OPF:CVABKEN2 Cizojazyčná příprava AJ 2 - Informace o předmětu
CVABKEN2 Cizojazyčná příprava AJ 2
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2022
- Rozsah
- 0/0/16. Seminář 16 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jaroslava Hošková (cvičící)
- Garance
- Mgr. Martina Chylková
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: PhDr. Janusz Karpeta, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CVABKEN2/01: Pá 30. 9. 9:45–11:20 B101, Pá 4. 11. 9:45–11:20 B101, Pá 2. 12. 9:45–11:20 B101, J. Hošková
CVABKEN2/02: Pá 30. 9. 11:25–13:00 B101, Pá 4. 11. 11:25–13:00 B101, Pá 2. 12. 11:25–13:00 B101, J. Hošková - Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && !NOWANY( CVABKDE1 Cizojazyčná příprava NJ 1 , CVABKDE2 Cizojazyčná příprava NJ 2 , CVABKDE3 Cizojazyčná příprava NJ 3 , CVABKDE4 Cizojazyčná příprava NJ 4 ) && (ROCNIK(2) || ROCNIK(3))
Předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Student si může zapsat část 2., má-li splněnu část 1., případně studuje-li současně části 1. a 2.
Studentovi, který získá certifikát z cizího jazyka s mezinárodní platností, bude na požádání uznána příslušná část dle dosažené úrovně jazyka. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/70, pouze zareg.: 0/70 - Mateřské obory/plány
- Finance a účetnictví (program OPF, B_FU)
- Management v sociálních službách (program OPF, B_MSS)
- Manažerská informatika (program OPF, B_MI)
- Marketing (program OPF, B_MAR)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohlubovat znalosti obecné angličtiny a zároveň navázat znalosti obchodní angličtiny v běžných situacích v profesním prostředí tak, aby studenti byli připraveni k úspěšnému uplanění na mezinárodním pracovním trhu. Jsou rozvíjeny všechny jazykové dovednosti - mluvení,čtení, poslech a psaní, s důrazem na mluvený projev.
- Výstupy z učení
- After completing the course students will be able to use essential vocabulary needed for marketing, entrepreneurship, business costs and global trade, to describe the difference between marketing and sale, to speak about advertising, to present a marketing plan, to name some types of companies, to speak about setting up a business in the CR, to use phrases for negotiating, to explain profit, loss, payment, and franchising.
- Osnova
- 1. Marketing and selling ? Sales versus marketing
The role of sales and marketing. The difference between sales and marketing. Smarketing. Comparatives and superlatives. Countable and uncountable nouns.
2. Marketing and selling ? advertising
Marketing activities. Sales activities. Collocations relating to advertising. Persuading. Expressions for persuading. Selling changes. Giving reasons and results. Presentation relating to a marketing plan.
3. Entrepreneurship ? Entrepreneurs
Starting a company. Entrepreneurs? stories. Buying into business. Modal verbs. Verb patterns. Suggestions. Interrupting. Problems and solutions. Gathering product and market information. Making decisions.
4. Entrepreneurship ? Business organization and people
Types of organization. Vocabulary relating to people in business. Collocations relating to enterprise finance. Meetings. Expressions for meetings. Agendas and minutes. Putting information into minutes format. A meeting relating to starting a company.
5. Business costs ? Cutting costs
Personal and business budgets. Fixed costs, variable costs, investments. Cost-cutting and its consequences. Money loses. Future forms and first conditional. Time expressions. Negotiating. Expressions for negotiating. Negotiation relating to the sale of a company.
6. Business costs ? Profit, loss and payment
Vocabulary relating to financial performance. Expressions relating to payment terms. Asking for payment. Identifying threats and promises. Identifying level of politeness.
7. Global trade
International franchising. A franchise investment. Collocations relating to franchising. Expressions used in scheduling. Present perfect tense. Giving updates and handling questions.
- 1. Marketing and selling ? Sales versus marketing
- Literatura
- povinná literatura
- CHYLKOVÁ, Martina a Janusz KARPETA. Cizojazyčná příprava AJ2. Karviná: SU OPF, 2018, 133 s. info
- ALLISON, J. and P. EMMERSON. The Business Pre-intermediate, Student´s book. London: Macmillan, 2014. ISBN 978-0-230-43780-7. info
- doporučená literatura
- CHYLKOVÁ, Martina. English Grammar Workbook (Professional English 1-3). Karviná: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2015. ISBN 978-80-7510-171-6. info
- TURNBULL, J., 2015. Oxford Advanced Learner´s Dictionary. Oxford Advanced Learner?s Dictionary, 2015. ISBN 978-0-19-479879-2. info
- VINCE, M. New Intermediate Language Practice with key. Macmillan Education, 2007. ISBN 9781405007689. info
- ASPINALL, T. and G. BETHEL. Test your business vocabulary in use. Cambridge: CUP, 2007. ISBN 987-0-521-53254-9. info
- Bürger, J. Velký ekonomický slovník anglicko-český/ česko-anglický. Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7238-639-0. info
- MURPHY, R. English Grammar in Use. 3rd Edition. Cambridge: CUP, 2006. ISBN 0521537622. info
- DYNDA, A. a E. DYNDOVÁ. Česko-anglický obchodní poradce. Praha: Pragoeduca, 2004. ISBN 80-7310-017-7. info
- Výukové metody
- seminární výuka
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích průběžné testy - písemný 20 bodů/ústní 20 bodů seminární práce 10 bodů zápočtový test 50 bodů 60% požadováno k zápočtu
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Požadavky na studenta: docházka na semináře, průběžné testy.
Hodnotící metody: účast a diskuze na seminářích (10 % hodnocení), průběžný ústní test (15 % hodnocení), průběžný písemný test (15 % hodnocení), závěrečný zápočtový test (60 % hodnocení). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2022/CVABKEN2