2017
Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici
CIESLAROVÁ, Karmen a Pavlína RABASOVÁZákladní údaje
Originální název
Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici
Název česky
Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici
Název anglicky
Communication with children with autism in an inpatient setting
Autoři
CIESLAROVÁ, Karmen (203 Česká republika, garant) a Pavlína RABASOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Vydaní první. Opava, Sborník vědecké a odborné konference s mezinárodní účastí s názvem Pacient je naší prioritou, od s. 10-15, 6 s. 2017
Nakladatel
Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav ošetřovatelství
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
30307 Nursing
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Kód RIV
RIV/47813059:19510/17:A0000038
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
ISBN
978-80-7510-226-3
Klíčová slova česky
autismus, poruchy autistického spektra, dítě, komunikace, hospitalizace, komunikační techniky
Klíčová slova anglicky
autism; autistic spektrum disorder; child; communication; hospitalization; communication technology
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2018 09:22, Jana Tamfalová
V originále
Cíl: Cílem bylo zmapovat a identifikovat potřeby rodičů a jejich dětí v oblasti komunikace během hospitalizace v nemocnici. Design: kvalitativní studie. Metodika: Výzkumný vzorek tvořily maminky šesti dětí s autismem, s více než jednou zkušeností s hospitalizací v nemocnici. Pro sběr dat byla použita technika polostandardizovaného rozhovoru. Výsledky: Na základě analýzy dat byly stanoveny tři hlavní kategorie: A) komunikace a porozumění u dětí s autismem, B) komunikace s dítětem s autismem v domácím prostředí či v kolektivním zařízení a C) komunikace s dítětem s autismem ve zdravotnickém zařízení. Závěr: Z průzkumného šetření vyplývá, že komunikaci s dětmi s autismem se v nemocnicích věnuje málo pozornosti. Zatímco ve školských zařízeních, ať už to jsou běžné základní školy s asistentem nebo speciální třídy či školy pro děti s poruchou autistického spektra (PAS), jsou běžnou součástí komunikace pomůcky k alternativní a augmentativní komunikaci (AAK), které mají k dispozici a se kterými pracují vyškolení pedagogové, ve zdravotnických zařízeních chybí zdravotníkům v oblasti komunikace s dětmi s autismem potřebné znalosti, na odděleních chybí pomůcky AAK a minimální personální obsazení nedovoluje věnovat se těmto dětem individuálně.
Anglicky
Objective: The objective was to explore and identify the needs for parents and their children in communication during hospitalization. Design: qualitative study. Methodology: The sample of research consisted six mothers of children with autism, with more than one experience with hospitalization. As technique was used semi standardized interview. Results: Based on data analysis were determined three main categories: A) communication and understanding among children with autism, B) communication with a child with autism in the home environment or in a group, and C) communication with a child with autism in medical facilities. Conclusion: an exploratory research shows that communicating with autistic children in hospitals means a problem because of little attention. On the other way are school facilities, doesn´t matter if they are regular elementary school with an assistant, special classes or schools for children with autism spectrum disorder (ASD). They have for communication special equipment for augmentative and alternative communication (AAC), which are available. Trained teachers work with these equipment too. But in medical facilities are missing the necessary knowledge in communication with autistic children. On the special department are missing equipment AAK and due to minimum of staff is not possible to make an individual contact for these children.