RU3VBT Úvod do biblioterapie

Rektorát
léto 2025
Rozsah
2/0/0. Ukončení: -.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Eva Schwanová (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Eva Schwanová
Kontaktní osoba: Lucie Becková
Předpoklady
Kurz je určen pro každého, kdo splňuje podmínky studia v programu Univerzity třetího věku, kdo chce získat větší sebedůvěru a nebojí se aktivně pracovat na zlepšení své paměti. Je určen zájemcům o seznámení se a využití biblioterapie pro terapeutické a edukativní aktivity prostřednictvím četby knih.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl představit přehled nejznámějších a v praxi nejpoužívanějších biblioterapeutických metod a postupů, a seznámit účastníky se způsoby jejich využití. Zaměřuje se nejenom na nezbytné teoretické informace, ale zahrnuje i konkrétní kazuistiky a popis reálných intervencí. V praktické části budou mít účastníci možnost sami si vyzkoušet a aplikovat různé metody biblioterapie a ověřit si její účinky na svůj život.
Výstupy z učení
Absolvent získá základní teoretické poznatky o biblioterapii a schopnost následné aplikace do praktického života při zvládání stresu, náročných životních situacích, ale biblioterapie přispívá také k rozvinutí čtenářské gramotnosti, komunikačních dovedností a k rozvinutí sociálních vazeb, podněcuje lásku k literatuře a příznivě působí na rozvoj kognitivních schopností člověka.
Osnova
  • 1. Člověk a kniha v dialogu 1.1 Úvod do problematiky biblioterapie 1.1.1 Historický vývoj, metody a formy v biblioterapii 1.1.2 Terminologie v biblioterapii 1.1.3 Typy biblioterapie (klinická, institucionální, zájmová, vývojová) 1.1.4 Dílčí metody biblioterapie (hagioterapie, imagoterapie, poetoterapie, pohádkoterapie, arteterapie)
  • 2. Biblioterapie 2.1 Vznik a vývoj knihy 2.2 Knižní kultura 2.3 Problematika čtenářské gramotnosti v průběhu vývoje člověka 2.4 Vývoj biblioterapie v České republice 2.5 Vhodný výběr a příprava knihy pro biblioterapii 2.6 Podmínky pro praktikování biblioterapie
  • 3. Biblioterapie jako metoda sociální práce 3.1 Kniha v sociální práci
  • Každá lekce obsahuje v první části teorii a ve druhé části praktické vyzkoušení biblioterapie. Účastníci kurzu pracují individuálně anebo společně). 4. Základní teorie a koncepty vysvětlující pozitivní efekt knihy na člověka
  • 5. Indikace a kontraindikace biblioterapie
  • 6. Působení a vliv biblioterapie v obecné rovině 6.1 Biblioterapie u dětí 6.2 Biblioterapie u dospělých 6.3 Biblioterapie u seniorů
  • 7. Možnosti využití biblioterapie u jedinců se specifickými potřebami
  • 8. Biblioterapie ve zdravotnickém zařízení
  • 9. Biblioterapie v psychologii a v psychiatrii
  • 10. Biblioterapie v domovech pro seniory – příklady dobré praxe
  • 11. Biblioterapie v denních stacionářích pro osoby se zdravotním postižením – příklady dobré praxe
  • 12. Biblioterapie v paměťových institucích (muzeum, knihovny) – příklady dobré praxe.
Literatura
  • VÁŠOVÁ, Lidmila a ČERNÁ, Milena. Bibliopedagogika. 2. vyd. Praha: SPN, 1989.
  • BORECKA, Irena. Biblioterapia. Teoria i praktyka. Varšava: Poradnik, 2001.
Výukové metody
Cvičení
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/rek/leto2025/RU3VBT