CVABPCLH Lázeňství a hotelnictví

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2024
Rozsah
2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Klára Václavínková (cvičící)
Garance
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 10:35–12:10 VC010
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
CVABPCLH/01: Čt 12:15–13:00 VC010, K. Václavínková
Předpoklady
FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && (ROCNIK(2) || ROCNIK(3))
fakulta OPF, typ studia bakalářský, forma studia prezenční, ročník 2. a 3.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 31 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 28/31, pouze zareg.: 3/31
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Lázeňství a hotelnictví je popsat studovanou problematiku v České republice i ve světě. Předmět seznamuje studenty se základními pojmy, historickým vývojem, rozdělením, charakteristikou, specifikací a základní nabídkou komplexních služeb lázeňských zařízení a podniků ubytovacích služeb, prezentuje studentům základní prvky řízení lázeňského provozu a provozu hotelnictví.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité rysy lázeňství a hotelnictví u nás a ve světě - určit a popsat současné domácí a zahraniční lázeňské trendy a trendy v oblasti poskytování ubytovacích služeb - popsat faktory, jež ovlivňují rozhodnutí spotřebitele ke koupi lázeňského produktu a služeb hotelnictví - analyzovat současné vědecké poznatky v oblasti hotelnictví a lázeňství - charakterizovat lázeňský cestovní ruch a určit prvky jeho rozvoje.
Osnova
  • 1. Význam a historický vývoj lázeňství a hotelnictví
    Lázeňství a hotelnictví, jeho historický vývoj v České republice a zahraničí, základní principy a základní pojmy, význam hotelnictví a lázeňského cestovního ruchu pro region. Lázeňská místa v České republice a jejich specifika, významná lázeňská místa ve světě.
    2. Lázeňství a hotelnictví z pohledu ekonomiky
    Přínosy lázeňství a hotelnictví pro ekonomiku země, SWOT analýza českého lázeňství, statistické vykazování lázeňství a hotelnictví, specifikace ekonomiky lázeňství a hotelnictví, výkonnostní ukazatele ubytovacích zařízení, způsoby financování lázeňských zařízení a lázeňských pobytů.
    3. Specifické formy lázeňského cestovního ruchu
    Charakteristika lázeňského cestovního ruchu a wellness, odlišnosti wellness oproti tradičnímu léčebnému lázeňství, wellness filosofie, wellness v Evropě, vztah hotelnictví a wellness.
    4. Trendy v lázeňství a hotelnictví
    Trendy v hotelnictví a v lázeňském cestovním ruchu. Kvalita v hotelnictví a lázeňství. Možnosti využití služeb ubytovacích zařízení a lázeňských služeb pro podporu konkurenceschopnosti. Klasifikace a specifikace služeb v lázeňském cestovním ruchu. Rozdělení lázeňských zařízení dle charakteru služeb.
    5. Hotelový a lázeňský marketing
    Specifika marketingu v lázeňství a hotelnictví, cílové a realizační potřeby účastníků lázeňského cestovního ruchu, marketingový proces hotelnictví, marketingový mix a marketingové plánování v lázeňství a hotelnictví.
    6. Management ubytovacích a lázeňských zařízení
    Procesy v hotelnictví a lázeňství, organizace a řízení hotelových a lázeňských zařízení. Nabídka služeb ubytovacích zařízení. Kategorizace ubytovacích zařízení. Řízení hotelového provozu, specifické služby hotelu.
Literatura
    povinná literatura
  • Attl, P. (2014) Ekonomika českého lázeňství a cestovní ruch. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. ISBN 978-80-7435-366-6.
  • Neufus, J., a Křížek, F. (2011) Moderní hotelový management. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3868-0.
  • Beránek, J. a kol. (2016) Moderní řízení hotelového provozu. Praha: MagConsulting. ISBN 978-80-86724-45-4.
  • Beránek, J. (2008) Hotelnictví a wellness. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-86724-33-1.
  • Jakubíková, D. (2019). Lázeňství management a marketing. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2461-9.
  • Kostková, M. a Schellong, L. (2018). Lázeňství a hotelnictví: Distanční studijní text. 1. vyd. Karviná: SU OPF. ISBN 978-80-7510-305-5.
    doporučená literatura
  • Václavínková, K. (2013) Lázeňství. Karviná: SU OPF. ISBN 978-80-7248-854-4.
  • Dědina, J. (2004) Management, organizování a ekonomika lázeňství - vybrané kapitoly. Praha: VŠ CRHL. ISBN 80-86592-01-4.
  • Jandová, D. (2009) Balneologie. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-28-206.
  • Seifertová, V. (2003) Marketing v lázeňském cestovním ruchu. Praha: Pragoline. ISBN 80-86592-00-6.
Výukové metody
Teoretická příprava, seminář, workshop, diskuse ve skupině, řešení případových studií, exkurze, expertní přednášky.
Metody hodnocení
Písemná zkouška, seminární práce a její prezentace, aktivní účast v seminářích.
Navazující předměty
Informace učitele
Požadavky na studenta: 60 % docházka na semináře, zpracování a prezentace seminární práce, aktivní účast ve výuce, písemná zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2024/CVABPCLH