Rek:SU0003 Univerzitní nakladatelství - Informace o předmětu
SU0003 Univerzitní nakladatelství
Rektorátzima 2025
- Rozsah
- 0/2. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D. (cvičící)
MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D. (cvičící)
MgA. Kristína Pupáková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.
Slezská univerzita v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Slezská univerzita v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SU0003/A: Po 29. 9. až Ne 21. 12. každé sudé pondělí 8:55–12:10 D3, M. Horsáková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/15, pouze zareg.: 0/15 - Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat orientaci, znalosti a dovednosti, spojené s širokou škálou činností potřebných pro chod nakladatelství, koncepční práci s texty a publikacemi různého typu a žánru a jejich propagaci a distribuci. Jde zejména o dovednosti v rámci editorské a redakční činnosti, copywritingu, dramaturgické práce nakladatelství, vývoje textů a jejich formátů a žánrů, natáčení a postprodukce audioknih, obsahové, grafické a redakční přípravě vydávaných tiskovin a publikací, jejich distribuce a propagace, produkční práce (výběrová řízení, zajišťování služeb – komunikace s tiskárnou a dalšími obchodními partnery, cenová politika, zajišťování ISBN, komunikace s recenzenty, komunikace s knihovnami), správy sociálních sítí a webové prezentace. Studenti budou pracovat na konkrétních výstupech/publikacích nakladatelství (může jít např. o: newslettery, původní uměleckou tvorbu, vybrané závěrečné práce studentů, vědecké publikace, účelové a propagační publikace, audioknihy, propagační předměty, propagační tiskoviny).
Zapojené součásti:
FPF – editorská činnost, umělecká tvorba, digitální kompetence
OPF – obchod, marketing
FVP – editorská činnost
FÚ – editorská činnost, umělecká činnost a popularizace
MÚ – editorská činnost, digitální kompetence, popularizace - Výstupy z učení
- Studenti se mimo jiné naučí: pracovat a komunikovat v týmu a s klienty; přicházet s vlastními tvůrčími a organizačními nápady, tyto ideje rozvíjet, volit a obhájit vlastní postupy řešení; koncipovat a formulovat publicistické, popularizační či umělecké texty; kriticky uvažovat nad textem a analyzovat jej, kriticky číst odborné i profesní texty v oboru, kriticky přistupovat k médiím, analyzovat mediální výstupy a pojmenovat současné problémy spojené s mediálním prostorem; pracovat se sociálními sítěmi a online podporou projektu; podílet se na chodu a řízení kreativního projektu; navrhnout plán distribuce a propagace produktů kreativního projektu.
- Osnova
- 1. Formování redakce, rozdělení kompetencí
- 2.–3. Ediční plán na semestr (náměty konkrétních výstupů, oslovení autorů), vyhledávání možností financování, plán a příprava projektových žádostí
- 4.–8. Práce na textových výstupech, komunikace s recenzenty, práce na strategii propagace a distribuce a s ní souvisejících úkolech
- 9.–10. Návrhy grafického designu, grafické práce, redakční práce, propagace
- 11.–12. Komunikace s tiskárnou, distribuce, propagace
- 13. Společná evaluace, plán na další semestr, závěrečné zprávy projektů
- Literatura
- doporučená literatura
- DILHOFOVÁ, Adéla. Orientace v nakladatelské politice. Brno: Moravská vědecká knihovna [online]. Dostupné z: https://www.mzk.cz/sites/mzk.cz/files/souboryMZK/orientace_v_nakladatelske_politice_2021.pdf
- HALADA, Jan. Člověk a kniha: úvod do nakladatelské specializace. Praha: Karolinum, 1993.
- SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové komunikace. Praha: VŠPP Praha, 2016. ISBN 978-880-6847-79-5.
- ISBN. International ISBN Agency [online]. 2014. Dostupné z: https://www.isbn-international.org On-line instruktáž do systému ISBN nově vstupujících nakladatelů. Národní knihovna české republiky [online]. Dostupné z: https://www.nkp.cz/soubory/ostatni/isb
- Výukové metody
- praktická příprava, práce s textem, s grafikou a grafickým designem, týmová práce, analýza, reflexe, diskuse, e-learning
- Metody hodnocení
- ročníková práce = průběžné plnění zadaných úkolů souvisejících s činností nakladatelství
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: ročníková práce = průběžné plnění zadaných úkolů souvisejících s činností nakladatelství
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/rek/zima2025/SU0003