PEMBPMAK Marketingová komunikace

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2015
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (přednášející)
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Předpoklady
MARBAMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAG Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBKMAG Marketing || PEMBKMKT Marketing || PEMBPMAG Marketing || PEMBPMAR Marketing || PEMBPMKT Marketing
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zvládnout základní pojmy teorie marketingové komunikace. Porozumět základním metodám uplatňování jednotlivých druhů marketingové komunikace pro získávání lepšího postavení firmy na trhu. Věnovat se vytváření a užití jednotlivým prvkům komunikačního mixu jako je reklama, podpora prodeje, osobní prodej, Public Relations, Direct marketing, Sponzoring (nový prvek). Studenti se také dovědí zajímavosti ohledně nových trendů v marketingové komunikaci. Obsahem předmětu není pouze charakteristika jednotlivých prvků komunikačního mixu, ale také širší souvislosti jako je legislativní prostředí, psychologie reklamy a její vliv na zákazníky, výzkum a plánování marketingové komunikace, výběr a využití služeb reklamních a mediálních agentur.
Osnova
  • 1. Definování hlavních pojmů v oblasti marketingové komunikace, cílové skupiny zákazníků, segmentace, targeting, positioning
    2. Cíle marketingové komunikace a komunikační proces
    3. Regulace marketingové komunikace, etika v reklamě, mezinárodní regulace
    4. Trh v oblasti reklamy a reklamních agentur, jejich charakteristika
    5. Reklama
    6. Úloha psychologie v reklamě
    7. Využití emocí a doporučovatelů v reklamním sdělení, sociální reklama
    8. Podpora prodeje, její plánování a užití
    9. Osobní prodej
    10. Public Relations, sponzorství, marketing událostí (Event marketing)
    11. Přímý marketing (Direct Marketing)
    12. Plánování komunikačního mixu
    13. Měření a testování účinků marketingové komunikace
    1. Definování hlavních pojmů: komunikační mix, reklama, podpora prodeje, osobní prodej, Public relations, Direct Marketing, Sponzoring, B2B, B2C, Integrovaná marketingová komunikace. Segmentace a základní segmentační kritéria, příklady segmentace z praxe, targeting a positioning. Masový x cílový marketing.
    2. Definování a cíle marketingové komunikace. Komunikační strategie. Prvky komunikačního procesu.
    3. Legislativní prostředí marketingové komunikace. Rada pro reklamu. Nekalá soutěž. Samoregulace, Kodex reklamy, zásady reklamní praxe. Problematické okruhy v reklamě. EU direktiva v marketingové komunikaci.
    4. Asociace komunikačních a reklamních agentur. Soutěže v oblasti marketingové komunikace. Typy agentur a jejich odměňování, výběr agentury. Základní pojmy v mediální oblasti. Trh reklamních agentur v České republice.
    5. Historie reklamy. Definování reklamy jako prvku komunikačního mixu. Základní rysy, úkoly a typy reklamy. Vnímání reklamy českou veřejností. B2B reklama.
    6. Úloha psychologie v reklamě. Podprahová reklama. ATL, BTL, TTL komunikace. Teasing. Nové trendy v marketingové komunikaci a jejich využití.
    7. Přesvědčování pomocí emocí, definice, fungování emocí, metody vzbuzování emocí (humor, strach, erotika, drama, vřelost, hudba). Přesvědčování pomocí doporučovatelů, typy, model důvěryhodného, přitažlivého zdroje, model přenesení informací, využití doporučovatelů, jejich hodnocení.
    8. Definování podpory prodeje, výhody a nevýhody, úloha podpory prodeje. Úloha a aktivity POPAI. Cíle a cílové skupiny, nástroje zákaznické podpory prodeje. POP x POS. Merchandising, organizace obchodní jednotky. Výzkum podpory prodeje. 3D reklama a její typologie. Veletrhy a výstavy.
    9. Psychologické aspekty osobního prodeje, body language, způsob vedení prodejního rozhovoru, řešení námitek, osobnost prodejce. Cyklus osobního prodeje. Plánování a organizace prodejců.
    10. Definování P.R., úkoly, výhody a nevýhody. Reklama x P.R. Publicita. Lobbying. Interní a externí komunikace. Měření výsledků P.R. Komunikace v krizovém období. Podniková identita a image. Typy a význam sponzorství. Marketing událostí a jeho typologie.
