., ANDREASEN, A.R. Strategic Marketing for Non profit Organizations. Upper Saddle River, Prentice Hall, 2003. ISBN 013-041977-X. info
  • REKTOŘÍK, J., ŠELEŠOVSKÝ, J. a KOL. Jak řídit kraj, město, obec. Strategie komunikace řízení. Dil IV. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2957-9. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
seminární práce, doplněna vlastním šetřením ve vybrané obci, písemná zkouška
AktivityNáročnost [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž93
Přednáška6
Zkouška40
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013.