OPF:PEMBKMK1 Marketing Communication 1 - Course Information
PEMBKMK1 Marketing Communication 1
School of Business Administration in KarvinaWinter 2022
- Extent and Intensity
- 12/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Contact Person: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. - Timetable
- Fri 23. 9. 13:55–15:30 A211, Fri 21. 10. 13:55–15:30 A211, Fri 25. 11. 13:55–15:30 A211
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(3)
Absolvování předmětu Marketing. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 16 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/16, only registered: 0/16 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Business Economics and Management (programme OPF, B_EKOMAN, specialization Marketing and Trade)
- Course objectives
- The aim of the course is to get students acquainted with basic terms of marketing communication theory. Students are led to understand implementation methods of different kinds of marketing communication used for obtaining better position of a company on the market. Students learn about marketing communication mix. It means how to create and use advertisement and its particular types, how to use and develop sales promotion, personal selling, direct marketing, public relations, sponsorship and on-line marketing communication. Lectures are also focused on use of up-to-date trends in marketing communication, marketing communication legislative restrictions, marketing research and planning of marketing communication, then planning and research of marketing communication.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Definování hlavních pojmů v oblasti marketingové komunikace, marketingový komunikační mix
Definice a vývoj marketingové komunikace. Základní pojmy související s marketingem a marketingovou komunikací. Stručná charakteristika jednotlivých prvků marketingového komunikačního mixu – reklama, podpora prodeje, osobní prodej, vztahy s veřejností, přímý marketing, sponzorství a on-line marketingová komunikace. Integrovaná marketingová komunikace.
2. Komunikační cíle, komunikační proces, STP
Obecné cíle marketingové komunikace. Lasswellovo komunikační schéma. Kybernetický model komunikace. Model AIDA, DAGMAR. Názorové vůdcovství. Využití komunikační taktiky teasingu v marketingové komunikaci. Segmentace – charakteristika, vlastnosti segmentu, segmentační kritéria, opačná segmentace. Zacílení (targeting) – charakteristika, strategie tržního zacílení, tržní mezera. Tvorba pozice (positioning) – charakteristika a význam, strategie chybné tvorby pozice, poziční mapa, změna pozice – repositioning.
3. Nadlinková marketingová komunikace
Význam a charakteristika reklamy. Typy reklam dle různých hledisek. Specifické formy reklamy – B2B reklama, in-door reklama, kooperativní, 3D, srovnávací klamavá, podprahová a sociální. Mediální mix – klasická média a ambientní média. Emoce a doporučovatelé v reklamě. Psychologie v reklamě.
4. Podlinková marketingová komunikace
Podpora prodeje – charakteristiky, typy podpory prodeje, nástroje, senzorický marketing, merchandising, pop-up stores. Osobní prodej – charakteristika, význam body language. Vztahy s veřejností – charakteristika, nástroje, interní versus externí veřejnost, publicita, lobbying, CSR, podniková identita a podniková image, krizová komunikace. Přímý marketing – charakteristika, adresná a neadresná nástroje, legislativa, věrnostní programy, CRM, geomarketing. Sponzororství – charakteristika, typy sponzorství, ambush sponzorství, sponsorship fit. On-line marketingová komunikace – současné trendy, webová prezentace firmy, využití sociálních sítí pro marketingové účely. Marketingový komunikační mix off-line versus off-line. Význam nových trendů v marketingové komunikaci a jejich užití v rámci ČR a ve světě a dle cílových skupin zákazníků. Charakteristika, význam a nástroje guerilla marketing, virálního marketing, product placement, digitálního marketing, partnerského marketingu, experiential marketingu, zeleného marketingu a dalších.
5. Marketingová komunikace a značka
Význam značky v marketingu. Tvorba pozice (positioning) značky a její grafické znázornění. Rebranding versus repositioning. Požadavky na značky. Základní funkce značky. Systémový přístup k řízení značky. Brand equity. Strategie v oblasti značky. Vybrané pojmy z oblasti značky jako je například ambasador, privátní značka, obchodní značka, cobranding, interní značka, vitalita značky, značkový kalibr a další.
6. Legislativa a etika v marketingové komunikaci
Základní právní normy v marketingové komunikaci. Občanský zákoník – nekalá soutěž. Nekalé obchodní praktiky cílené na zákazníky. Skrytá reklama. Další problematické produkty v rámci jejich prezentace z hlediska legislativy (alkohol, tabákové produkty, zbraně, léky, finanční služby, potraviny, děti a reklama, nevyžádaná reklama apod.). Etika v marketingové komunikaci – Rada pro reklamu (samoregulace reklamy, etický kodex, služba Copy advice, řešené kauzy). Činnost a služby dalších asociací v rámci zajištění etického kodexu v marketingové komunikaci – AOP, POPAI, ADMEZ, APRA.
7. Plánování marketingové komunikace a měření účinků marketingové komunikace
Proces plánování marketingové komunikační kampaně: situační analýza, stanovení cílů a cílových skupin marketingové komunikace, rozpočet, strategie marketingového komunikačního mixu (strategie tahu nebo tlaku, prvky marketingového komunikačního mixu, mediální mix), koordinace a integrace marketingové komunikace a její implementace. Vybrané mediální pojmy. Signmaking. Měření účinků marketingové komunikace: dopad versus dosah, základní pojmy a metody marketingového výzkumu, testování z časového hlediska, storyboard, aplikace kvalitativních metod – sémantický diferenciál, projektivní techniky, skupinový rozhovor, elektronické metody sběru dat – peoplemeter, audiometr, oční kamera, RFID, psychogalvanometr, audiometr, tachystoskop.
8. Specifika marketingové komunikace na různých trzích
Marketingová komunikace ve službách. Marketingová komunikace neziskových organizací. Marketingová komunikace cílená na B2B zákazníky. Komunikační strategie v mezinárodním prostředí. Politická marketingová komunikace.
- 1. Definování hlavních pojmů v oblasti marketingové komunikace, marketingový komunikační mix
- Literature
- required literature
- MATUŠÍNSKÁ, K. a M. STOKLASA, 2019. Marketingová komunikace – distanční studijní text. Karviná: OPF.
- PŘIKRYLOVÁ, Jana. Moderní marketingová komunikace. 2nd ed. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0787-2. info
- KARLÍČEK, Miroslav. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 2nd ed. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5769-8. info
- recommended literature
- VYSEKALOVÁ, Jitka and MIKEŠ JIŘÍ. Reklama: jak dělat reklamu. 4th ed. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-247-5865-7. info
- VYSEKALOVÁ, J. Psychologie reklamy. 4. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8. info
- JURÁŠKOVÁ, Olga and HORŇÁK PAVEL. Velký slovník marketingových komunikací. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4354-7. info
- PELSMACKER, P., GEUENS, M, BERGH, J. Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0254-1. info
- Assessment methods (in Czech)
- Hodnotící metody: průběžné cvičné testy, samostatný úkol (40 % hodnocení), závěrečná písemná zkouška (60 % hodnocení).
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/zima2022/PEMBKMK1