    11. Definování a cíle D.M. Cílové skupiny - B2B x B2C. Média a nástroje. Pasivní a aktivní D.M. Společenské a etické problémy užití D.M. CRM. Databázový marketing. Geomarketing. Nová interaktivní média a jejich využití v D.M.
    12. Fáze procesu plánování marketingové komunikace. Komunikační cíle. Mediální mix. Metody tvorby komunikačního rozpočtu. Tvorba účinného reklamního sdělení. Kinoreklama. Internetová reklama.
    13. Atributy efektivní reklamy. Základní pojmy marketingového výzkumu. Fáze výzkumu marketingové komunikace. Kvalitativní metody výzkumu marketingové komunikace (skupinový rozhovor, sémantický diferenciál, projektivní techniky), použití oční kamery, tachystoskopická metoda. Testování reklamních návrhů. Testování
Literatura
    povinná literatura
  • MATUŠÍNSKÁ, K., STOKLASA, M. Marketingová komunikace. Karviná: OPF Karviná, 2014. ISBN 978-80-7510-000-9. info
  • MATUŠÍNSKÁ, K., STOKLASA, M. Marketingová komunikace. Karviná: OPF Karviná, 2014. ISBN 978-80-7510-000-9. info
  • MATUŠÍNSKÁ, K., STOKLASA, M. Marketingová komunikace. Karviná: OPF Karviná, 2014. ISBN 978-80-7510-000-9. info
  • MATUŠÍNSKÁ, Kateřina. Marketingová komunikace. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2007, 237 s. ISBN 978-80-7248-445-4. info
  • VYSEKALOVÁ, J., KOMÁRKOVÁ, R. Psychologie reklamy (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2196-5. info
  • COPLEY, P. Marketing Communications Management: concepts and theories, cases and practices. Oxford, 2004. ISBN 0-7506-5294-2. info
  • WESSLING, H. Aktivní vztah k zákazníkům pomocí CRM. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0569-9. info
  • BLYTHE, J. Essentials of Marketing Communications. Harlow: Pearson Education Limited, 2003. ISBN 0-273-65858-1. info
  • PELSMACKER, P., GEUENS, M, BERGH, J. Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0254-1. info
    doporučená literatura
  • In-store marketing. Pavlata L. Hradec Králové: D.R.J. tiskárna Resl. info
  • Marketing & Média. Economia. Praha: Print-House. info
  • Marketing Magazine. Mladá fronta. Praha: Europrint. info
  • Sign. Economia. Praha: Amos typografické studio. info
  • Strategie. Mladá fronta. Praha: Europrint. info
  • Top Marketing. Economia. Rychnov nad Kněžnou: Uniprint. info
  • MATUŠÍNSKÁ, K., STOKLASA, M. Marketing in Theory and Practice. Karviná: OPF Karviná, 2012. info
  • SMITH, P.R. a Z. ZOOK. Marketing Communications: Integrating Offline and Online with Social Media. 2011. ISBN 9780749461935. info
  • PŘIKRYLOVÁ, J., JAHODOVÁ, H. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3622-8. info
  • FREY, P. Marketingová komunikace: to nejlepší z nových trendů. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-160-7. info
  • PERCY, L. Strategic Integrated Marketin Communication: Theory and Practice. 2008. ISBN 9780080878294. info
  • VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J. Reklama - jak dělat reklamu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2001-2. info
  • SANTLEROVÁ, K. Telemarketing v praxi (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1536-0. info
  • FORET, M. Marketingová komunikace. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1041-9. info
  • WOOD, G.,. Marketing Communications. 2005. ISBN 9780080501314. info
  • GOVONI, N. A. P. Dictionary of Marketing Communications. 2004. ISBN 9780080878294. info
  • KITCHEN, P. J. a P. de PELSMACKER. Integrated Marketing Communications: A Primer. 2004. ISBN 9780203502860. info
  • ZYMAN. S. Konec reklamy, jak jsme ji dosud znali. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-107-0. info
  • ŠINDLER, P. Event marketing: jak využít emoce v marketingové komunikaci. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0646-6. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
70% účast na seminářích, seminární práce, zkouška
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž70
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem149
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.