D 2017

Eugen Wiškovský in the Context of Czech Avant-Garde Photography

BIRGUS, Vladimír

Základní údaje

Originální název

Eugen Wiškovský in the Context of Czech Avant-Garde Photography

Název česky

Eugen Wiškovský v kontextu české avantgardní fotografie

Autoři

BIRGUS, Vladimír (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Madrid, Bratislava, An Unexpected Mosaic. Unique Aspects of European Photography, od s. 16-29, 14 s. 2017

Nakladatel

La Fabrica, Madrid / Central European House of Photography / FOTOFO, Bratislava

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Španělsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/47813059:19240/17:A0000078

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-85739-73-2

Klíčová slova česky

fotografie; fotografie evropská; PhotoEspaňa; Eugen Wiškovský; fotografická avantgarda

Klíčová slova anglicky

photography; European photography; PhotoEspaňa; Eugen Wiškovský; photographic avant-garde

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 4. 2018 21:28, MgA. Miroslav Zeman

Anotace

V originále

The study about important, but internationally still less known Czech avant-garde photographer Eugen Wiškovský (1888-1964) is a part of a report from international symposium of top European historians of photography. The symposium was organized as a part of international festival of photography PhotoEspaňa in May 2017 at the main building of laCaixa Foundation in Madrid. The oeuvre of the leading Czech avant-garde photographer Eugen Wiškovský is not large in size or range of topics, yet it is great owing to its originality, depth of ideas, and mastery of form. In his early works, from the late 1920s and early 1930s, in the style of New Objectivity, Wiškovský sought artistically effective forms in apparently nonaesthetic objects. By the use of crops, changing scale, and inventive lighting, he freed them from secondary aspects, allowing the elementary lines of these forms to stand out. He often emphasized potential metaphorical meanings as well. In his dynamic diagonal compositions, Wiškovský was among the most radical practioners of Czech Constructivist photography. Similarly, his landscape work is highly individual, sometimes employing form analogies to accentuate visual symbols. Important are also his texts from the theory of photography.

Česky

Studie o významném, ale mezinárodně stálo málo známém českém avantgardním fotografovi Eugenu Wiškovském (1888-1964), která vyšla ve sborníku z mezinárodní konference předních evropských historiků fotografie. Sympozium bylo uspořádáno v rámci mezinárodního fotografického festivalu PhotoEspaňa a proběhlo v květnu 2017 v hlavní budově Nadace la Caixa v Madridu. Dílo Eugena Wiškovského není velké rozsahem ani tematickou šíří, ale originalitou, myšlenkovou hloubkou a formálním mistrovstvím. Ve svých raných dílech, patřících do stylu nové věcnosti, hledal ve zdánlivě neestetických objektech výtvarně působivé tvary, které oprošťoval výřezem, změnou měřítka nebo invenčním prací se světlem. Ve svých dynamických diagonálních kompozicích, využívajících neobvyklých úhlů záběru, patřil k nejradikálnějším představitelům české konstruktivistické fotografie. Velmi osobitá je i jeho krajinářská tvorba. Důležité jsou také jeho texty z oblasti teorie fotografie.